B
bmelen
Guest
NORRLAND 2007
Torsdag 31 maj
Packning och iordningställande av bilen
Kl 12.00 Färja till fastlandet
Till Caravanhallen för att fixa backkameran. Det räckte med att Micke drog ut hängsäkringen.???
Kl 19.00 Årsmöte BRF
Kl 20.15 rullar vi norrut
Kl 21.45 Hittar vi en plats att stå över natt. Det regnar och smattrar på taket.
Fredag 1 juni
Kl 05.05 vaknar B av en lågt flygande helikopter. Det är redan mycket trafik på 272.
Kl 07.30 kommer en skogsmaskin som vill lasta av sitt timmer där vi står. Vi pratar en stund innan vi ger oss av norrut. Solen skiner!!
Kl 10.00 Kort stopp norr om Sandviken
Kl 1130 Besök ICA i Vallsta köper färskt bröd och skinka.
Kl 12.00 Stopp för lunch i skogen.
Kl 12.40 Stannar till vid Karlsgården strax innan Järvsö. Detta är en gammal bondgård med en skön utsikt över ljusnan.
Kl 14 15 Stannar vi vid Lassekrogen för fika och besök i koj museet.
Kl 15.30 Börjar leta efter nattplats utmed Ljusnan och kör slutligen in på en skogsväg och stannar mitt i skogen. Tittar på tv under kvällen bra bild.
Lördag den 2 juni
Kl 07:00 Vaknar mitt i skogen redan 12 grader varmt.
Kl 09:00 Lämnar skogen och kör mot Ytterhogdal. ICA redan öppet och vissa stödköp genomfördes
Kl 09:30 Kör ut på Rv 45 (inlandsvägen). Vid Ytterhogdal hittar vi också den första stationen på inlandsbanan. Järnvägen mellan Kristinehamn och Gällivare.
Kl 10:00 stannar vi till vid Q8 i Rätan och blir som vanligt vänligt bemötta. Tankar diesel och vatten. På rekommendation kör vi runt Rätansjön en härlig utsikt.
Kl 12:10 Kör vi in mot Hackås kyrka för Lunch. Kyrkan ligger utmed Storsjöns strand en betagande utsikt ca 25 grader varmt och jag upptäcker att jag inte packat några shorts.
Kl 13:00 forsatt färd mot norr. Vi kör genom Östersund mot Strömsund för kör in på den s.k vildmarksvägen över Stekenjock. I Strömsund möts vi av en skylt att vildmarksvägen är stängd och öppnar åter den 6 juni. Dålig timing!!
Vi kör ändå en bit på vägen mot Gäddede för att hitta en plats att övernatta. Vi hittar en alldeles utmärkt plats vid Flåssjöns strand ca 2 meter till vattnet. Kvällen ljummen och inför fotbollsmatchen vänder vi tv-skärmen mot dörren för att se skandalmatchen.
Somnar ovaggad.
Söndag den 3 juni 2007
Kl 10:00 Avfärd och vi åter mot Rv 45 för vidare färd norrut.
Vi passserar Dorotea och Vilhelmina och stannar för lunch vid en rastplats vid Volmån.
De första renarna ser vi strax norr om Vilhelmina.
Kl 14:30 kör vi in på Blå vägen för vidare färd mot Tärnaby.
Kl 15.45 kör vi in på en skogsväg som leder oss till en plats där vi kan avnjuta middagen med en fantastisk utsikt över sjön Storuman. Tänder nya grillen och avnjuter ett par fläskkarréer.
En strålande afton.
Måndag den 4 juni 2007
Kl 10:00 Efter att ha rengjort grillen och packat in den kom vi så småningom iväg mot Norge.
Vi ser mera ren och måste till och med stanna då de står mitt i väg och glor på oss.
I Tärnaby letar vi efter Anja och Ingemar men ser ingen av dom. Vi hittar däremot en Statoilmack med både vatten och shorts (dyra). Efter ett besök i turistbyrån (trevligt) kör vi vidare mot Norge. Vid Klätten stannar vi för lunch vid Såningsgården 99kr för viltbuffé.
Vi närmar oss fjällmassiven vid Norska gränsen och naturen får en annan karaktär. Björkarna ser sjuka ut varför?
