• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Loppisfynd!?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
När vi är ute och åker brukar vi titta in på loppisar som vi råkar köra förbi. Härförleden gjorde vi ett riktigt fynd, eller vad sägs om denna:

20081119-007 liten.jpg

En kaffebryggare designad i England 1946 av Abram Games. Köpt för 80:-!

Några andra som gjort roliga fynd på loppisar?

B

Båtis

Guest
Sv: Loppisfynd!?

Grattis till fyndet!
Vilken snygg ställning till Don Pedron. Jag har en sådan men ingen ställning, visste inte att det fanns ens. Själv åker jag gärna på auktioner när tid finns och ibland gör jag fynd. En gång köpte jag en bäddsoffa för 1 kr den hade vi som gästsäng i många år. Lycka till med Don Pedron den ger gott bryggt kaffe.
Mvh
Maggan :msn_coffee: :msn_tongue:

F

F.d. 15719

Guest

Vilken snygg design - den kaffebryggaren är ju ett konstverk, men inget för campinglivet precis.

Vi fortsätter väl på fikatemat - vårt bästa fynd är en klassisk Hackman Kaffepanna - 1,5 lit. Känd från filmens värld i repliker som "I will put the kettle on". Vi betalade 40:- för denna på en loppis intill E4an norrut, nypriset idag är 900:- på modellen med det här handtaget. Under resor med onslow har vi både kokat ägg och "boil in bag ris" i den, nu har den daglig kökstjänst och är superduktig - och håller vattnet varmt länge.

Ett annat fynd vi är nöjda med är melaminservisen - 4 djupa o 4 flata i ljusblå melerad design - troligen från 60 talet, som vi också betalade 40:- för, men i Rättvik. I somras hittade jag nytillverkade assietter i samma färg i en affär i Vänersborg - dom kostade 40:- /st!

Sen har jag en komplett Stieg Trenter samling - 25 volymer som vi hittat på loppisar. Nu är det Agatha Christie pockets in English som eftersöks, har hittat 46 st - bara 30 kvar!

/elisabeth:wink:

PS: den ser bucklig ut men det beror mest på blixten - byttan är perfekt och gedigen!

Bilagor

• galleri 105.jpg
    galleri 105.jpg
    489,1 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8517

Guest

Don Pedro de va en riktig dumgrej .. funkade inte varje gång. vill själv inte ge en spenn för den. har provar när dom pa poppis... släng skite. eller spar som stollegrtej...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu är det inte en Don Pedro jag köpt och heller inte för funktionen eftersom jag misstänker att gummipackningen mellan övre och undre delen är otät. Det var enbart designen jag föll för. Att den dessutom säljs på ebay för ca 100€ gör det inte till ett mindre fynd. Jag tror inte att jag kommer att slänga den.

F

F.d. 15719

Guest

Och här kommer mera på kaffetråden eller heter det kafferepet kanske?

Agne påminde mig om denna här, inköpt i Grillby med originalkartong - troligen aldrig använd. Grillby är ju gigantiskt och osorterat och inte öppet alla dagar, ligger någonstans vid största lösgodisaffären i Hummelsta, mellan Enköping och Sigtuna.

Törs knappt tala om vad vi betalade - ju just det 40 spänn igen! :)

/elisabeth :wink:

Bilagor

• galleri 107.jpg
    galleri 107.jpg
    680 KB · Visningar: 5

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Hade en just sådan för c:a 20 år sedan. Fungerade perfekt.
Undrar vart den tog vägen?
Calle

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Michael du sätter myror i huvudet på en som oftast besöker "loppisar" jag blev tvungen att läsa på lite om dessa kaffebryggare Så här står det i en artikel Östgöta Correns hemsida: Citat från delar av artikel på Corren.se 16 aug 2007 skiven av: Olle Niklasson

