• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Udda hobby?

F

F.d. 15719

Guest
Att alla här gillar husbilslivet det vet vi och gärna även aktiviteter med anknytning till naturen.

Men vad gör vi på vintern? Sorterar fantastiska fynd från sommarens loppisar eller knyter fiffiga flugor till öringsfisket? Samlar udda prylar eller skapar nya objekt?

Själv jag lyckats samla ihop hela Stieg Trenters produktion, ca en hyllmeter! Som en naturlig fortsättning började Agatha Christie samlingen växa fram - engelska pockets, utgivna från 30-talet och framåt! Har idag fått ihop 54 st samt hennes självbiografi och en del samlingsutgåvor.

Agne drogs med i detta intresse och jobbar nu på en komplett samling av Tomas Arvidsson - ni vet han med Enkelstöten, Dubbelstöten och Bakstöten. Sen har han skrivit 6 deckare till - den senaste 2001.

Böcker har ju i alla fall en självklar plats i inredningsplanen, det är värre om man samlar på pingviner i naturlig storlek! Någon som vill erkänna en vurm eller last?

/elisabeth:wink:

F

F.d. 55288

Guest
Sv: Udda hobby?

.............
Böcker har ju i alla fall en självklar plats i inredningsplanen, det är värre om man samlar på pingviner i naturlig storlek! Någon som vill erkänna en vurm eller last?

/elisabeth:wink:

Ja visst har böcker sin självklara plats, men när man samlat på sig så många att man inte till slut får plats med dom då är det dags att sluta. Det erfor jag när det blev kartonger ståendes i förråden, så nu tar jag det lite lugnt med bokinköpen ett tag.
Men en samlarmani jag haft, var nog mer en last, var kartonger i alla dess storlekar, kan vara bra att ha till både det ena och andra tyckte jag. Men oftast låg de där oanvända, så vid senaste flytten kastade jag alla, nästan, några kan vara bra att ha.
Leena

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ser ut som "små gröna män" ;) ...

Min "hobby" är väl att fortsätta vara i garaget och reparera bilar samt har man ju ett hus att ta hand om .
Förr så var jag alpin skidlärare i Friluftsfrämjandet i 17 år och lärde barn att åka utför .

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Gurra!
Sådana fordon såg vi många av i Gävle vintern 1998. Min bror var för övrigt passagerare i en sådan, han jobbar nämligen på räddningstjänsten (brandkåren). Ursäkta Onslow kanske lite off topic men kunde inte låta bli.

Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag inreder dockskåp!!:)

Inte Lundby-dockskåp som man hade som barn, utan dockskåp i skala 1:12.
Man köper först ett hus i delar för några tusenlappar, eller tillverkar ett själv, sedan tapetserar man och lägger golv, förbereder för elinstallationer och fantiserar om möbler och inredning.

Sedan köper eller tillverkar man möbler och andra detaljer. Belysningen kopplas och sedan kan dockorna flytta in.:)
Man kan välja mellan att göra alla saker själv - av skrot och annat - att köpa allting färdigt eller en blandning.

Det sägs att det här är amerikanarnas näst största hobby. (säkerligen räknat i pengar, för det kan kosta hur mycket som helst, om man vill)

Detta ger en fantastisk avkoppling. Jag har inrett ett hobbyrum där jag kan ha alla mina grejer, och ett arbetsbord med plats för två. Och glädjande nog, sätter sig mina döttrar där och pysslar, även när jag inte är hemma!

Många karlar gillar ju modelljärnvägar och bilbanor. Detta är en tjej-variant.

Kan ju tillägga, att min man köpte sig ett hockey-spel i julklapp...........:twitcy:

Vore roligt att veta om det finns någon mer i klubben med samma intresse.

