• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig takbox till cykelstället ?

F

F.d. 1471

Guest
Någon som kan ge tips om en billig takbox för montering på cykelstället??

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Billig takbox till cykelstället ?

Det beror kanske på vad du skall förvara. Jag såg en bil som monterat en låda i plast av den typ som är tänkt för trädgårdsstolar och dynor. De brukar finnas på Jysk och liknande butiker och inte alltför dyra. De är kanske inte helt vattentäta men skyddar nog en del.

F

F.d. 24284

Guest

Har själv monterat en sån box, funkar utmärkt! Väger ca 12 kg, så hur mycket du kan lasta beror på vad ditt cykelställ tål.

F

F.d. 1471

Guest

Svend Ö var köpte du din box och hur monterade du den i cykelstället??

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

En resväska i hårdplast från Rusta gjorde jag om till takbok till gamla husbilen (Ducato 87). Det finns säkert någon modell som går att aptera å ett cykelståll också. Sen beror det väl på hur man använder boxen och till vad. Sk man i den ofta måste det välvara hyfsat smidigt att ta sig in i den !
// GJ

F

F.d. 24284

Guest

Jag köpte den på Jysk. Det var den större modellen för 549:-
Monterade den genom att borra 4 hål i baksidan och spände fast den med 35 mm rörklammor. Gjorde en plåt, lång som boxen som jag har på insidan för att skruva muttrorna mot och för att det inte skall gnaga på plasten. Skall fixa att bättre fäste för ett hänglås bara. Just nu har jag två spännband på vardera 2,5 m som jag trär runt om.
Man skall nog komma ihåh att man inte skall förvara dyrare saker där då man förmodligen kan skära upp den med en vanlig mattkniv.

F

F.d. 1471

Guest

Tack för alla goa tips !!

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Jag har en gasolbox som jag har modifierat med fästplattor som passar på de flesta cykelställ. Där har vj förvarat diverse grejer som tex.elverk grill och sådant som vi inte ville ha under sängarna pga lukt osv.Den kan Du få köpa omDu vill. Vihar bytt bil och har ej bruk för den mer.Är Du intresserad är Du Välkommen att Ringa mej.Mvh Lasse.
icon14.gif
icon14.gif

Senast ändrad:
F

F.d. 18317

Guest

Hejsan. Finns det någon som har satt dit en box som man har trädgårds dynor i från jysk, jag har en Cabby Nordic -89, cyckel stället sitter så högt upp på den modellen, så jag blir glad av alla tip:wub:s som jag kan få, är ny i branchen när det gäller husbil,

F

F.d. 18317

Guest

Hejsan. Nu sitter våran box på plats, det vart en från jysk å det ser mycket bra ut, ska bara göra en hylla i den så grejorna inte ligger på varandra, vi lade ner den på sidan så vi måste köpa en lliten kolv så den kan stå öppen när vi tar ut grejorna, å idag var vi till jula köpte dammsugare också, den sitter på laddning så jag åter kommer om den är bra, den kostade lite mera änn jag hade tänkt mig men vad gör man för husdjuren.........

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej här kommer en annan bild på en billig låda. Kostade mej ca 800kr och mycket arbete.
Den skall rymma en gummibåt + utombordare och lite annat skrymmande.
Måtten är 200x60x40 cm. Gjord av 7 och 9 mm furuplywood.

Sommarhälsningar från Stig och Bertha

Bilagor

• Lådan till usbilen 004.jpg
    Lådan till usbilen 004.jpg
    806,9 KB · Visningar: 42

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Hej här kommer en annan bild på en billig låda. Kostade mej ca 800kr och mycket arbete.
Den skall rymma en gummibåt + utombordare och lite annat skrymmande.
Måtten är 200x60x40 cm. Gjord av 7 och 9 mm furuplywood.

Sommarhälsningar från Stig och Bertha

Hej Jägarn.
Ser mycket fin ut, går och funderar på ngt liknande.
Jag förmodar att den är avtagbar, annars måste en reg. besiktning till ?

mvh
Werner

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Jägarn.
Din låda är snygg. Hur har du behandlat plywooden ?
Har du målat för hand eller sprutat ?
Jag tänker liknande men i en annan storlek 2000x1000x50.
I den skall jag ha mina cyklar.Jag tänker bocka U -balkar 60x120x60x5 och skruva dem till befintliga U-balkar .
Några ytterligare tips ?

Mvh

Perrovski

Toppen