Kl 14:27 kör vi in i Norge och fortsätter mot Mo i Rana. Det är många hytter och små stugor på båda sidor om gränsen. Den gamla vägen gick över fjället men sedan ett par år tillbaka finns en ca 3km lång tunnel. Även den norska sidan har en underbar natur.
I Mo i Rana tar vi E6 norrut mot Narvik. E6 i Norge är nästan lika bra som Dalarövägen.
Dalarövägen är dock lite bredare.
Kl 16.15 Passerar vi Polcirkeln och stannar vid Polarcenter för att ta några bilder.
Det är 5 andra husbilar på plats varav minst 2 är fransmän.
Efter några minuters rast fortsätter vi mot väg 77 och återtåget till Sverige.
Den första milen är en typisk norsk väg som slingrar sig uppför fjället till Gunillas förtret.
Vi fortsätter in i Sverige och passerar över fjället på en höjd av 750 meter. Vägen heter nu rv 95 och kallas för silver vägen.
Klockan är nästan kvart över sex innan vi hittar ett bra ställe att stå på. Vi äter en renklämma i tunnbröd innehållande stekt potatis pepparrotsvisp och mycket grönsaker.
Efter någon timma känner Gibbe lukten av ren och sticker iväg en bit. Vi ser renen när den långsamt avlägsnar sig. Det finns många spår av både ren och älg.
Tisdagen den 5 juni 2007
Vaknar tidigt som vanligt, lugnt runt om. Det enda som hörs är forsande vatten i närheten.
Kl 08:30 lämnar vi vårt övernattningsställe och kör mot Arjeplog.
Efter någon halvtimme tar vi en avstickare mot den gamla gruvan i Laisvall. Väl framme visar det sig att man inte kan komma i närheten av själva gruvan.
Vi tar en annan väg tillbaka, lång och grusig.
Vi stannar till i Arjeplog för besök i ASC. Tankar på Shell där vi även köper Göta Kanal 2 inför kvällens TV tittande.
Vi kör via Arvidsjaur mot Jokkmokk men vi ser ingenting av Arvidsjaur då man lagt om 45:an.
Kl 12:08 stannar vi till vid Akkavare stationshus utmed inlandsbanan för lunch.
Kl 15:00 rullar vi in i Jokkmokk där vi stannar till vid Q8 macken för att tanka vatten och annat.
För första gången någonsin rullar vi in på Jokkmokks Campingcenter där det vid ankomsten finns ett tiotal andra campare. Vid närmare eftertanke slår det mig att jag redan 1991 bott i stugbyn några hundra meter härifrån. Vi hade vår vinterkörning förlagd till en krigsflygbas strax utanför Jokkmokk. Campingen höll god standard och var efter omständigheterna mycket lugn. Tittar på Göta Kanal 2 och skrattar gott.
Onsdag 6 juni (Sveriges National dag)
Vaknar tidigt. Gunilla är först i det förträffliga duschhuset och klagar över att hon inte fick varmt vatten. När jag kommer dit är vattentemperaturen behaglig.
Kl 0830 lämnar vi campingen och kör vidare mot Porjus.
Vi stannar till vid Harsprånget för att titta på ett av de största fallen i Sverige. Det var mäktigt även om dammportarna var stängda.
Kraftstationen byggdes under tiden 1947 – 1950 och enligt minnesstenen omkom 8 personer under byggtiden.
Någon kilometer norr om stationen fann vi resterna av en spökstad där ca 2000 personer bodde under byggtiden.
Det fanns gatunamn och platser för kiosk och Konsum utmärkta. Man kunde låta fantasin spela och se framför sig hur ett antal familjer bodde mitt i skogen under svåra förhållanden.
Nästa stopp blev Porjus även detta en kraftstation av lite äldre datum. Här finns fortfarande ett antal människor som lever av en anställning vid Vattenfall. Detta kraftverk kom till någon gång runt 1930.
Vi stannar vid den enda öppna butiken och dricker kaffe. Vi får veta en hel del om samhället och vattenrallarna. Vi rekommenderas också att ta en avstickare ut mot Stora Sjöfallets nationalpark.
