J
Jarn
Guest
Idag reg.besiktade jag min nya husbil jag köpt i Tyskland.
Bilen har ett Fiat 4,0 ton chassie. Eftersom jag kunde välja i Tyskland om jag ville ha den registrerad där med 3, 5 t eller 4,0 t, så valde jag 3,5 t beroende på att vikten klarar sig för mig samt att jag kör mycket utomlands och att jag har en son som tagit körkort efter -96.
När jag kom till Bilprovningen var allt OK med 3,5 t registrering ända till bes.mannen såg en skylt avseende husbilsdelen som visade att chassiet var godkänt för 4,0 t.
Då krävde han att den skylten skulle bytas ut mot en som visade lägre totalvikt och därmed också belastning på axlarna.
Jag förklarade att detta visade maxbelastningen som chassiet klarade av och därför kunde jag ju inte få en ny skylt. Jag sa att det väl bara var bra med ett överdimesionerat chassie.
Det köpte han inte och ringde också en massa samtal utan annat resultat.
OK, tänkte jag, då får jag väl registrera den med 4,0 t chassie då.
Men, se det gick inte heller, eftersom den var registrerad i Tyskland som 3,5 ton !!!!!!
Alltså, bilen gick inte att inregistrera som 3,5 t för att skylten visade att den klarade 4,0 t och inte heller 4,0 t för att den enligt Fahrzeugbrief registrerats som 3,5 ton.
Då var paniken nära måste jag säga.
Han krävde då att få se ett CoC brev, vilket jag inte fick med bilen, utan jag fick homologationsdokument med i princip samma text, utfärdat av tillverkaren.
Detta gällde inte sa han då.
Efter mycket diskussioner och många tel.samtal av bes.mannen, så godkände han till sist detta dokument och registrerade bilen med 4,0 ton.
PUH....
Bilen har ett Fiat 4,0 ton chassie. Eftersom jag kunde välja i Tyskland om jag ville ha den registrerad där med 3, 5 t eller 4,0 t, så valde jag 3,5 t beroende på att vikten klarar sig för mig samt att jag kör mycket utomlands och att jag har en son som tagit körkort efter -96.
När jag kom till Bilprovningen var allt OK med 3,5 t registrering ända till bes.mannen såg en skylt avseende husbilsdelen som visade att chassiet var godkänt för 4,0 t.
Då krävde han att den skylten skulle bytas ut mot en som visade lägre totalvikt och därmed också belastning på axlarna.
Jag förklarade att detta visade maxbelastningen som chassiet klarade av och därför kunde jag ju inte få en ny skylt. Jag sa att det väl bara var bra med ett överdimesionerat chassie.
Det köpte han inte och ringde också en massa samtal utan annat resultat.
OK, tänkte jag, då får jag väl registrera den med 4,0 t chassie då.
Men, se det gick inte heller, eftersom den var registrerad i Tyskland som 3,5 ton !!!!!!
Alltså, bilen gick inte att inregistrera som 3,5 t för att skylten visade att den klarade 4,0 t och inte heller 4,0 t för att den enligt Fahrzeugbrief registrerats som 3,5 ton.
Då var paniken nära måste jag säga.
Han krävde då att få se ett CoC brev, vilket jag inte fick med bilen, utan jag fick homologationsdokument med i princip samma text, utfärdat av tillverkaren.
Detta gällde inte sa han då.
Efter mycket diskussioner och många tel.samtal av bes.mannen, så godkände han till sist detta dokument och registrerade bilen med 4,0 ton.
PUH....