• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i EU och Norge

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025
Husbil registrerad Personbil klass 2 över 3,500 ton i EU och Norge. Jag undrar alltså vad som gäller för AB-körkort. Man hör så mycket olika. Jag har köpt en bil som väger 4 ton. Så jag tänkte nu har många farit omkring i Eu och Norge. Så vad har ni fått för erfarenheter.Har ni blivit stoppade? eller blivit bötfälda.Eller är det lungt bara
Tacksam för svar.
Härlig början på sommaren
Hälsningar Roddan

Var kan jag få tag på reglerna.

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i EU och Norge

Roddan,

Jag har skrivit en hel del om detta i denna forum. Allt beror på ifall polisen eller den personen som stoppar Er är informerad eller ej. Ha en översättning med i det landet ni ska åka till.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Hej tack för dit svar. Var kan jag få papper om reglerna ifrån.
Hälsningar Roddan

F

F.d. 839

Guest

Roddan,

Här är linken till reglerna
EU Bookshop
välj dom länderna du ska åka genom så blir översättningen just på det språket och bli lättare att övertyga polisen.

Lycka till.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Jag tackar igen. Jag fick eu bookshop men jag hittar det inte ändå
Vill du säga var jag ska söka och vad det heter .
Jag är ingen större stjärna på datorn
Hälsningar Roddan

Senast ändrad:

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025
Husbil registrerad Personbil klass 2 över 3,500 ton i EU och Norge

Hallå! Ingen som åkt i Norge.Skulle vilja höra hur det är med syn på våra regler. Och att åka Trollstigen med husbil, finns det bra ställen att tillbringa natten på.
Tänkte åka efter midsommar. Hälsningar Roddan

Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Det var några år sedan vi var i Norge,så minnen kanske sviker lite gran.
När vi kom till toppen (Trolstigen) så hittade vi en parkering där vi stannade
och fikade ( fick ganska många får som var närgångna och tiggde mat.
Jag är ej säker men tror att det borde finnas möjlighet att övernatta.

Mvh

Perrovski

F

F.d. 839

Guest

Roddan,

Här är linken
EU Bookshop

Gå längst ner och då ser du alla möjliga språk välj det språk du behöver och ladda ner PART 2 som står till höger om själva språket. Lycka till ;)

StigR

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad Personbil klass 2 över 3,500 ton i EU och Norge

Roddan ett råd.
Tanka gärna ned den danska texten från EU Bookshop. I Norge har dom lätt för att läsa danska, men svårare förstå danskt tal. Med svenska är det tvärt om, lätt att förstå talad svenska, men svårare med läsningen.

F

F.d. 52950

Guest

Hallå! Ingen som åkt i Norge.Skulle vilja höra hur det är med syn på våra regler. Och att åka Trollstigen med husbil, finns det bra ställen att tillbringa natten på.
Tänkte åka efter midsommar. Hälsningar Roddan
Det er flere store plasser til parkering ovanom Trollstigen, pluss to campingplasser på vei ned til Åndalsnes. 1 liten og en stor. God tur.

Ps. Reglene for biler over 3,5 tonn er omtrent som i Sverige, toppfart 80 km uansett fartsgrense.Ds.

:mcride:

Senast redigerad av en moderator:

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Omtrent? Hej föresten. Menar du att vi har samma regler.
Hälsningar Roddan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Største forskjellen er i førerkort bestemmelsene, i Norge har vi en EU klasse C1 for biler opp til 7500 kg totalvekt. Reglene for overvekt over og under 3500 kg totalvekt ser også ut il å være EU tilpasset dvs. null tolleranse for overvekt ved totalvekt inntil 3500 kg og litt margin over.

Det er en forskjell i fartsgrenser - den norske på biler over 3500 kg er 80 km/t uten unntak, så vidt jeg har oppfattet er det lovlig med 90 på enkelte vegstrekninger i Sverige.

En viktig sak, er det vektkontroll så plikter alle biler med totalvekt over 3500 kg å svinge inn til kontrollen, dette er vistnok også en EU sak.

Fordi bobiler (husbiler) er klassifisert som privatbil for persontransport så er de ikke pålagt kjøre hviletid som andre tunge kjøretøy, slik sett er det nesten som PB2 i Sverige, men uten at det er lov å kjøre med B kort.