MvH
Karianne

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

:wideeyed:Min hobby är att göra allting som min fru vill ha gjort,vi hade en liten gård i Svenljunga ,där fanns får ,getter,höns ,ankor ,gäss,angorakaniner,hästar,men det är det slut med nu,hon ville ha ett nytt bord i bonnköket ,vi hade en gammal ladugårdsdörr,det ville hon ha som bord jag gick och köpte en bok om hur man tillverkar möbler på 1600 talet ,det har hängt med i många år nu det blir aldrig omodernt tror jag inte hos i alla fall och på den vägen är det ,vi köpte ett hus som inte var gjort något med sedan 60 talet, som vi totalrenoverat ,sen har mitt gamla yrke som jag fortsätter att jobba med när jag lust ,är utbildad guldsmed det blir inte så ofta men det händer.När vi höll på med hästarna byggde jag vagnar ,vi hade både shettisar och nordsvenskar ,det var för dyrt att köpa så vi gjorde egna.en av nordsvenskarna var en lite äldre så jag bestämde att lära mig att rida, skickade efter ritningar på en västernsadel och gjorde den ,när den var färdig så började jag åka häst ,jag var 60 år så lära mig rida gjorde jag inte ,men satt i min egen sadel gjorde jag .Men nu är det bara husbilen och husbilsklubben,för det mesta!:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Som så många andra har jag foto som hobby. Det blir mest landskap och macro (blommor mm) och lite stilleben då och då.

På senare tid har jag försökt mig på HDR-foto som är ett sätt att öka dynamiken i bilden, dvs få med både mörka och ljusa partier utan att det blir svart respektive vitt där. Här är ett exempel:

Skivarps sockerbruk.jpg

Men man kan kanske inte säga att det är en udda hobby.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Min udda hobby är att samla på t-shirt med firmatryck.
Kravet är gratis.När jag tröttnar kommer dessa att skänkas till
behövande.Har ni något som stämmer in på detta så tar jag
gärna emot dessa tröjor.
Samlingen kommer att läggas ut på vår hemsida.
www.husbilsliv.se
Hasse:mcride:

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej

På lediga stunder, mest på mörka vinterkvällar, bygger jag motorcyklar i skala 1:12.:mcride:
Det är plastbyggsatser som jag modifierar lite, målar och bygger ihop.
På Ondag kvällar tränar frun och jag folkdans.

Snarken.

F

F.d. 12156

Guest

Hjälper folk med datorer.Finns inte nog med ord vad man tycker om det .......:D
Lattjo i virusens tid ..............:(

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Udda hobby?
Nja inte udda men .... - sjöng i Gospelkör tidigare.
Numera är det mest vattengympa å golf i inomhushallen på vintern.
Joo - å så ibland att gå ner på älven å pimpla - de är väl udda om något! :)
Va nere med grannen i em efter skidskyttet på TV - blev ingen fisk idag.
Annars så drar de upp både harr å sik å abborre å lake ibland - sånog finns det fisk alltid!
Ett udda inlägg?
Mest på skoj. :)

F

F.d. 29819

Guest

Vi, lilla frun och jag, har börjat låna och scanna av äldre foton och glasplåtar från den by ( Rävvåla ) vi återvänt till. Det är massor av värdefullt material som kastas bort, oftast vid ägarbyten eller generations-skiften på de gamla gårdarna.
Vi har scannat av tex glasplåtar från slutet av 1800-talet. Det uppgår säkert till 2-2500 st foton i våra hårddiskar nu. Vi röner ett stort intresse för vår hobby, från många olika personer, så det är inga problem att få låna material.
Som följd av detta har vi ett stort jobb att identifiera personer och gårdar på fotona, vi får god hjälp av de äldre i byn.
Materialet är tänkt att senare arkiveras i Rävvåla Kulturförenings arkiv, så att alla intresserade kan få tillgång till det.
Besök gärna vvk.se - fotogalleri och titta på alla bilder.
Hälsningar Lars-åke

F

F.d. 3088

Guest

Grålletraktor
Glöm inte att ta säkerhetskopia:cool:

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29819

Guest

Gurra.
Tack för omtanken, vi använder nätverk med en NAS (Network Attached Storage) där allt lagras på två stycken hårddiskar som "speglar" varandra. Dessutom tar jag en back-up på en extern hårddisk varje lördag, denna Hd förvaras i ett säkerhetsskåp i en annan byggnad.
Det är som du tänker, det slarvas med back-up´s i vanliga fall, med förödande resultat som följd när datorn "kraschar", för det gör den till sist alltid.
Tänk på det alla datoranvändare!!!!
Hälsningar Lars-Åke

Toppen