Sv: Webastovärmare
Det finns två olika webasto värmesystem. Luft och vätska webasto.
Luft webasto används direkt i bodelen, t.ex. luft Webasto (varumärke, det finns ju andra varumärken, t.ex. eberspächer) AirTop 3500 ger 3,5 kW värme, drar ström ca 15-36 W beroende på värmebehovet.
Vätska webasto används i motorn, kylsystem, effekten ofta ca 5,2 kW (finns säkert olika effekter), denna drar ström ca 30 - 42 W. kopplar man ihop kupéfläkten då drar detta system tillsammans ca 7-8 A. Och har man kopplat detta system i bilbatteriet, då kan man inte köra länge, tanken är att man ska ha motor webasto igång ca 30 minuter, inte mer. Webasto har inbyggt spänningsvakt, ca min 11,4 V om jag minns rätt.
Man kan koppla motor webasto i bodels batterier (helst större total kapacitet) då kan man köra webasto en längre tid. Och man kan koppla vidare motor webasto via värmeväxlare till bodelens vattenburen värme, med en extern termostat, som styr hela värmesystem. Då måste man ha sammanlagt batterikapacitet mycket större än t.ex. 150 Ah, för att kunna ha praktisk nytta.
Jag har motorwebasto, 5,2 kW, värmeväxlare, Alde, extern termostat, rejäl batteribank, använder husbil året runt, med kupéfläkt på lägsta hastighet är hela husbilen varm, ända till någonstans - 30C.
Strömförbruknings siffror har jag mätt själv, och siffror från Webasto stämmer, bortsett startströmmen, den är närmare 20 A, varar under 1 minut. En tysk husbil, längden 7 m, förbrukar över natten max 70 Ah, alltså värme, TV, lite laptop.
Det är sedan till var och en, om man vill investera ett värmesystem, som lätt kostar över 20.000 kr.