• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ducato/Boxer Kopplingen rycker vid backning

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Undrar om någon har problem med för hög utväxling på backväxeln och ryckningar/skakningar vid backning speciellt i motlut (1:5) ?
Detta diskuteras väldeliga i engelska Motorhome Facts Forum Ducato/Boxer reversing judder Forums att inte Fiat vill ta sitt ansvar för en dålig konstuktion.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ducato/Boxer Kopplingen rycker vid backning

Har alltid vært et problem at bakveksel går opp til 40 km/t - burde vært det halve. Fungerer sikkert greit med en tom varebil, men med en husbil blir det for tungt.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej.

Ryckande koppling beror på för hög utväxling på backen, märks mindre på 1 ans växel som i regel är lgre växlad,
Har haft detta problem med mina tungt lastade servicebilar IVECO som jag backead upp på min branta uppfart.
Har även samma problem med min husbil, prblemet märks mindre när man varmkört kopplingen. Det är bara en sak att göra högre motorvarv så rycker det inte.

Skrev Jägarn :wink:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

JAPP!

Vi har en -08a, kör ofta med släp och kan bara säga. F...(y) F-n att man inte kollade detta... Tveksamt om det hade blivit en Fiat med en provkörning innan köp!:(
Framåt går den kanon, ;) om nu inte motor lampan börjar lysa, som den gör titt som tätt.:cool:
Vi har kört ca 200mil. Mer problem än njutning, men men, det mest löser sig sa gubben när han sk-t i Valhalla...:spinny::spinny::spinny:
//Magnus;)

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Engelska Motorhome Facts Forum (se länk ovan) rapporterar om rykten som gör gällande att Fiat i slutet av januari 2009 skall börja montera en ny koppling/växellåda.
Ett annat rykte säger att Fiat skall börja testa denna lösningen och att den skall vara eftermonterbar.
Camping Car magazine rapporterar om att "ryckningarna" även finns i Frankrike och en Fiat X/250 ägare fått kopplingen utbytt av Fiat men problemen fortsätter.

Har mailat till exportchefen på Rapido i Frankrike då jag har beställt en ny husbil och är orolig för att drabbas av samma Fiat ryckande koppling men tystnaden är lika stor där som hos Fiat.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej.

Vi har mailat den svenska general agenten för Fiat ang detta.
Inte ett knäpp har vi hört...
Vi avslutade ändå mailet med förhoppning om svar! Vänligen etc. etc...

Kan detta var ett så hett ämne att Fiat gör allt för att tiga ihjäl ägares missnöje?
Mvh. Mia & Magnus:confused::confused::confused:

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Hej igen,

jag saxar följande med fri översättning från engelska Motorhome Facts inlägg 2008-04-30 nr 418691:

"Fick ännu ett massbrev från Fiat england kundrelationer som råder mig att ge lite mer gas vid backning för att minska ryckningarna, att det inte är något tillverkningsfel och att de i nuläget inte kan utöka fordonets garantiperiod för koppling/växellåda.

Så Fiat hävdar fortfarande att det inte är något fel och ser inget behov av att erbjuda någon återförsäkring till sina kunder, men meddelade att de hade vidarebefodrat mina bekymmer och otillfredsställelse över situationen till Fiats huvudkontor i Italien.

Så ser det ut exakt vad Fiat tänker göra åt hela denna sorgliga röran........ ingenting!!!"

Vi kan bara fortsätta och maila till Fiat (Italienska Bil AB i Uppsala) och hoppas att "trycket" på ändring blir minst lika stor som med "sållet-problemet".

Eric

F

F.d. 27368

Guest

Problemet är som jag ser det är att bilarna börjar närma sig 500 Nm i vrid och över 300 Nm orkar inte en vanlig koppling . Tex kör Tävlingsbilar med sintrade belägg och den går inte att slira för mycket . Det som gäller på en modern bil är lite mer varv (alltså det går inte att backa på tomgång för orkar inte motorn slira på kopplingen därav hoppande och studsande ) har man ca 1800 varv/min har jag märkt att dom flesta bilarna går ryckfritt .

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Saxar ytterligare från några inlägg med fri översättning:

"Fiat inspekterade kopplingsrycken och rådde till att varvtalet skulle vara 1300 v/min eller högre för att reducera rycken. Notera att de säger 'reducera' och inte eliminera.
Den enkla sanningen är att det rycker oavsett vad du gör, om du följer deras råd så bränner du kopplingen.
Fiats varvning till 1300 v/min är att be om en bränd koppling eller bakre skador.
Bränd koppling om du slirar den, bakre skador då du gör omkring 11-13 km/tim."

1800 v/min motsvarar väl då ca 20 km/tim med Fiats 'höga' utväxling - usch.....

Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest

Nja bränner kopplingen är nog ingen fara men dom korta resor man behöver göra med en bil bakåt . Sen är ju materialet i kopplingen konstruerade till att sliras för det är ju en av dess funktioner .Och med en bil med dåligt eller obefintligt bakåt sikt undviker man backnings momenten med smart körning . 1800 v/min menar jag inte att du ska hålla 1800 v/min och "side steppa " kopplingen . Handlar om balans mellan gas och koppling . Det får man lära sig i dom flesta kör utbildningar . Men det är kanske inte alla som har en motor öra .