"Det vi svenskar kallar Don Pedro-kaffe går i den övriga världen under namnet vakuumbryggning. Metoden uppfanns under tidigt 1840-tal av en skotsk ingenjör vid namn James Robert Napier men det första patentet registrerades inte på honom utan på fransyskan Madame Vassieux år 1842.
De första vakuumbryggarna såg antingen ut som brännvinskokare eller laboratorietillbehör. Don Pedrons förebild med dubbla glaspumpor på höjden tillverkades först av Cona i England redan 1910 men de som tillverkade bryggapparaten åt Nilsjohan var danska Bodum.
Bodums bryggare heter Santos och började tillverkas 1958. Året efter fanns den i Nilsjohans sortiment,nu alltså med namnet Don Pedro
Än idag hänvisar man till Don Pedro, Don Pedro- kaffe och Don Pedro-bryggning trots att namnet inte har något med bryggprincipen att göra och att själva bryggapparaten var importerad och bara såldes på licens."

Och där 1946 hamnar din bryggare, intressant, problemet är förmodligen att den förblir en prydnad för det är nog som du säger tätningsdelarna brukar åldras och inga nya finns att tillgå. Vad jag förstår så finnes det nya delar i Danmark att köpa till "Santos" som i vissa fall passar till Don Pedro.
Vi råkade i år hamna på Simrishamns årliga sommarloppis och hittade lite Norskt tenn för en struntsumma och 10 gafflar med Sigvard Bernadotte design för 20:- samlar och samlar men man kan inte låta bli när man vet vad det är och priset är nästan gratis, ja man gör så gott man kan att fylla garaget med lådor som man om några år städar bort och plockar det bästa ur och vips så får det plats mera... Kan tillägga att jag för några år sen satt på en auktion och ropade in en rysk samovar helt nyskick en sån där guldförgylld med vackert mönster på för 60:- mmm får nätt och jämt ha den inomhus men jag tycker den är vacker.
samovar.jpg

Gurli

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023

Hej!
En sån köpte vi för 25år sen. Kaffet blev odrickbart för det tog alldeles för lång tid. Vi använde den någon gång till tevatten. Det blev lite omväxling när vi satt i snigelfart i kö på den tid vi åkte personbil.
Solveig o Lars

F

F.d. 15719

Guest

Gurli - om du menar den campa vattenkokaren för cigarett-tändaruttaget så har jag mest köpt den som kuriosa, den är ju aldrig någonsin använd.

Vi får ju inte heller plats med så mycket i chevan, men en vacker dag när vi har en rymlig Winnebago att glida runt i ska jag inreda/utrusta den med bara såna gamla härliga originalföremål.

I Volvon till vardags kör vi med säkra kort, i morgon blir det kaffe i hederlig ståltermos och mackor med stekt ägg för fikastopp på väg till Örebro och Hjalmars revy.

Samt förstås CDn Husvagns-hits som Agne fick till Fars dag, det kan bli riktigt kul!

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Och här kommer mera på kaffetråden eller heter det kafferepet kanske?

Agne påminde mig om denna här, inköpt i Grillby med originalkartong - troligen aldrig använd. Grillby är ju gigantiskt och osorterat och inte öppet alla dagar, ligger någonstans vid största lösgodisaffären i Hummelsta, mellan Enköping och Sigtuna.

Törs knappt tala om vad vi betalade - ju just det 40 spänn igen! :)

Vi hadde en sådan när jag var liten kommer ihåg att det tog en stund att få kaffevatnet varmt pappa & jag brukar skoja om den än i dag

F

F.d. 15719

Guest

Carina - snygg design och helt OK pris!

Min förste man var smed och han gjorde en evighetsjulgran i smide som var utformad som en spiral - och ljusen brann med ett swisch - det blev någon slags naturlig virvel i konstruktionen liksom! Numera bor han i England och säljer miljövänligt flamskyddsmedel - he he!

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej Carina

Jag har en likadan stake, även den inköpt på loppis för några få kronor. (kommer inte ihåg hur mycket, det är några år sedan) Men snål som jag är, så köper jag inga dyra saker.

Visst är det roligt med loppis! :yes:

Rekommenderar loppiset utanför Virserum. Virserums möbellager. Tre våningar fulla med grejer.
Tror det är stängt för säsongen nu, men lägg gärna rutten om Virserum till sommaren.

MVH
Karianne

Toppen