Sv: Underredsbehandling eller ej
Hej!
Vår nya Hymer baserad på Fiat är just nu på rostskyddsbehandling. Detta kostar mig drygt 3 000 kr. Mycket av underredet är Hymer och ej Fiat vilket betyder att bodelens golvundersida, kjolar, motorhuv och dörrar är al-plåt. Firman sprutar endast balkarna, framskärmarna, hjulupphängning och en del känsliga plåtar i motorutrymmet (se bilden i inlägget ovan), därav billigare.
Det är vettigt att göra detta då bilen är ny och tittar ni på er bil så hittar ni på många ställen plåt som bara är skyddad av ett lager svart färg.
Jag har valt Tuffcote Dinitrol;
Dinitrol Center - Rostskydd, Rostskyddsbehandling, Tuff-Kote Dinol, Underredsbehandling, Varmvax, Varmvaxrostskydd. Vi rostskyddade vår nya Peugeot 307SW direkt vi hämtat ut den. Det är sällan ni ser en rostig Peugeot för dom är galvade och har bra garantier. Dock är dom inte sprutade inne i dörrar och baklucka så det gjorde vi. OCH här kommer det jag vill säga; För att Peugeots rostskyddsgaranti skall fortsätta så kräver dom att det är Dinitrol, vilket säger en del om att det är kvalité på den produkten.
När det gäller husbilar baserade på Fiat så är AL-KO chassi galvat, men inte Fiats eget lågchassi. Bensintanken är i plast, dock ej banden som håller den.
Min erfarenhet av att spruta med annat, typ olja, är varning! Sprutar man med olja så löses original rostskydd upp och då får man verkligen rostproblem.
De husbilar som har trägolv i bodelen sprutas med linolja, dock inte balkarna.
Råder er att kolla priserna och vad som egentligen behöver sprutas på er bil. Lycka till hälsar Hasse