F
F.d. 58573
Guest
Klart och entydigt besked från Vägverket idag. Tyvärr inte i linje med vad som hävdats tidigare på detta forum. Nu står jag inför valet att antingen köra med överlast och ha kvar möjligheten att dra mitt båtsläp efter lätt lastbil eller att registrera om till pb2 med 3800 kg totalvikt och då förlora rätten att dra släpet.
Lite olika besked tidigare även från vägverket. Tacksam för kommentarer.
Mail i dag:
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Hej
Enligt nämnda övergångsregel får du köra personbil klass 2 med totalvikt över 3500 kg på behörighet B.
Någon övergångsregel för släp finns inte. Ett lätt släp max 750 kg totalvikt är det som gäller.
Vill du köra bil + tungt släp blir det CE.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Eric Schulze
Vägverket
25452 Helsingborg
Rundgången 32
www.vv.se
0771-119 119
Ditt ärende till Vägverket: ----------
Från: HUVUDKONTORET HK
Skickat: den 16 juni 2008 10:28:57
Till: Kundtjänst FE
Ämne: VB: Körkortskrav för pb2 + tungt släp
Automatiskt vidarebefordrat av en regel
Bilaga Email62023.eml:
Vägverket
Hej!
Inte lyckats finna helt klara besked i följande fråga:
Körkortskrav för tung husbil (pb2) med tungt släp.
Jag har en husbil på MB chassie f.n. registrerad som lätt lastbil med totalvikten 3500 kg och står nu inför att bygga om denna för reg. som pb2 med totalvikt 3800 kg. Bilen är i dagsläget godkänd för 1500 kg släpvagnsvikt.
Jag har körkort A och B sedan -59 och BE sedan -91. Dessutom C sedan mitten av 80-talet. Aldrig fått någon behörighet återkallad.
Jag har förstått att jag enligt övergångsregler kommer att få köra tung pb med tungt släp i Sverige, men hur ställer det sig inom resten av EU (och i Norge)? Måste jag komplettera mitt körkort med CE utöver befintliga A,B,BE,C?
Mvh
Åke Öhman
No virus found in this incoming message.
Checked by AVG.
Version: 8.0.100 / Virus Database: 270.3.0/1505 - Release Date: 2008-06-16 07:20
Lite olika besked tidigare även från vägverket. Tacksam för kommentarer.
Mail i dag:
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Hej
Enligt nämnda övergångsregel får du köra personbil klass 2 med totalvikt över 3500 kg på behörighet B.
Någon övergångsregel för släp finns inte. Ett lätt släp max 750 kg totalvikt är det som gäller.
Vill du köra bil + tungt släp blir det CE.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Eric Schulze
Vägverket
25452 Helsingborg
Rundgången 32
www.vv.se
0771-119 119
Ditt ärende till Vägverket: ----------
Från: HUVUDKONTORET HK
Skickat: den 16 juni 2008 10:28:57
Till: Kundtjänst FE
Ämne: VB: Körkortskrav för pb2 + tungt släp
Automatiskt vidarebefordrat av en regel
Bilaga Email62023.eml:
Vägverket
Hej!
Inte lyckats finna helt klara besked i följande fråga:
Körkortskrav för tung husbil (pb2) med tungt släp.
Jag har en husbil på MB chassie f.n. registrerad som lätt lastbil med totalvikten 3500 kg och står nu inför att bygga om denna för reg. som pb2 med totalvikt 3800 kg. Bilen är i dagsläget godkänd för 1500 kg släpvagnsvikt.
Jag har körkort A och B sedan -59 och BE sedan -91. Dessutom C sedan mitten av 80-talet. Aldrig fått någon behörighet återkallad.
Jag har förstått att jag enligt övergångsregler kommer att få köra tung pb med tungt släp i Sverige, men hur ställer det sig inom resten av EU (och i Norge)? Måste jag komplettera mitt körkort med CE utöver befintliga A,B,BE,C?
Mvh
Åke Öhman
No virus found in this incoming message.
Checked by AVG.
Version: 8.0.100 / Virus Database: 270.3.0/1505 - Release Date: 2008-06-16 07:20