Avstickaren visade sig vara 15 mil av väg som var mycket tjälskadad. Vi tvingades köra i 40-50km/tim.
Blå vägen släng dig i väggen! Denna avstickare rakt in i fjällvärlden visade sig vara värd varenda meter med tjälskott.Vid Ritsem vänder vi då vägen är oframkomlig.
Vi återvänder till Vietas där man gjort om en gammal vattenrallar stad till ett hotell och camping-anläggning. Vi stannar och utnyttjar dess faciliteter. Det är bara vi och en husbil från Holland som använder campingen. På kvällen äter vi middag på restaurangen.
Det brusar högt från fallen. Ingen tv-signal eller tele förbindelse.
Torsdag 7 juni
Vaknar tidigt som vanligt. Det blåser en nordvästlig vind som gör det ganska kallt.
Vi lämnar campingen kl 10 och kör tillbaka till rv 45 för vidare färd mot Gällivare.
Äter lunch och handlar på konsum och kör vidare mot Tärendö. Strax norr om Dokkas hittar vi en rastplats intill Linasälven där vi stannar för natten. Det stannar några bilar under kvällen men vi är ensamma som övernattar. Vi talar med en kvinna som har sin sommarstuga några hundra meter från rastplatsen.
Fredag 8 juni
Kl 09:30 rullar vi ut från rastplatsen för vidare färd mot Korpilombolo. Kl 12:40 kör vi vidare mot Övertorneå där vi äter lunch på en pizzeria. Färden fortsätter sedan utefter Torneälv. Vi gör ett stopp vid Kukkolaforsens Camping, som verkar välordnad och välfrekventerad.
Efter att ha tagit några bilder bestämmer vi oss för att övernatta i naturen.
Kör vidare till Haparanda och passerar IKEA som ligger efter älven, kör en runda i centrum för att ta ut lite pengar i bankomaten. Färden fortsätter mot Seskarö i Sveriges nordligaste skärgård. Väl ute på ön gör vi ett försök att komma i närheten av sjön. Vägen är smal och stenig och det slutar med att vi måste vända ca 400 meter från sjön
.
Att vända detta åbäke mellan stora stenar och i lös sand gav upphov till en spännande upplevelse.
Med gemensamma krafter lyckas vi slutligen vända utan att bilen kommit till skada, det enda som hände var att det luktade bränd koppling.
Vi hittade en lämplig plats att stanna för natten i närheten av vindkraftverken. Sill och potatis till middag därefter ett besök vid sjön där vi hittade några små fiskebodar. Myggen var många och elaka. Senare under kvällen kommer en bil förbi och tittar konstigt på oss.
Lördag den 9 juni 2007
Uppe tidigt solen skiner och det är redan 18 grader. Under promenaden med Gibbe hittar jag ett kadaver bland träden. Troligen en ren. Hittar också ett huvud med horn kan inte bestämma vilket djur.
Efter att ha ätit frukost lämnar vi vår övernattningsplats glada över att bilen klarat sig genom strapatserna utan skador. Då händer det, underredet slår i en sten och jag inser att fotsteget inte fällts in. Jag hade inte halvljuset på. Fotsteget har fått sig en rejäl smäll men fungerar efter diverse sparkar och slag.
Kl 10.30 lämnar vi Seskarö och kör ut på E4 för vidare färd söderut. Vi tar vägen mot Boden och anländer dit kl 12.30. Vi kör runt i centrum och handlar lite mat på coop. Boden är en renodlad militärstad med flera regementen nästan mitt i stan.
Vi kör vidare mot Luleå utmed Luleälven. Detta vatten har sitt ursprung vid Stora Sjöfallen där vi övernattade för 5 dagar sedan.
Vi stannar till på rastplats vid N Sunderbyn för lunch. Hittar information om Gammelstad kyrkby. Detta är en by dit traktens bönder begav sig varje lördagskväll till aftonbönen och stannade till söndagen.
Vi beslutar oss för att köra till byn och få mera info. Gammelstad tillkom någon gång i mitten av 1500 talet. Då resan till Kyrkan kunde vara både lång och under vintrarna besvärlig byggde bönderna egna övernattningsstugor i närheten av kyrkan. År sextonhundra fanns ca 200 övernattningsstugor. Gammelstad ingår i Världsarvet.
