• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgasregler i Tyskland,

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej på er alla, är medlem i MHC men är nyfiken på er respon i denna fråga.

Enligt ProMobil inför man nu förbud för dieselfordon som inte uppfyller vissa avgasnormer att köra i vissa städer i Tyskland. Bryter man mot förbudet kostar det 40 € och för tyskar en prick i Körkortet. Detta gäller även för utländska bilar. Nyare husbilar som uppfyller EU norm 4 är godkända.
Man har infört 3 olka plaketter Röd, Gul och Grön beroende på avgas och vissa nuffror på tyskarnas fordonsbrev. Enligt Pro Mobil kan man efterutrusta äldre husbilar med en
OXIDATIONSKATALYSATOR lämna in bilen på TUV, eller DEKRA kontroll och intyg sen får man en plakett. Färg ??

Tycker att ni skall ta tag i detta och kontakta vägverket för information om vad vi kan göra i Sverige, och om liknande regler kommer att iföras här.

I Tyskland påverkas bilskatten av dessa plaketter.

Fick inget gensvar hos MHC. Vad tycker ni i Husbilsklubben??

Med vänlig hälsning.

Stig veijalainen Ej medlem ännu.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.160
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avgasregler i Tyskland,

Hej Stig o välkommen hit.

Det är inte helt klart att dessa avgasregler kommer att gälla husbilar och när de införs. Stora lobbygrupper försöker undanta turismen och det finns tvekan hos de städer som ska införa reglerna.

Tveksamt om vi turister ska bygga om bilarna och de enda som är ekonomiskt försvarbart att bygga om är bilar från c:a 2001 o nyare.
Om man har en nyare motor som uppfyller kraven så kan man få en plakett även som turist.

Vad Svenska Vägverket ska kunna göra åt bestämmelser i Tyskland har jag svårt att inse så där får du gärna förtydliga.

Att liknande regler skulle införas i Sverige har jag svårt att se för orsaken i Tyskland är ju att luftföroreningarna i city i större städer är för höga.
Mig veterligen har vi inte dessa problem och kommer väl inte heller att få dem förrän antalet dieselbilar ökar men ökningen hos oss blir ju med nya renare bilar. Sverige har ju en väldigt låg andel dieselbilar jämfört med övriga EU.
 
Toppen