• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underredsbehandling eller ej

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Hej alla,

står i valet och kvalet att låta underredsbehandla vår nya husbil Rapido på Fiat-chassi.
Är det värt att lägga ut ca. 11000:- och därtill innerskärmar samt skydd under motor etc för ytterligare ca. 5000:- ?
Hur har ni andra resonerat och gjort ? Tacksam för era synpunkter.

erkhu/2087

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Underredsbehandling eller ej

På min Fiat dukato årsmodell -99 har målarfärgen börjat flaga av på stora delar och börjat rosta, (ramen underredet). Så nog är det kanske att rekomendera en rostskyddsbehandling.

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Hej, jag har en rapido 9087 df 07 kommer ej att använda denna på vintern,därför kommer jag inte att underredsbehandla den jag tycker du skall fråga hos fiats servicevekstäder eftersom du har ett annat underrede

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Det är på en Fiats serviceverkstad som jag frågat.

Är det verkligen så ovanligt att underredsbehandla sin nya husbil, svara mig snälla ni.

erkhu/2087

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Sök på Rostskydd, mycket finns i detta ämne inom forum'en.
För övrigt tycker jag det låter alldeles för dyrt.
Det är ju ingen personbil med en massa håligheter, bara rambalkarna är ju ihåliga.
(Så snart jag hittar ett enkelt/säkert sätt att få upp bilen kommer jag att krypa under o spruta själv,
så är iallafall planen just nu.).

F

F.d. 3088

Guest

Du kan nog ha roligare för 16.000kr
Bernt Mgn s förslag verkar mera rimligt
Du kan ju även spruta i dörrar mm

men du skall nog vara mera noga med att kolla
insteget i bodelen om det är tätat under. Se annat inlägg av mig

Mvh gurra

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Min 508 D fyllde mogen ålder dvs 30 år.(veteran) den har Pillo´s karos.Den är så bra att jag satsade på att lackera om den och efteråt även slipade jag en del rost och tecktylbehandlade jag den själv.Det kostade mig mycket tid och
några kronor men bilen är berättigad den service.

Mvh

Perrovski

Haren

HBK Medlem
Kommun
KARLSTAD
HBK-Nr
1747
Medlemskap
2025

Hej!
Är inte chassiet galvat eller förzinkat tro?
I annat fall har du väll 8 års rostskyddsgaranti på Fiat transportbilar
m.v.h. /Haren

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Jag var på bilrovningen förra veckan och de menade att ska vi använda bilen året om (som vi gör) skulle det inte skada med en underredsbehandling. Pris mm har jag inte undersökt ännu.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Min bil såg ut så här andra säsongen bakom plastgrillen?

Bilagor

• 20.JPG
    20.JPG
    43,7 KB · Visningar: 69

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Jo vissa delar är galvade och Fiat har 6 års rostskyddsgaranti vad den nu är värd när man ser bilden bakom plastgrillen efter ett år.
Det verkar som att jag får krypa under och spruta men innerskärmar fram verkar bra och får hitta på något skydd för bakre sprutet då Fiats bakre innerskärmar inte passar.

erkhu/2087

F

F.d. 9069

Guest

Opel-klubben rekommenderade linolja och dom om några borde väl vara experter på området.:D
Min Elnagh -89 verkar ha klarat sig under trots att den inte är behandlad (vad jag kunde se) rambalkarna är vitlackerade. Jag ska göra en ordentlig undersökning innan jag ställer den för vinterförvaring.