Vi fortsätter mot Luleå för inköp av gasol. På Q8 kostar 495 kr dj dyrt. Vi kör vidare genom stan och återkommer till E4.
Vi svänger av E4 an vid Rosvik för att söka efter någon lugn plats att övernatta på. Området har många sommarstugor så vi hittar ingen ostörd plats vid havet, det får bli en skogsväg.
Just när vi hittat en möjlig skogsväg och håller på att svänga av den stora vägen passerar en Älgko med årskalv ett hundratal meter framför oss. Den första vi sett på hela resan. Kvällen kommer med mycket mygg men jag vinner i Secuence.
Söndagen den 10 juni 2007
Ännu en tidig morgon med strålande sol. Efter de vanliga procedurerna drar vi vidare söderut.
Vi kör in genom Piteå och Skellefteå där vi svänger av in på väg 364 mot Burträsk. Vi har hamnat i ostriket. I Burträsk tillverkas Västerbottensosten och vi gör ett besök på mejeriets öppna affär och restaurang. Äter Västerbottenspaj och köper en bit ost.
Färden går vidare mot Robertsfors och E4an. Vi svänger av mot Ratan där vattenståndet mätts sedan mitten på 1700-talet. Väl framme i den lilla by informeras vi om att denna hamn innanför Ratanskär var en av få tullhamnar där utländska fartyg kunde anlöpa. På en klippa i närheten fanns mätstrecken för vattenståndet. Vi kan höra rapporten härifrån dagligen i sjörapporten.
Upp på E4an igen och efter en stund passerar vi Umeå björkarnas stad. Vi svänger av E4an vid Nordmaling för att åter igen leta nattplats vid havet. Vid Järnäs klubb har bygdegårdsföreningen anordnat en mindre husvagnsparkering med toaletter och vatten en underbar plats. Man vill att man lägger 40 kronor i en brevlåda som dygnsavgift. Vi är ensamma på platsen.
Måndag den 11 juni
Vi bestämmer oss för att städa och tvätta bilen innan vi fortsätter. Tillgång till vatten och ensamheten gör att vi efter 2 timmar kan beskåda en skinande ren och vit husbil. Alla ihjäl-körda insekter är borta. Vi tankar vatten och startar färden mot Höga kusten.
Vi stannar i Ö-vik för påfyllning av diesel. Vid Ullånger svänger vi av ut mot Höga Kusten och Nordingrå. Även Höga kusten ingår i FN:s världsarv och det kan man förstå.
Vi har hamnat i ett miniatyr Norge med djupa havsvikar och höga berg. Kör runt till Bönhamn och Barsta
och blir rekommenderad en camping vid Norrfjällsviken. Väl framme där hittar vi en mycket stor Camping som inte tilltalar oss ett dugg. Vi kör tillbaka till Mjällom där det fanns anvisning om en camping vid Måviken. Väl framme finner vi en mindre camping med el-stolpar, tvättstuga och dusch.
Campingen sköts av en stiftelse som driver ett konvalescenthem på platsen.
Vi är ganska ensamma till en början men får efter en stund sällskap av ytterligare en husbil.
De kommer från Trelleborg och är på väg till Vännäs och en hundutställning.
Kvällen avslutas i ett stilla regn.
Tisdag den 12 juni
Vaknar i lätt regn och som vanligt blir det en tidig avfärd.
Vi passerar Höga Kusten bron med sin bedårande utsikt. Stannar till på Hönöberget för att ta några bilder samtidigt som vi dricker kaffe.
Det märks att vi börjat hemresan vi har svårt att hitta på andra vägar att köra.
E 4an känns tråkig så det är nu det är dags att ta sista etappen hem till Stockholm.
En sista övernattning i skogen vid Njutånger
Onsdag den 13 juni
Det märks att vi redan börjat runda av denna resa. Vi är tidigt på väg igen och landskapet har vi färdats igenom tidigare och utgör ingen attraktion för oss, rena transporten.
Nu stundar en annan resa redan på lördag Göteborg med helt andra attraktioner.
Sista färjan till ön har redan gått och vi får hitta en plats att sova i närheten.
Kör in på en liten skogsväg och finner ro.
