• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilen blev stulen

F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbilen blev stulen

Den lilla avgiften som UC tar (kreditupplysning) kan vara en billig säkerhet i sammanhanget. Id handlingar kan ju vara stulna eller förfalskade eller personen kan ha stora skulder.

Dessvärre är ju vi Svenskar ganska naiva.

Ungefär som argumentet mot att skaffa larm på villan eller lägenheten" då visar man att man har något att stjäla", totalt galet argument som bara gynnar buset.

Senast redigerad av en moderator:

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Jag tycker väldigt synd om familjen. Att ha med försäkringsbolag att göra är tidskrävande och ibland resultatlöst. Att dom måste sälja sitt hus är en katastrof.
Bredbandsbandit, jag funderar bara, om id-handlingarna är stulna hjälper det då med en kreditupplysning?
Kontentan av detta för mig är: Hyr eller låna aldrig ut din husbil!
/Jeanette

S

SevenEleven

Guest

Fy vad tråkigt, sånt här gör mig riktigt irriterad. Speciellt när polisen inte gör ett dugg trots att det verkar högst troligt att den som hyrt bilen har något med saken att göra. Det är ju en ganska stor summa om man ser till familjens ekonomi så en insats hade ju inte varit för mycket begärt. Nu verkar det ju inte heller som om identitetshandlingarna är falska eftersom han träffat "hyraren" och fått tillbaka den skadade nyckeln efteråt.

Stefan & Jeanette:
Vid en kreditupplysning får man även fram information om identitetshandlingar har stulits förutsatt att den som har förlorat dem har anmält det till polisen.

Det var i alla fall så för 10 år sedan när jag gjorde en del kreditupplysningar i jobbet.

/Lasse

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Har en (avlägsen) bekant som tidigare hyrt ut bilar.
För ca 10-15 år sedan hyrde en "äldre man" en av hans bilar och återkom inte.
På nåt sätt fick han veta att den setts i Spanien - så han flög ner med reservnycklarna och - tog bilen - och körde hem den.
Inga myndigheter kopplades in - inte värt besväret sa han - åsså fick jag ju en liten semesterresa genom Europa - åsså log han. :)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det agerandet skulle antagligen inte fungera idag eftersom nyckeln hade blivit av med sitt chip och därmed lär den inte gå att starta bilen med.

Sedan gäller det att hitta bilen.

F

F.d. 3088

Guest

Hmmm
Kan man inte lägga ut en bild på Blocket under sökes eller liknande (om det finns en bild)
Och där skriva att bilen är stulen:swoon:

Gurra

F

F.d. 17595

Guest

I försäkringsvillkoren står det ju att försäkringen inte gäller om man hyr ut sin husbil

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Är det någon som vet vad som hände sedan, hittades husbilen?
V-backen :confused:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I försäkringsvillkoren står det ju att försäkringen inte gäller om man hyr ut sin husbil

Detta kan inte nog påpekas! Allt är inte guld som glimmar och jag tror inte att man skall finansiera en husbil genom att tro sig kunna genomföra lyckade uthyrningar. Stark varning - avstå!!!!

Men vi kunde ju som tidigare påpekats hålla ögonen öppna - om vi får reg nr , fabrikat och beskrivning!!!!

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Vi använder ett system där regnr präglas in i fönstren. Som allt annat inte 100% men kostnaden för utbyte av rutorna kan väl alltid avskräcka någon.

Mvh Marita

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Ibland kan Jag fundera på hur vi tänker med våra inlägg...

V-backen undrar om någon vet hur det gått för dessa stackare som blev av med husbilen...

Titta på ovan svar sedan dess... Hallå Eller???

Vakna och läs frågan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (oj vad jag kände för att lägga till mer här)
Opsss... NU är väl jag utslängd/avstängd för mitt Ofina inlägg.....

Men ändå... Läs och... Svara på frågan!

Kan bara hålla med V-backen, Någon info ang. läget?
Jag skulle också gärna vilja veta hur det står till???

//Magnus

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om ingen kommer med ett riktigt svar så får väl någon ringa till Linda Johansson i Södra Sandby om det var ett "riktigt" svar som önskades .
Det finns ju ratsit.se och upplysning.se

Sorry för det "gissnings svaret" ;) :) ..

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej

Jag talade i dag med Jonas Johansson husbilen är fotfarande borta och dom håller på att kriga med IF om ersättning men enligt Jonas så ser det mörkt ut och han har vänt sig till en egen advokat då IF vägrar ge dom rättshjälp./ Claes

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Denna husbil är inte stulen eftersom "hyrestagaren" lovligen fått den i sin besittning. Skulle försäkringen gälla i dessa fall så vore vi många som inte hade råd att försäkra husbilen!

Letade upp denna tråd eftersom det just nu påforumet kom en hyresfråga!!!

Toppen