• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykling Paris - Nice

F

F.d. 3778

Guest
Idag går turen från Manosque till Fayence.
Turen har passerat Taradeau, där HBK Belar bor.

Bertil o Inger var ni o tittade på turen Paris-Nice?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Cykling Paris - Nice

Hej Inger & Anders

Vi var inte uppe och tittade, men vi hörde när dom passerade, vi bor ju bara dryga 100 meter ner på en tvärgata till genomfarten. Jag höll på att byta tvättbänk i tvättstugan...

Cykel är väldigt stort härnere och vi får då och då stanna och vänta in cyklar på olika lokala tävlingar.
/Bertil

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Kul att där är fler som gillar cykling. Vi har följt Tour de France - 2009 några år, jag tycker det är skitkul men övriga familjemedlemmar tycker inte så när man måste vara där dagen innan. Vi skulle följa en målgång i alperna men även om vi var där dagen före så fanns där inte en endast yta att klämma in 8m husbil på. Så vi fick stanna i byn före Saint Jean-de-Sixt, och där står man och väntar och när man hör helikoptern så vet man att nu är det nära. Det går alldeles utmärkt att följa loppet på TV:n i husbilen och sedan se slutet live. Glömmer aldrig målgången i Lyon för några år sedan. Stod väl 10m från målsnöret men det jag såg på skärmen som man fällt upp ur flaket på 18m trailer var så spännande att jag såg allt på denna jätteskärm och inget i verkligheten!

Bilagor

• Saint Jean-de-Sixt 0099.JPG
    Saint Jean-de-Sixt 0099.JPG
    228,7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 3778

Guest

Vi har också följd Touren på plats i många år. Fösta gången var 1999. De här bilderna tog vi 2005 när starten gick i Agde. Vi står strax utanför Cers (mellan Agde och Beziers).
Vi försöker att planera våra resor så vi kan pricka in en stäcka på Touren. Vi kan verkligen rekommendera detta evenemang/cirkuståg med en timmes reklamfordon innan cyklisterna kommer. Man får ju se till så man är på plats tidigt för vägarna stängs av ca 3 timmar innan man beräknat att "tåget" skall komma. Perfekt för en picknick innan det börjar.
050716 257.jpg

Bild 251.jpg

Bild 243.jpg

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Hej!

Vi är också mycket intresserade av olika cykellopp och vi följer med allt som visas på Eurosport.
2007 var vi på plats i Frankike och tittade live på två etapper av Tour de France. Dessa etapper var en målgång i staden Joigny där vi fick se norrmannen Hushovd vinna i spurten. Det var så kul att se målgången och hela folklivet och karnevalen som rådde i staden flera timmar innan cyklisterna anlände.
Den andra etappen vi såg var en bergsetapp (Colombier) där vi själv hade cyklat och hittat en bra plats ca 1 mil upp längs berget. Det fanns hur mycket folk som helst längs hela vägen 4-5 timmar innan cyklisterna kom. Vädret var mycket fint och det var inga problem med väntetiden - den gick jättefort.

Hälsn Anita o Dan
:):)

Bilagor

• Frankrike resan 2007 207.jpg
    Frankrike resan 2007 207.jpg
    1,2 MB · Visningar: 0
  • Frankrike resan 2007 222.jpg
    Frankrike resan 2007 222.jpg
    1,1 MB · Visningar: 0
  • Frankrike resan 2007 310.jpg
    Frankrike resan 2007 310.jpg
    1,5 MB · Visningar: 1

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
F

F.d. 3778

Guest

Tack för tipset. Vi har cyklat genom Lyon 2 ggr men ej gett oss tid att stanna till. Svårt att hitta fram med alla enkelriktade gator, vi försöker att hålla oss till vattendrag eller järvägar för att ha något att orientera oss mot när man är i en storstad.

Toppen