Torsdag 31 maj
Packning och iordningställande av bilen
Kl 12.00 Färja till fastlandet
Till Caravanhallen för att fixa backkameran. Det räckte med att Micke drog ut hängsäkringen.???
Kl 19.00 Årsmöte BRF
Kl 20.15 rullar vi norrut
Kl 21.45 Hittar vi en plats att stå över natt. Det regnar och smattrar på taket.
Fredag 1 juni
Kl 05.05 vaknar B av en lågt flygande helikopter. Det är redan mycket trafik på 272.
Kl 07.30 kommer en skogsmaskin som vill lasta av sitt timmer där vi står. Vi pratar en stund innan vi ger oss av norrut. Solen skiner!!
Kl 10.00 Kort stopp norr om Sandviken
Kl 1130 Besök ICA i Vallsta köper färskt bröd och skinka.
Kl 12.00 Stopp för lunch i skogen.
Kl 12.40 Stannar till vid Karlsgården strax innan Järvsö. Detta är en gammal bondgård med en skön utsikt över ljusnan.
Kl 14 15 Stannar vi vid Lassekrogen för fika och besök i koj museet.
Kl 15.30 Börjar leta efter nattplats utmed Ljusnan och kör slutligen in på en skogsväg och stannar mitt i skogen. Tittar på tv under kvällen bra bild.
Lördag den 2 juni
Kl 07:00 Vaknar mitt i skogen redan 12 grader varmt.
Kl 09:00 Lämnar skogen och kör mot Ytterhogdal. ICA redan öppet och vissa stödköp genomfördes
Kl 09:30 Kör ut på Rv 45 (inlandsvägen). Vid Ytterhogdal hittar vi också den första stationen på inlandsbanan. Järnvägen mellan Kristinehamn och Gällivare.
Kl 10:00 stannar vi till vid Q8 i Rätan och blir som vanligt vänligt bemötta. Tankar diesel och vatten. På rekommendation kör vi runt Rätansjön en härlig utsikt.
Kl 12:10 Kör vi in mot Hackås kyrka för Lunch. Kyrkan ligger utmed Storsjöns strand en betagande utsikt ca 25 grader varmt och jag upptäcker att jag inte packat några shorts.
Kl 13:00 forsatt färd mot norr. Vi kör genom Östersund mot Strömsund för kör in på den s.k vildmarksvägen över Stekenjock. I Strömsund möts vi av en skylt att vildmarksvägen är stängd och öppnar åter den 6 juni. Dålig timing!!
Vi kör ändå en bit på vägen mot Gäddede för att hitta en plats att övernatta. Vi hittar en alldeles utmärkt plats vid Flåssjöns strand ca 2 meter till vattnet. Kvällen ljummen och inför fotbollsmatchen vänder vi tv-skärmen mot dörren för att se skandalmatchen.
Somnar ovaggad.
Söndag den 3 juni 2007
Kl 10:00 Avfärd och vi åter mot Rv 45 för vidare färd norrut.
Vi passserar Dorotea och Vilhelmina och stannar för lunch vid en rastplats vid Volmån.
De första renarna ser vi strax norr om Vilhelmina.
Kl 14:30 kör vi in på Blå vägen för vidare färd mot Tärnaby.
Kl 15.45 kör vi in på en skogsväg som leder oss till en plats där vi kan avnjuta middagen med en fantastisk utsikt över sjön Storuman. Tänder nya grillen och avnjuter ett par fläskkarréer.
En strålande afton.
Måndag den 4 juni 2007
Kl 10:00 Efter att ha rengjort grillen och packat in den kom vi så småningom iväg mot Norge.
Vi ser mera ren och måste till och med stanna då de står mitt i väg och glor på oss.
I Tärnaby letar vi efter Anja och Ingemar men ser ingen av dom. Vi hittar däremot en Statoilmack med både vatten och shorts (dyra). Efter ett besök i turistbyrån (trevligt) kör vi vidare mot Norge. Vid Klätten stannar vi för lunch vid Såningsgården 99kr för viltbuffé.
Vi närmar oss fjällmassiven vid Norska gränsen och naturen får en annan karaktär. Björkarna ser sjuka ut varför?
