F
F.d. 418
Guest
Som framgår av bilden här till vänster åker vi Kabe Travel Master byggd på Fiatchassie. Det är en 05-a och när vi åkte ner till Älghult och HBK:s första träff tidigt förra våren, upptäckte vi till hustru Ewas förskräckelse att det inte fanns något värmeutblås på golvet på hyttens högra sida. I bodelen däremot är värmesystemet fantastiskt, inte minst tack vare den vattenburna golvvärmen.
Hyttvärmen är lite av en logisk kullerbytta eftersom bilen är försedd med Webastovärmare från fabrik men inte har något utblås åt höger. Å andra sidan befolkas lätta lastbilar nästan till 100% av enbart en förare varför man troligen ansett värmen på högersidan vara ointressant. Nånstans i kedjan från Fiat i Italien till Kabe i Tenhult har sedan någonting gått snett eftersom bristen inte rättats till. Hur det är på senare årsmodeller vet jag inte.
På inrådan av vännen Jan-Åke (HBK37) löste jag det temporärt med en värmetålig och flexibel 40 mm luftslang som jag förde in i utblåset på vänster sida och sedan ledde över till golvnivån på höger sida.
Bossing i Linköping blev intresserad av problemet och i höstas löste han det på vår bil genom att:
- borra ett drygt 50 mm stort hål på den högra sidan av det vertikala rör som leder varm luft ner till golvet på den vänstra sidan av hytten. Detta rör är monterat innanför mittkonsollen nedanför instrumentbrädan.
- montera en backventil på vattenledningen till Webastovärmaren så att vattnet passerar den enbart när den är i drift. På det viset slipper varmvattnet passera flera meter utomhus belägen, icke isolerad slang som sänker temperaturen.
- installera en elektrisk vattenpump som ökar det värmande vattnets cirkulation.
Effekten av dessa åtgärder blev en rejält förbättrad värmekomfort i hytten och Ewa har kunnat lägga undan den filt hon tvingades sitta med benen invirad i. Slutet gott, allting gott. Hälsn/AndersW
Hyttvärmen är lite av en logisk kullerbytta eftersom bilen är försedd med Webastovärmare från fabrik men inte har något utblås åt höger. Å andra sidan befolkas lätta lastbilar nästan till 100% av enbart en förare varför man troligen ansett värmen på högersidan vara ointressant. Nånstans i kedjan från Fiat i Italien till Kabe i Tenhult har sedan någonting gått snett eftersom bristen inte rättats till. Hur det är på senare årsmodeller vet jag inte.
På inrådan av vännen Jan-Åke (HBK37) löste jag det temporärt med en värmetålig och flexibel 40 mm luftslang som jag förde in i utblåset på vänster sida och sedan ledde över till golvnivån på höger sida.
Bossing i Linköping blev intresserad av problemet och i höstas löste han det på vår bil genom att:
- borra ett drygt 50 mm stort hål på den högra sidan av det vertikala rör som leder varm luft ner till golvet på den vänstra sidan av hytten. Detta rör är monterat innanför mittkonsollen nedanför instrumentbrädan.
- montera en backventil på vattenledningen till Webastovärmaren så att vattnet passerar den enbart när den är i drift. På det viset slipper varmvattnet passera flera meter utomhus belägen, icke isolerad slang som sänker temperaturen.
- installera en elektrisk vattenpump som ökar det värmande vattnets cirkulation.
Effekten av dessa åtgärder blev en rejält förbättrad värmekomfort i hytten och Ewa har kunnat lägga undan den filt hon tvingades sitta med benen invirad i. Slutet gott, allting gott. Hälsn/AndersW