Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?
Jag har kört bil i 44 år, ofta mer än 30000 km per år, dvs 132 000 mil!
Som tur är har jag aldrig gjort en viltolycka trots att många mil är under mörker.
Och allt detta utan någon form av viltvarnare.
Så körsträcka körtid etc med eller utan viltvarnare som visslar är inget bevis för någonting.
Någon skrev att bsäta sättet att slippa köra på en älg är att vara försiktig.
Jo visst skall na vara försiktig, en en uppmuntran till försiktighet är inget säkerhetsystem.
I så fall skulle vi inte ha några olyckor, alla är ju "försiktiga".
För 100 år sedan "berodde alla trafikolyckor på att föraren itne varit försiktig", idag kör vi tio ggr så fort och 100 ggr så mycket.
Skälet at vi överlever är inte att folk kör försiktigare utan att det har tillkommit säkerhetssystem.
Säkerhetsbälten, krocksäkerhet, krukckuddar, väghållning, bättre vägar, bättre ljus, bättre utbildning, bättre bromsar slaggförebyggande system, vägrenar, dubbdäck, bättre vanliga däck, bätre väghållning vid undanmanöver.
Allt detta motarbetades aktivat av bilindustin men när de till slutt vingades bygga med dessa system, marknadsförs det som säkerhet.
I länder som Ryssland är trafikdöden en avsevärt högre procent av bilöförarna, vet inte hur mycket med dramtiskt. det räcker itne att be dem vara försiktiga och tycka att jag klarar mig ju bra efterssom jag är försiktig.
Försiktighet är viktig men räcker inte.
Därför måste man på alla sätt försöka få fram bättre utrsustning för att förebygga viltolyckor. Huruvida visselpian är en sådan vet vi ju ite ännu.
Forskning med IR kamera som "känner" igen djur i natur pågår, som då skall larma om något ser ut som en älg i IR kameran.
Något som idag verkar lika fjärran som de nu vanliga ABS bromsarna som ju "aldrig skulle funka". Men som idag är standard.
de
Roy