Kl 14:27 kör vi in i Norge och fortsätter mot Mo i Rana. Det är många hytter och små stugor på båda sidor om gränsen. Den gamla vägen gick över fjället men sedan ett par år tillbaka finns en ca 3km lång tunnel. Även den norska sidan har en underbar natur.
I Mo i Rana tar vi E6 norrut mot Narvik. E6 i Norge är nästan lika bra som Dalarövägen.
Dalarövägen är dock lite bredare.
Kl 16.15 Passerar vi Polcirkeln och stannar vid Polarcenter för att ta några bilder.
Det är 5 andra husbilar på plats varav minst 2 är fransmän.
Efter några minuters rast fortsätter vi mot väg 77 och återtåget till Sverige.
Den första milen är en typisk norsk väg som slingrar sig uppför fjället till Gunillas förtret.
Vi fortsätter in i Sverige och passerar över fjället på en höjd av 750 meter. Vägen heter nu rv 95 och kallas för silver vägen.
Klockan är nästan kvart över sex innan vi hittar ett bra ställe att stå på. Vi äter en renklämma i tunnbröd innehållande stekt potatis pepparrotsvisp och mycket grönsaker.
Efter någon timma känner Gibbe lukten av ren och sticker iväg en bit. Vi ser renen när den långsamt avlägsnar sig. Det finns många spår av både ren och älg.
Tisdagen den 5 juni 2007
Vaknar tidigt som vanligt, lugnt runt om. Det enda som hörs är forsande vatten i närheten.
Kl 08:30 lämnar vi vårt övernattningsställe och kör mot Arjeplog.
Efter någon halvtimme tar vi en avstickare mot den gamla gruvan i Laisvall. Väl framme visar det sig att man inte kan komma i närheten av själva gruvan.
Vi tar en annan väg tillbaka, lång och grusig.
Vi stannar till i Arjeplog för besök i ASC. Tankar på Shell där vi även köper Göta Kanal 2 inför kvällens TV tittande.
Vi kör via Arvidsjaur mot Jokkmokk men vi ser ingenting av Arvidsjaur då man lagt om 45:an.
Kl 12:08 stannar vi till vid Akkavare stationshus utmed inlandsbanan för lunch.
Kl 15:00 rullar vi in i Jokkmokk där vi stannar till vid Q8 macken för att tanka vatten och annat.
För första gången någonsin rullar vi in på Jokkmokks Campingcenter där det vid ankomsten finns ett tiotal andra campare. Vid närmare eftertanke slår det mig att jag redan 1991 bott i stugbyn några hundra meter härifrån. Vi hade vår vinterkörning förlagd till en krigsflygbas strax utanför Jokkmokk. Campingen höll god standard och var efter omständigheterna mycket lugn. Tittar på Göta Kanal 2 och skrattar gott.
Onsdag 6 juni (Sveriges National dag)
Vaknar tidigt. Gunilla är först i det förträffliga duschhuset och klagar över att hon inte fick varmt vatten. När jag kommer dit är vattentemperaturen behaglig.
Kl 0830 lämnar vi campingen och kör vidare mot Porjus.
Vi stannar till vid Harsprånget för att titta på ett av de största fallen i Sverige. Det var mäktigt även om dammportarna var stängda.
Kraftstationen byggdes under tiden 1947 – 1950 och enligt minnesstenen omkom 8 personer under byggtiden.
Någon kilometer norr om stationen fann vi resterna av en spökstad där ca 2000 personer bodde under byggtiden.
Det fanns gatunamn och platser för kiosk och Konsum utmärkta. Man kunde låta fantasin spela och se framför sig hur ett antal familjer bodde mitt i skogen under svåra förhållanden.
Nästa stopp blev Porjus även detta en kraftstation av lite äldre datum. Här finns fortfarande ett antal människor som lever av en anställning vid Vattenfall. Detta kraftverk kom till någon gång runt 1930.
Vi stannar vid den enda öppna butiken och dricker kaffe. Vi får veta en hel del om samhället och vattenrallarna. Vi rekommenderas också att ta en avstickare ut mot Stora Sjöfallets nationalpark.
Avstickaren visade sig vara 15 mil av väg som var mycket tjälskadad. Vi tvingades köra i 40-50km/tim.
