Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?
Hej, här kommer en liten vinkling på problemet!
Drivlinor konstrueras, dimensioneras och utprovas av konstruktörer baserat på de krafter/moment som skall hanteras (mellan motor - drivhjul), det är normalt inga större konstigheter med detta.
Problem med "drivlinans" hållbarhet uppstår i den svagaste länken av den kompletta kedjan (motor till drivhjul), kanske är det 5-ans växel enligt vad som sägs ovan.
Orsaker till problemet kan möjligen finnas i t.ex "momentryck" som uppstår vid;
--> körning på för hög vxl med för lågt motorvarv (motorn rycker)
--> acceleration där drivhjulen studsar fram på asfalt el dyligt (mkt gropig stenig mark)
--> acceleration blandat med motorbroms om vartannat
--> körning i mycket branta och långa uppförsbackar (bergstrakter, etc)
detta bara nämnt som ex som kan knäcka drivlinor i husbilar och som drivlinorna inte är dimensionerade för.
Skulle vara intressant att veta om det är problem med t.ex 5-ans växel även i Fiats distr varianter, de är ju normalt lättare än husbilar (som hela tiden måste släpa på sin påbyggnad). Distr bilar kanske körs av mer körvana förare etc.
Problemet bör accentueras vid chipstrimning då momentet höjs (och ev hållfasthetsmarg minskas).
Om allt står rätt till så borde ju husbilspåbyggaren klarat ut kraven på det chassie de beställt från Fiat för att den kompletta drivlinan skall klara av huspåbyggnaden.
Detta kan väl vara något att fundera på för de praktiskt verkstadskunninga i samband med rubr problem.
/ Hälsn, Bengt 333