Relax
HBK Medlem
Hej alla intresserade husbilskollegor, jag (Bengt 333) ställde följande,
FRÅGOR TILL VÄGVERKET avseende deras syn på recallärenden / husbilar);
Vem är skyldig att ha/lämna underlag så att kunden/köparen kan nås av återkallelse (recall el dyl) i följande fall (felet på broms tillhör t.ex Fiat) och fordonet är en husbil;
1) Fiat (ej sålt kpl bil det har t,ex Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer)?
2) Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer (återkallar dessa var och en fordon med chassier från Fiat?
3) Vad gäller betr direktimporterade bilar, nya resp begagnade?
Vem håller "ihop" detta antagna trafikfarliga fel på utpekade säkerhetsdetaljer vad gäller husbilar eller faller dessa mellan "stolarna" och detta fordon blir inte återkallade för uppdatering till åtgärdat - trafiksäkert skick.
Och fick följande SVAR FRÅN VÄGVERKET (Lars Rask);
Ett fordon som byggs upp i flera steg av flera olika påbyggare får som slutlig tillverkare den som satt fordonet på marknaden. Det är alltså den sista i kedjan av påbyggare som betraktas som fordonstillverkare.
Om det visar sig att en fordonsmodell är behäftad med någon allvarlig brist, brukar fordonets svenska generalagent åtgärda dessa fel efter beslut från tillverkaren.
För privatimporterade fordon, bör man i första hand kontakta svensk generalagent. Det är alltså upp till dem att avgöra var serviceåtgärden ska ske, och hur den ska bekostas.
Ett undantag finns och det gäller avgasrening på privatimporterade fordon som tidigare varit registerade i annat EU-land. Här gäller att garantiservice ska göras i det land där fordonet registerades som nytt första gången. På privatimporterade bilar brukar detta omnämnas även i svenska registeringsbeviset.
Med vänlig hälsning, Lars Rask
Vägverket
781 87 Borlänge
www.vv.se
0771-119 119
FRÅGOR TILL VÄGVERKET avseende deras syn på recallärenden / husbilar);
Vem är skyldig att ha/lämna underlag så att kunden/köparen kan nås av återkallelse (recall el dyl) i följande fall (felet på broms tillhör t.ex Fiat) och fordonet är en husbil;
1) Fiat (ej sålt kpl bil det har t,ex Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer)?
2) Hobby, Bürstner, Kabe, Solifer eller Hymer (återkallar dessa var och en fordon med chassier från Fiat?
3) Vad gäller betr direktimporterade bilar, nya resp begagnade?
Vem håller "ihop" detta antagna trafikfarliga fel på utpekade säkerhetsdetaljer vad gäller husbilar eller faller dessa mellan "stolarna" och detta fordon blir inte återkallade för uppdatering till åtgärdat - trafiksäkert skick.
Och fick följande SVAR FRÅN VÄGVERKET (Lars Rask);
Ett fordon som byggs upp i flera steg av flera olika påbyggare får som slutlig tillverkare den som satt fordonet på marknaden. Det är alltså den sista i kedjan av påbyggare som betraktas som fordonstillverkare.
Om det visar sig att en fordonsmodell är behäftad med någon allvarlig brist, brukar fordonets svenska generalagent åtgärda dessa fel efter beslut från tillverkaren.
För privatimporterade fordon, bör man i första hand kontakta svensk generalagent. Det är alltså upp till dem att avgöra var serviceåtgärden ska ske, och hur den ska bekostas.
Ett undantag finns och det gäller avgasrening på privatimporterade fordon som tidigare varit registerade i annat EU-land. Här gäller att garantiservice ska göras i det land där fordonet registerades som nytt första gången. På privatimporterade bilar brukar detta omnämnas även i svenska registeringsbeviset.
Med vänlig hälsning, Lars Rask
Vägverket
781 87 Borlänge
www.vv.se
0771-119 119