Blå vägen släng dig i väggen! Denna avstickare rakt in i fjällvärlden visade sig vara värd varenda meter med tjälskott.Vid Ritsem vänder vi då vägen är oframkomlig.
Vi återvänder till Vietas där man gjort om en gammal vattenrallar stad till ett hotell och camping-anläggning. Vi stannar och utnyttjar dess faciliteter. Det är bara vi och en husbil från Holland som använder campingen. På kvällen äter vi middag på restaurangen.
Det brusar högt från fallen. Ingen tv-signal eller tele förbindelse.
Torsdag 7 juni
Vaknar tidigt som vanligt. Det blåser en nordvästlig vind som gör det ganska kallt.
Vi lämnar campingen kl 10 och kör tillbaka till rv 45 för vidare färd mot Gällivare.
Äter lunch och handlar på konsum och kör vidare mot Tärendö. Strax norr om Dokkas hittar vi en rastplats intill Linasälven där vi stannar för natten. Det stannar några bilar under kvällen men vi är ensamma som övernattar. Vi talar med en kvinna som har sin sommarstuga några hundra meter från rastplatsen.
Fredag 8 juni
Kl 09:30 rullar vi ut från rastplatsen för vidare färd mot Korpilombolo. Kl 12:40 kör vi vidare mot Övertorneå där vi äter lunch på en pizzeria. Färden fortsätter sedan utefter Torneälv. Vi gör ett stopp vid Kukkolaforsens Camping, som verkar välordnad och välfrekventerad.
Efter att ha tagit några bilder bestämmer vi oss för att övernatta i naturen.
Kör vidare till Haparanda och passerar IKEA som ligger efter älven, kör en runda i centrum för att ta ut lite pengar i bankomaten. Färden fortsätter mot Seskarö i Sveriges nordligaste skärgård. Väl ute på ön gör vi ett försök att komma i närheten av sjön. Vägen är smal och stenig och det slutar med att vi måste vända ca 400 meter från sjön
.
Att vända detta åbäke mellan stora stenar och i lös sand gav upphov till en spännande upplevelse.
Med gemensamma krafter lyckas vi slutligen vända utan att bilen kommit till skada, det enda som hände var att det luktade bränd koppling.
Vi hittade en lämplig plats att stanna för natten i närheten av vindkraftverken. Sill och potatis till middag därefter ett besök vid sjön där vi hittade några små fiskebodar. Myggen var många och elaka. Senare under kvällen kommer en bil förbi och tittar konstigt på oss.
Lördag den 9 juni 2007
Uppe tidigt solen skiner och det är redan 18 grader. Under promenaden med Gibbe hittar jag ett kadaver bland träden. Troligen en ren. Hittar också ett huvud med horn kan inte bestämma vilket djur.
Efter att ha ätit frukost lämnar vi vår övernattningsplats glada över att bilen klarat sig genom strapatserna utan skador. Då händer det, underredet slår i en sten och jag inser att fotsteget inte fällts in. Jag hade inte halvljuset på. Fotsteget har fått sig en rejäl smäll men fungerar efter diverse sparkar och slag.
Kl 10.30 lämnar vi Seskarö och kör ut på E4 för vidare färd söderut. Vi tar vägen mot Boden och anländer dit kl 12.30. Vi kör runt i centrum och handlar lite mat på coop. Boden är en renodlad militärstad med flera regementen nästan mitt i stan.
Vi kör vidare mot Luleå utmed Luleälven. Detta vatten har sitt ursprung vid Stora Sjöfallen där vi övernattade för 5 dagar sedan.
Vi stannar till på rastplats vid N Sunderbyn för lunch. Hittar information om Gammelstad kyrkby. Detta är en by dit traktens bönder begav sig varje lördagskväll till aftonbönen och stannade till söndagen.
Vi beslutar oss för att köra till byn och få mera info. Gammelstad tillkom någon gång i mitten av 1500 talet. Då resan till Kyrkan kunde vara både lång och under vintrarna besvärlig byggde bönderna egna övernattningsstugor i närheten av kyrkan. År sextonhundra fanns ca 200 övernattningsstugor. Gammelstad ingår i Världsarvet.