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hahaha! Jamo...
Det märks i dina inlägg att Du har aldrig backat en Fiat Ducato -08 med ett 1300Kg släp bakom fordonet!
Fiats backväxel är helt enkelt för högt växlad. Punkt slut!!!
//Magnus;)

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Om brända och garantibytta kopplingar kan du läsa på Ducato/Boxer reversing judder Forums som bl.a. hänvisar till Fiat Service News Circular daterad October 2006 som råder ägare att använda högre motorvarv när kopplingen släpps.
Här finns ett antal rapporter (14 sidor nu) som beskriver hur det osar, ryker och rycker vid backning både på slät mark och uppför.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej.
Min uppfattning är att kopplingen är till för att (momentalt) föra över motorns kraft till drivlinan. Desto högre Nm på motorn, kontra lägre växlad,
i detta fallet backväxel, desto mindre "slir tid" krävs på koppling. Motsatta förhållande blir förödande... = Fiat.... Kind of simple algebra.
Fast jag kan ju ha helt fel, det har hänt nå'n gång innan... *S*
Tjohopp, Magnus:wub:

F

F.d. 27368

Guest

Vet bara hur det är med min Volvo gör ca 60 km/h baklänges om jag vågar hålla i , sitter en sinterlamel koppling som inte tillåter mycket slir samt dragit ett 1500 kg husvagn . så visst den smällar och skuttar också när frugan ska backa men som sagt jag har vant mej med det , men nu slipper vi det för jag har blivit med husbil :D

F

F.d. 27368

Guest

Om brända och garantibytta kopplingar kan du läsa på Ducato/Boxer reversing judder Forums som bl.a. hänvisar till Fiat Service News Circular daterad October 2006 som råder ägare att använda högre motorvarv när kopplingen släpps.
Här finns ett antal rapporter (14 sidor nu) som beskriver hur det osar, ryker och rycker vid backning både på slät mark och uppför.

Verkar som kopplingen inte tål sliras . In med sinterkoppling med sach 707 tryckplatta den tål :mcride:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Njaaaa....
Har man köpt en ny husbil för "7hundra lök", skall definitivt tillverkaren vid ett uppenbart fel konstruerande stå för detta!:cool:

Ett allmänt problem i fordonsbranchen idag är; generationsskifte av "gamla" konstruktörer och övergång till CAD verktyg där 21åringar lätt blir "mästare" utan att ens kunna byta tändstift på en moped... Oppppsss så det blev...:eek:

Visst, som budbil kanske chaufförerna önskar backa i 40knyck, (Verkar vanskligt tycker jag) men att sälja chassier till husbils tillverkare med denna backväxel och dess allt för höga topp hastighet, är inte vidare genomtänkt!!!:swoon:

Nog "tjötat" om detta.:wink:
Solen skiner och nu till de >Stora< problemen...
Golfbollen el. ta på sig skinnstället och åka en goooooooooooo tur på hojen.
Tjohopp!

Med förhoppning om en underbar sommar i Sverige.:):):)
Solen skiner alltid någonstans, bara att åka dit med våra fina fordon!
En önskan dock, konstruera en länk mellan GPS'en och SMHI...:D
Mvh. Magnus

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Efter att ha fått svar från svenska Italienska Bil beträffande min Ducato 2008 som rister/rycker vid backning och den felaktiga utväxlingen på backväxeln som är för hög för att backa uppför ett motlut "att detta är en egenskap som alla dessa bilar har och inte att betrakta som ett fel" kontaktade jag CUSTOMER RELATIONS FIAT [customerrelations@fiat.com] : I want to register my complaints about the 'reversing judder' and the wrong reverse gear ratio being to high for reversing up any incline. Reversing with 1300 rpm and skidding the clutch is no solution.

Fick svar från dom att: "At this moment in time, Fiat is studying and testing a solution to the juddering issue with the clutch while in reverse.

As soon as this becomes available, all our customers will be informed in order to solve this matter once and for all."

Detta låter ju bra och det är bara att hoppas på att Fiat löser detta en gång för alla så eposta ni också enl ovan.

Eric

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Min är automat har inte märkt något är väl samma växellåda men med robot växling tror jag men vet inte. Den fungerar bra jag är mycket nöjd men har inte kört med manuell 08.

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Äntligen efter 12 månaders mailande fick jag ett samtal för 4 månader sedan från Italien [customercareinternational@fiat.com] att man nu skulle skicka delar enl "intervention B" för ombyggnad av växellådan, ny koppling och nya motorfästen (8 delar).
Sedan lyckades man inte få hit delarna förrän i början av mars och igår hämtade jag bilen från Varla Bil.
Klonken vid start är nu borta, något långsammare vid backning och mindre vibrationer (judder).

Utan hjälp från PR Husbilar i Sollebrunn att trycka på Fiat hade nog inget hänt trots vad Fiat sagt tidigare om att kontakta alla kunder.
Så mitt råd till dig som har samma problem, kontakta din husbilsleverantör och kräv att han kontaktar Fiat. Din 2-års garanti kanske snart går ut?

Eric

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Det verkar som om 1:ans drev och backens borde byta plats !!

Peter.:bock:

Toppen