Sv: Flavorwave ugn
Nu har jag lite erfaring att komma med. Har haft en sedan agusti 2008.
Mina erfaringar är bara av det goda. Men, när jag läser vad amerikanerna skriver om både plus och minus, så kan det ju komma problemer med värme elementer som inte vill fungera efterhand?
Har nu användt den både hemma och i husbilen säg ca 20 gånger. Att man får prova seg fram till ungefärlig tid till att maten är klar, är väl något som gäller egentligen alla ugnar. Ingen är ju seg lik.
Men, med lite erfaring och bruk så har jag börjat få lite koll på det.
Det jag tycker om är den enkla bruken. Den snabba värmen som kommer, och att den cirkulerar varmluften i glas skålen så bra. Inte en ända gång att maten har blivit ojämnt kokt, stekt.
Har lagat kotletter, kyckling, värmt bullar efteråt till kaffen. Och lite annat av köttretter.
Det man som nybörjare med ugnen gör fel är nog att man kokar, steker maten för länge. Det medför att för mycket av fettet rinner ut ur matprodukten. Därmed blir maten allt för torr. Dessutom så är ju smaken oftast förknippat tillsammans med fettet.
Flavor Wave ugnen lagar maten innifrån och ut. Det medförer att fettet rinner ut en hel del från matprodukten. Så på så sätt är ju detta ett fint sätt att laga mat som ochså är slankande. Du behöver heller inte använda deg av extra fett i pannan eller på matprodukten. Smaken kommer fram ändå om man nu bara ser till att inte koka, steka för länge. Allt detta får man helt enkelt lära seg själv efter bruk. Ungefär hur lång tid det tar?
Jag har köpt en rund ugnsform som man kan ha i bottnet. Då slipper man ha all den fettet flyttande i glas skålen. Lättare att göra rent då. Men, tror nog som jag ochså har gått tillbaka till, att skippa det. Det känns att varmluften får cirkulera bättre då helt enkelt. Fast tror nog det är mera på känn från min sida än rent fakta. Blir nog lika god resultat ändå.
Maten kan man ha på runda grillstativ inuti glas skålen. Dom kan man ha i olika höjder och därmed få plats till att laga större portioner eller olika rätter. Men det går lika bra att använda seg av olika ugnsformar. Runda helst förstås. Baka skall ochså gå lika bra som i vilken varmluftsugn som helst. Har bara inte provat på det ännu.
Det jag tycker är det bästa är hur enkel den är att rengöra. En glas skål är ju som bekant inte svår att få bort fettet ifrån. Alla ni som har diskat för hand, räcker upp en hand.... Vad bara kvinnohänder! ha ha ha Skoja bara.
Locket med värme elementet får man inte blötta ner på något sätt. Den kan man bara rengöra försiktigt någon gång med stålull antar jag? Borde försöka att rengöra den snart. Någon bättre förslag?
Men, glaskanten på locket är lätt att rengöra med en trasa med diskvatten.
Så summa sumarum!
Bra och billig produkt som har fungerat utmärk hemma och framför allt i husbilen. Maten kan man ta fryst direkt från frysen och den är smakrik, brun och fin efter runt 30-40 minuter (kött).
Senast igår så var det kycklingklubbor 4 st. (2 nere på galler och 2 uppe) som blev saftiga och mycket goda på ca. 30 minuter.
Annars har jag ochså stekt hela kycklingar och därefter lagt andra indigrienser i glas skålen för att ta allt med till bordet. Smakfullt det ochså.
Har ochså brukt Flavor Wave ugnen tillsammans med ett elverk och överlycklig att det fungerade. (drar 1300W).
Bildespel här. Där ni ser en brun handduk på bilderna, visar bara hur jag förvara den under färd med husbilen:
edit/ klicka gärna på bilderna för att förstora