• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väggar

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Hur många av er har funderat på hur väggarna är uppbyggda och isolerade när ni skulle köpa husbil? Igår så kom där en julklapp från husvagn&camping, en 132 sidors katalog. Där man bland annat redovisar isoleringstypen från de olika tillverkarna. Hade ingen aning om att det fanns så många olika typer, är det någon av er som vet skillnaden på alla dessa?
Styropoor
Styrofoam
Polyuretan
Polystyren
RTM-skum
Styren
EPS
Polyester
Eurafoam
Ecoprime
Steolit
Styroprom
Uretan
PU
Cellplast
Isosafe

F

F.d. 16087

Guest
Sv: Väggar

Troligtvis är flera av alternativen samma material där respektive tillverkare har sitt produktnamn. Exempel Styropoor, Styrofoam skum Pouretan, PU där pu är en förkortning. Polyester brukar användas i madrasser sittdynor od. Eller så är det en papegoja Poly Ester, ett skämt.
En tanke som har dykt upp hur är väggarna byggda.
I ett hus har vi. Pannel, luftspalt, isolering plastfolie "difusionsspärr". Allt för att hindra att fukt innefrån att kondensera i väggar o tak.Mot kall yta
Om husbilar + husvagnar vore byggda på samma sätt så skulle fukt bli ett mindre problem. Kan ha fel vet ej med 100% säkerhet hur de är byggda, kan säkert variera.
Sedan har vi, en annan orsak som kan dra in fukt i väggar det är så kalade köldbryggor. Dessa orsakas av reglar som finns i väggar o tak. Stål leder kyla respektive värme bättre än reglar gjorda av trä. Eller där det finns springor i isoleringen. Troligtvis är väggens utsida fäst i samma regel som materialet på insidan, alltså en köldbrygga.
Nu undrar jag om det har gjorts tester med värmekamera. För att se värmeläckage.
MVH. Gunnar S:santa1:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

ja det har gjorts tester i tidningen Reisemobil, något av nummerna från vintern 2006/07 tror jag det var, man gjorde jämförelser mellan olika fabrikat och husbilstyper
kolla deras hemsida, ibland ligger artiklarna ute där

hittade denna från nov 2007 där en test görs, finns säkert flera

Reisemobil International - Die Zeitschrift fr Wohnmobile - Archiv

jag hittade ännu en artikel från Reisemobil som handlar om olika väggkonstruktioner och isoleringsmaterial

Reisemobil International Heftarchiv

artiklarna kostar 50cent att ladda ner som pdf-filer

Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest

Jag kan inte förneka att jag har funderar på det och inte bara väggarna utan även hur golvet och taket är uppbyggda samt hur de är sammanfogade med varandra, men det är en annan sak. Åter till trådens ämne.

Tyvärr kan jag inte ge ett komplett svar på din fråga men ett försök till en början är iallafall något. Att förklara vissa av namn/benämningar är inte helt enkelt då ett namn kan förekomma i olika "former".

Cellplast - Är en plast som inte är massiv utan den är oftast uppbyggd av runda celler (kulor). Finns även t.ex. basebollformade celler för att cellplasten ska klara av att ta upp högre tryck-krafter i en riktning men får då sämre egenskaper i tvärriktningen. Det finns flera olika plastmaterial som man kan utgå ifrån för att skapa en cellplast. Cellplaster finns med öppna celler eller med slutna celler. Öppna celler absorberar vatten och slutna celler gör det i princip inte. Cellplaster kan även vara mjuka (t.ex. en dyna) eller hårda (t.ex. ett block vilket används som isolering/distansmaterial i en husbil).

Cellplaster kan bestå av celler som är mekaniskt sammanpressade (kommer inte på något bättre uttryck just nu) eller av celler som är kemiskt knutna till varandra vilket ger en högre mekanisk hållfasthet. Cellplaster tillverkas genom att expandera den eller genom att extrudera den. Generellt sett har en extruderad cellplast bättre mekaniska egenskaper än en expanderad.

Styren - Styren används för att tillverka polystyren.

Polystyren - Förekommer i olika former, som plast, som expanderad cellplast (EPS) och som extruderad cellplast (XPS)

EPS - Expanderad polystyren. T.ex. Frigolit som är ett varumärke.