Vi fortsätter mot Luleå för inköp av gasol. På Q8 kostar 495 kr dj dyrt. Vi kör vidare genom stan och återkommer till E4.
Vi svänger av E4 an vid Rosvik för att söka efter någon lugn plats att övernatta på. Området har många sommarstugor så vi hittar ingen ostörd plats vid havet, det får bli en skogsväg.
Just när vi hittat en möjlig skogsväg och håller på att svänga av den stora vägen passerar en Älgko med årskalv ett hundratal meter framför oss. Den första vi sett på hela resan. Kvällen kommer med mycket mygg men jag vinner i Secuence.
Söndagen den 10 juni 2007
Ännu en tidig morgon med strålande sol. Efter de vanliga procedurerna drar vi vidare söderut.
Vi kör in genom Piteå och Skellefteå där vi svänger av in på väg 364 mot Burträsk. Vi har hamnat i ostriket. I Burträsk tillverkas Västerbottensosten och vi gör ett besök på mejeriets öppna affär och restaurang. Äter Västerbottenspaj och köper en bit ost.
Färden går vidare mot Robertsfors och E4an. Vi svänger av mot Ratan där vattenståndet mätts sedan mitten på 1700-talet. Väl framme i den lilla by informeras vi om att denna hamn innanför Ratanskär var en av få tullhamnar där utländska fartyg kunde anlöpa. På en klippa i närheten fanns mätstrecken för vattenståndet. Vi kan höra rapporten härifrån dagligen i sjörapporten.
Upp på E4an igen och efter en stund passerar vi Umeå björkarnas stad. Vi svänger av E4an vid Nordmaling för att åter igen leta nattplats vid havet. Vid Järnäs klubb har bygdegårdsföreningen anordnat en mindre husvagnsparkering med toaletter och vatten en underbar plats. Man vill att man lägger 40 kronor i en brevlåda som dygnsavgift. Vi är ensamma på platsen.
Måndag den 11 juni
Vi bestämmer oss för att städa och tvätta bilen innan vi fortsätter. Tillgång till vatten och ensamheten gör att vi efter 2 timmar kan beskåda en skinande ren och vit husbil. Alla ihjäl-körda insekter är borta. Vi tankar vatten och startar färden mot Höga kusten.
Vi stannar i Ö-vik för påfyllning av diesel. Vid Ullånger svänger vi av ut mot Höga Kusten och Nordingrå. Även Höga kusten ingår i FN:s världsarv och det kan man förstå.
Vi har hamnat i ett miniatyr Norge med djupa havsvikar och höga berg. Kör runt till Bönhamn och Barsta
och blir rekommenderad en camping vid Norrfjällsviken. Väl framme där hittar vi en mycket stor Camping som inte tilltalar oss ett dugg. Vi kör tillbaka till Mjällom där det fanns anvisning om en camping vid Måviken. Väl framme finner vi en mindre camping med el-stolpar, tvättstuga och dusch.
Campingen sköts av en stiftelse som driver ett konvalescenthem på platsen.
Vi är ganska ensamma till en början men får efter en stund sällskap av ytterligare en husbil.
De kommer från Trelleborg och är på väg till Vännäs och en hundutställning.
Kvällen avslutas i ett stilla regn.
Tisdag den 12 juni
Vaknar i lätt regn och som vanligt blir det en tidig avfärd.
Vi passerar Höga Kusten bron med sin bedårande utsikt. Stannar till på Hönöberget för att ta några bilder samtidigt som vi dricker kaffe.
Det märks att vi börjat hemresan vi har svårt att hitta på andra vägar att köra.
E 4an känns tråkig så det är nu det är dags att ta sista etappen hem till Stockholm.
En sista övernattning i skogen vid Njutånger
Onsdag den 13 juni
Det märks att vi redan börjat runda av denna resa. Vi är tidigt på väg igen och landskapet har vi färdats igenom tidigare och utgör ingen attraktion för oss, rena transporten.
Nu stundar en annan resa redan på lördag Göteborg med helt andra attraktioner.
Sista färjan till ön har redan gått och vi får hitta en plats att sova i närheten.
Kör in på en liten skogsväg och finner ro.
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: