Om man bytt t.ex ett styrstag måste man ju göra en kontroll/justering av Toe-in. Jag tänkte bestriva hur jag lärt mig att göra detta själv med enkla medel.
Man behöver en bit läckt (träribba) 2 fyrtums spik maskeringstejp eller liknande och en fiberpenna med smal spets, samt nycklar till styrstag o mutter om justering behövs.
Slå i spikarna genom läckten på spårvidds avstånd. Ställ bilen på plant o jämnt underlag och lägg läkten bakom franhjulen med spikspetsarna pekande uppåt, sätt ett par tejpbitar ovanför spikspetsarna och rita ett vertikala streck ovanför vardera spetsen. Knuffa/kör fram bilen tills tejpbitarna med strecken pekar mot mot spikspetsarna som du nu lagt framför hjulet. Mät skillnaden i avstånd och du har ett mått på Toe-in (nästan för du mäter ju inte längst ut på däcket). För att vara säker på att inte hjulet skevar kan man ju göra om mätningen på ett par ställen till runt hjulet !
Den noggrannhet man får genom detta förfarande har räckt till för att slippa snedslitna däck på mina båda Renaulter efter styrstagsbyte!
/ Göte J
Man behöver en bit läckt (träribba) 2 fyrtums spik maskeringstejp eller liknande och en fiberpenna med smal spets, samt nycklar till styrstag o mutter om justering behövs.
Slå i spikarna genom läckten på spårvidds avstånd. Ställ bilen på plant o jämnt underlag och lägg läkten bakom franhjulen med spikspetsarna pekande uppåt, sätt ett par tejpbitar ovanför spikspetsarna och rita ett vertikala streck ovanför vardera spetsen. Knuffa/kör fram bilen tills tejpbitarna med strecken pekar mot mot spikspetsarna som du nu lagt framför hjulet. Mät skillnaden i avstånd och du har ett mått på Toe-in (nästan för du mäter ju inte längst ut på däcket). För att vara säker på att inte hjulet skevar kan man ju göra om mätningen på ett par ställen till runt hjulet !
Den noggrannhet man får genom detta förfarande har räckt till för att slippa snedslitna däck på mina båda Renaulter efter styrstagsbyte!
/ Göte J