Sv: Hur kör du!!!!
Hej! I mitt yrke befinner jag mig ofta i trafiken, senast i måndags genomgick jag kursen "Säkerhet på Väg", det var Vägverket som stod för utbildningen, den var en hel dag, halva dagen åtgick till trafikreger, detta med rondellkörning kom upp, och kursledaren sade att man ska betrakta rondellen som en enkelriktad gata (även om den är rund och inte rak), och man ska endast blinka när man kör ut ur rondellen, då det är enda gången dina medtrafikanter har nytta av att du blinkar. Då hjälper man övriga trafikanter att anpassa körsätt och hastighet när de ska in i rondellen, de behöver inte stanna om de ser att du är på väg ut. Han menade att ingen har nytta av att man blinkar när man kör in i rondellen, eller att man betraktar rondellen som en fyrgägskorsning, eftersom de bilister som anländer efter att du själv kört in i rondellen, inte har en blekaste aning om var du kom ifrån, och ditt vänsterblink i så fall är vilseledande.
Hoppas jag har återgett denna förklaring så att alla förstår, jag själv är helt med på noterna och har gjort så här sedan jag tog körkort för tjugofem år sedan.
Har ni hört detta förut?
Visa hänsyn till andra trafikanter.
Kör inte om alla i kön för att du inte gillar att ha nån framför dig. Det kan sluta illa för både dig själv och andra
Håll avståndet till framförvarande fordon.
Överskrid inte hastighetsgränserna, och anpassa farten efter rådande väglag och väder.
Visa särskild hänsyn till oskyddade trafikanter såsom cyklister, gångtrafikanter motorcyklar och mopedister. Även om du tycker att de gör fel, så ha då lite överinseende med detta, de är ju trots allt oskyddade.
Dessa meningar torde vara självklara saker, men tyvärr så verkar många människor bli som förbytta när de hamnar bakom ratten, de är plötsligt anonyma, och tycker att de kan bete sig hur som helst.
Föregå med gott exempel själv, gör inte likadant som de som inte kan bete sig på ett bra sätt i trafiken!
Jag är själv både bilist, mopedist, cyklist, gångtrafikant och motorcyklist flera gånger i veckan, och har man prövat allt, får man få en större förståelse för just oskyddade trafikanter!
Kör lungt,
Hälsningar Annette