• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggjagare

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Vi träffade "Hajen" helgen som gick i Tjuraviken
Mycket trevligt och vi träffade många andra trevliga husbilsåkare också
Han visade oss en myggjagare som drevs med 12 volt
Man laddar den med en liten tablett
Vi har sådan hemma till 220 volt
Tips var vi kan köpa 12volts???

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Sv: Myggjagare

Tack så mycket det var en sådan jag menade
Men tråkigt nog ska tabletterna förbjudas i höst av EU sa de när jag ringde för att beställa.........

Senast ändrad:
F

F.d. 19370

Guest

Det kan bero på att det är ett nervgift som ställer till det en del för mindre djur, typ hundar eller katter. Vi har helt slutat använda det efter ett samtal med vår husveterinär.
Draken Puff

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Draken Puff!

Undrar om din veterinär läste på eller om hon helgarderade?

Sterminio myggrepellator, vilken säljs av Kama fritids återförsäljare och även av Claes Olsson, innehåller sannolikt samma preparat; esbiotrin. På Kemikalieinspektionens hemsida hittar jag inget om något förbud, preparatet godkänd bekämpningsmedel klass 3.

För säkerhets skull har jag besökt Claes Olsson i Östersund i dag och lagt upp ett ordentligt förråd av tabletter.

Preparatet är ordentligt giftigt inte bara för insekter utan även för vattenlevande djur, inkl fiskar. Men det behövs inte dödande koncentrationer för att hålla myggfritt i bostaden; en halv tablett i dosan håller helt fritt från blodsugare även vid mycket god ventilation (öppet fönster + öppen taklucka). Insekterna väjer för doften och tvärvänder vid myggnätet.

Förvisso mer tilltalande att slippa använda kemisk krigföring och jag har gjort mitt yttersta men inte nått ända fram. Mina egenhändigt byggda husbilar lyckades jag få myggtäta men min nuvarande Travelmaster är inte säker trots omfattande åtgärder: Montering av nät för friskluftsintaget, byte av takluckor till sådana med tättslutande insektsnät (de ursprungliga luckorna var möjligen tätade mot ladusvalor) och tätning av luftspalter runt kylskåpet. Tätt och bra nu så länge fönstren är stängda, men myggnäten i fönstren sluter inte tätt i sidorna och insekterna tar sig lätt runt. Samma konstruktion på i vilket fall fjolårets modeller av KABE husbilar och husvagnar. Vid enstaka plågsamma perioder biter även svidknotten inomhus och mot dessa nästan mikroskopiska plågoris hjälper inte myggnät.

För att kunna vildcampa i jämtlandsfjällen veckorna runt midsommar krävs myggfri sovmiljö och Sterminio känns tryggt att ha med.

aake

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Karin och Stephan
Hej!

Verkar onödigt att elda med gaspatron i husbilen, där väl ingen saknar 12V. Preparatet alletrin är även det ett insektsgift i gruppen pyretriner och har samma klassning som esbiotrin, vilket är den verksamma substansen i Sterminio. Sannolikt hugget som stucket vilket man väljer ur toxicitetssynpunkt.

aake

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026

Hej
det fungerar lika bra med en ljuslykta typ aromalampa där man kan lägga tabletten i ovanpå. Jag har en i keramik som är gjord för att ha tabletten ovanpå.

F

F.d. 10115

Guest

Det kan bero på att det är ett nervgift som ställer till det en del för mindre djur, typ hundar eller katter. Vi har helt slutat använda det efter ett samtal med vår husveterinär.
Draken Puff
Undra om man kan lägga ut såna tabletter runt staketet och vid brevlådan för att slippa hundar som pissar där. Tycker hundarna att tabletterna luktar illa och inte ens vill gå nära?

Toppen