Lokale kjørekortbestemmelser gjelder for kjøring innen EU, frem til en dato (husker ikke nøyaktig når). Overgangen til C1 fra gamle kort i Norge og Tyskland var mulig i en kort tid.

Tidlig på 1990 tallet ble vi advart om at vi kunne få problemer med våre gamle kort når vi kjøret tyngre bil i Sverige, men ikke i Tyskland! Dette pga. en påstempling på baksiden om at kortet gjaldt for biler opp til 7500 kg.
Dette problemet forvant da C1 ble definert i 1998 og vi kunne konvertere våre gamle kort.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Hej igen. vill du kontrollera med polis om det är lagligt för en svensk med svenskt B-kort att köra husbil Personbil klass2 över 3,500 ton i Norge. i svensk lag är det tillåtet och i Eu.
Kör jag med mina svenska körkortslagar i Norge?
Det vore väldigt snällt av dig om du vill kontrollera det.
Goa Grannar. Trevlig helg,hoppas du håller på sverige ikväll.
Hälsningar Roddan

Senast ändrad:
F

F.d. 24290

Guest

Hej exakt den frågan skulle jag vilja ha svar på också! Jag tycker mig minnas att jag har läst att det var okay eftersom man även i norge är tillåten att köra tyngre fordon än 3500 kg på deras B-kort.

Mvh Niklas

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hej exakt den frågan skulle jag vilja ha svar på också! Jag tycker mig minnas att jag har läst att det var okay eftersom man även i norge är tillåten att köra tyngre fordon än 3500 kg på deras B-kort.

Mvh Niklas
Nei nei nei. I Norge er det en grense på 3500 kg for B-kort, men jeg regner med at med kopien av EU-regulativet som tillater den sære svenske regelen om pb2 skulle det være mulig å snakke seg ut av situasjonen.

Det som jeg ikke kan forstå er at svenske myndigheter ikke kopierte den tyske og norske løsningen med C1-kort.

F

F.d. 24290

Guest

Nei nei nei. I Norge er det en grense på 3500 kg for B-kort, men jeg regner med at med kopien av EU-regulativet som tillater den sære svenske regelen om pb2 skulle det være mulig å snakke seg ut av situasjonen.

Det som jeg ikke kan forstå er at svenske myndigheter ikke kopierte den tyske og norske løsningen med C1-kort.

Hej tack för svar, men jag hittade detta vad tror du om det!

"Körkortsreglerna gäller i alla EES länder i Europa. Förutom Eu länderna så är det Norge, Island och Lichtenstien som inte är medlemmar i EU men har handelsavtal med EU och då gäller även körkortsreglerna."

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har skrivit inlägg om det tidigare.

Varför inte skippa övergångregeln och ge dom som har kort före 1996 C1 istället. Då hade vi sluppit idiotin med turistbussar som PB2.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Som tidigare skrivits i flera trådar förut så är lagen den att för att köra person 1 eller 2 över 3,5 ton krävs C behörighet. Sverige hade före 1996 ingen totalviktsbegränsning på B behörighet - varför alla som har körkort tagna före detta år har rätt att köra personbil med obegränsad totalvikt i Sverige och i annat ESS -land. Tänk lika som för A behörighet.

Kör lungt och väl mött på vägarna i Europa i sommar

F

F.d. 24290

Guest

Hej, vet ni ifall det stämmer att man inte skulle få köra mer än 90 med en pb2 bil som väger över 3500 kg?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej på er!
Jag har ställt frågan förr men inte fått något klart besked om vilken behörighet som krävs för att dra tungt släp (1500 kg) med pb2 (husbil över 3500 kg) i Norge?

Jag har nästan alltid med mig båten vid besök i Norge och med BE-kort och med bilen registrerad som lätt lastbil är det ju inga problem. Om det inte vore för detta med övervikten. Bilen (KABE Travelmaster på MB 316 CDI) är alldeles för tung och jag är nu i färd med att omregistrera till pb2 med 3800 kg totalvikt och dessutom att återaktivera min gamla C-behörighet (vilken jag inte brydde mig om att förnya när jag fyllde 60år). Men CE har jag inte, så jag kanske ändå får problem i Norge?

aake

Toppen