Jag har införskaffat en mindre vindgenerator en Rutland 503. HUvudsakligen för jag använder min husbil som en vanlig bil också men har inte tillgång till el. Trots 200 W solpanel räcker ine detta under vintersäsongen. Eftesom jag bor i Helsingborg så blåser det enhel del under vinterhalvåret. Problemet jag har är att jag tänkt mig typ ett teleskåprör( aluminium el rostfritt) så att jag lätt kan sätta på generatron då jag står still. Jag har upptäckt att det är svårt att få tag i rör som går in i varandra.Åtminstone de dimensioner jag söker. Tappen på generatorn styr det hela. Tappen är på 31,7 mm och det minsta rörets innermått bör ligga på 30-32 mm. 1 mms spel bör det vara. Är det någon som har tips på var jag kan finna dessa rör.
etlam
P.S
Jag har varit i Spanien i vintras. Fricampade till största delen och hade då inga problem med att solcellerna inte laddade upp batterierna helt.
D.S.
etlam
P.S
Jag har varit i Spanien i vintras. Fricampade till största delen och hade då inga problem med att solcellerna inte laddade upp batterierna helt.
D.S.