Sv: husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i EU och Norge
Største forskjellen er i førerkort bestemmelsene, i Norge har vi en EU klasse C1 for biler opp til 7500 kg totalvekt. Reglene for overvekt over og under 3500 kg totalvekt ser også ut il å være EU tilpasset dvs. null tolleranse for overvekt ved totalvekt inntil 3500 kg og litt margin over.
Det er en forskjell i fartsgrenser - den norske på biler over 3500 kg er 80 km/t uten unntak, så vidt jeg har oppfattet er det lovlig med 90 på enkelte vegstrekninger i Sverige.
En viktig sak, er det vektkontroll så plikter alle biler med totalvekt over 3500 kg å svinge inn til kontrollen, dette er vistnok også en EU sak.
Fordi bobiler (husbiler) er klassifisert som privatbil for persontransport så er de ikke pålagt kjøre hviletid som andre tunge kjøretøy, slik sett er det nesten som PB2 i Sverige, men uten at det er lov å kjøre med B kort.
Lokale kjørekortbestemmelser gjelder for kjøring innen EU, frem til en dato (husker ikke nøyaktig når). Overgangen til C1 fra gamle kort i Norge og Tyskland var mulig i en kort tid.
Tidlig på 1990 tallet ble vi advart om at vi kunne få problemer med våre gamle kort når vi kjøret tyngre bil i Sverige, men ikke i Tyskland! Dette pga. en påstempling på baksiden om at kortet gjaldt for biler opp til 7500 kg.
Dette problemet forvant da C1 ble definert i 1998 og vi kunne konvertere våre gamle kort.