Styrofoam - Är ett varumärke men många använder namnet istället för att skriva extruderad polystyren. Styrofoam har mycket bra mekaniska egenskaper i relation till övriga cellplaster. Det är hårt och tål höga belastningar innan det brister eller kollapsar.

Polyester - Är en termoplast som smälter när den värms upp och som stelnar när den svalnar, detta till skillnad ifrån en härdplast som behöver en härdare för att stelna. När det gäller väggarna så används polyestern tillsammans med någon form utav glasfiber (e-glasfiber antar jag). När polystern trycks in runt glasfibern bildas ett kompositmaterial. Polyestern har som uppgift att skydda glasfibern ifrån mekaniskt slitage samt att "hålla glasfibern styv". Glasfibern är som en tråd vilken har bra egenskaper för att ta upp dragkrafter men vid tryck-krafter så vill glasfibern vecka sig och då får alltså polystern sin andra viktiga mekaniska uppgift. Ett dyrare och mer hälsovådligt alternativ är epoxi vilken är en härdplast som man får baksmälla av när man har laminerat med den.

Nu får jag sluta för denna gång. . .
/David

F

F.d. 1997

Guest

Då var det dags att fortsätta!

Styropor - Är ett varumärke. Bakom namnet döljer sig en expanderad polystyren.

Eurafoam - Jag har ingen aning vad detta är.

Steolit - Jag har ingen aning vad detta är.

Styroprom - Tyvärr, har ingen aning.

Ecoprim - Är en extruderad polystyren med slutna celler.

Isosafe - Expanderad??? cellplast av polyuretan med slutna celler.

Det var allt för denna gången.
/David

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

David, jeg tror at de navnene du ikke finner svaret på er navn den enkelte fabrikk har for lokalt ekspandert masse oftest en PU løsning.
Eurafoam - brukes av Eura for sin løsning.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

David hade en undran på hur väggar och golv är uppbyggda och hur dom är sammanfogade. Så här är Frankia uppdyggda.
Vad jag kan se så finns det inget material som kan "suga" åt sig fukt.

grafik_4426.jpg

F

F.d. 52948

Guest

Om man vill göra det någorluna enkelt för sig ,kan man dela in isolering i två grupper
EPS = expanderad styrencellplast som tillverkas genom att små kulor av plast expanderas med
med hjälp av vattenånga och bildar skivor med luftfylla celler
OBS DESSA SKIVOR ÄR EJ RECISTENTA MOT VATTEN
XPS= extruderad styrencellplast, tillverkning sker i en kontinuerlig process där polystyren pressas
genom ett munstycke, formas och stelnar till skivformade produkter
OBS DESSA SKIVOR ÄR RECISTENTA MOT VATTEN d.v.s att all isolering till husbilar
skall vara av XPS kvalitet
Både EPS och XPS tillverkas med olika densitet och värmemotstånd.
Varje tillverkare har ju givit sina produkter sina egna namn
Hoppas att jag inte rört till begreppen till obegriplighet

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tack för era svar, då är jag tillbaka där jag var före allt skryt från tillverkarna i h&c katalog. Man kan säkert dela in det i två grundkonstruktioner, där den ena är som bror.axelson visar http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-3/ och den andra som Niesmann visar Niesmann + Bischoff: 2sided-Aluminium

Det finnes endel varianter gfk laminert på utsiden og finer eller fiber på innsiden, pluss alle variantene med lokalt ekspandert skum mellom yttre og indre plate - denne teknikken brukes mye av volumprodusenter, gir lette konstruksjoner som ofte trenger indre avstivninger. Jeg er tilbøyelig til å gruppere disse sammen i en tredje gruppe.

kulan

HBK Medlem
Kommun
Kinda
HBK-Nr
10634
Medlemskap
2025

ni ska nog inte fokusera och spekulera i olika plaster det är samma skit alltihop.det är resten av materialet som ruttnar,rostar,möglar.

S

Sören-6830

Guest

ni ska nog inte fokusera och spekulera i olika plaster det är samma skit alltihop.det är resten av materialet som ruttnar,rostar,möglar.

Rekommenderar att du läser lite mer om de olika materialen, t ex i de ovan nämnda artiklarna i Reisemobil. Det är rätt stora skillnader i egenskaper mellan dem.

Toppen