Roger

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Linoljebehandling av bilar
Det finns en nyöppnad firma på Skå industriområde på Ekerö. Ägaren heter Staffan och nås på telefon 0707-222543
Priset verkar förvånadsvärt lite, tar 15-1800 kr inkl moms för personbil( Rostskyddsmetoder i Vällingby tar från 4500 kr och uppåt för sedvanlig vaxbehandling).
Slå en signal ock kolla.
Hälsningar Bror

F

F.d. 3088

Guest

Om man har lite tid över fixar man det på en kväll, kanske till och med blir bättre än om en firma gör det.:rolleyes:
Spilloljespruta underredet och håligheter är ju en annan variant (effektiv):D

bilden som dethleffskvalite har i sitt inlägg omfattas ju inte av underredsbehandling
Men man blir ju förbannad när man ser den:mad:

Själv är bäste dräng :D

Ps till Rotax har det börjat rosta måste du blästra ramen innan du behandlar:swoon:

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest

Efter lite letande på HBK-sidorna kring underredsbehandling av bodelen har jag förstått att en linoljebaserd produkt bör användas. Nu till min undran, kan behandlingen ske direkt på befintligt tjärade/målade ytan. Skall det avläksnas eller tränger linoljeprodukten igenom. Hur gå tillväga för att få bästa resultat.
Leffe

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Använd rå (ej kokt) linolja, späd den med lite terpentin för att den ska kunna sprutas bra.
Ytorna behöver ej rengöras eller blästras - balkarnas insida är ju svåra att rengöra(!) - och linoljan kryper in i färgens sprickor och skyddar den underliggande plåten.

Rå linolja hårdnar inte till skillnad från den kokta linoljan som torkar till ett färgliknande skikt och tillåter rosten att härja fritt inunder.

Behandlingen med rå linolja kan upprepas - egentligen varje år - men spruta inte på ytor som man kommer i kontakt med när fordonet används, lite kladdigt kan det bli.

Rostskyddar man med spillolja får man upprepa oftare eftersom den oljan rinner av på blanka ytor och den kommer därför bättre till sin rätt under bilen där vägdammet kan hålla kvar oljan lite längre.
Spilloljan innehåller också en del mindre bra restprodukter från bränslets förbränning i bilmotorn, en del av de här ämnena är lite sura och korroderande.

F

F.d. 12300

Guest

Att rostskydda med spilolja kan inte vara bra för miljön är det ens lagligt

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026

Hej!
Vår nya Hymer baserad på Fiat är just nu på rostskyddsbehandling. Detta kostar mig drygt 3 000 kr. Mycket av underredet är Hymer och ej Fiat vilket betyder att bodelens golvundersida, kjolar, motorhuv och dörrar är al-plåt. Firman sprutar endast balkarna, framskärmarna, hjulupphängning och en del känsliga plåtar i motorutrymmet (se bilden i inlägget ovan), därav billigare.
Det är vettigt att göra detta då bilen är ny och tittar ni på er bil så hittar ni på många ställen plåt som bara är skyddad av ett lager svart färg.
Jag har valt Tuffcote Dinitrol; Dinitrol Center - Rostskydd, Rostskyddsbehandling, Tuff-Kote Dinol, Underredsbehandling, Varmvax, Varmvaxrostskydd. Vi rostskyddade vår nya Peugeot 307SW direkt vi hämtat ut den. Det är sällan ni ser en rostig Peugeot för dom är galvade och har bra garantier. Dock är dom inte sprutade inne i dörrar och baklucka så det gjorde vi. OCH här kommer det jag vill säga; För att Peugeots rostskyddsgaranti skall fortsätta så kräver dom att det är Dinitrol, vilket säger en del om att det är kvalité på den produkten.
När det gäller husbilar baserade på Fiat så är AL-KO chassi galvat, men inte Fiats eget lågchassi. Bensintanken är i plast, dock ej banden som håller den.
Min erfarenhet av att spruta med annat, typ olja, är varning! Sprutar man med olja så löses original rostskydd upp och då får man verkligen rostproblem.
De husbilar som har trägolv i bodelen sprutas med linolja, dock inte balkarna.
Råder er att kolla priserna och vad som egentligen behöver sprutas på er bil. Lycka till hälsar Hasse

Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026

Ja!
VÄSTERÅS
Nya Tunby Rostskydd
Strömledningsg. 1
721 37� VÄSTERÅS
Tel: 021-81 15 93

Hämtar den i morgon kväll. Han heter Peter han "som har hant´ om et´.
Hälsningar Hasse

Toppen