• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att husbilar ger avgaser.

F

F.d. 6238

Guest
Eftersom vi inte kan förneka att våra bilar släpper ut avgaser skulle det vara roligt att höra Er åsikt om följande:

Lasse Bengtsson talade med Fredspristagaren Al Gore i morse i TV4. och A.G. berättade då att han hade undersökt hur mycket "skit" hans flygresa hade orsakat mellan USA och Stockholm.

Han sa då vidare att lika mycket utsläpp som denna resa hade orsakat, lika mycket hade han minskat sina utsläpp på ett annant sätt. Även företag har börjat använda sig av denna möjlighet.

Jag satt då och väntade förgäves på --Vad var det för mirakelsätt som han använde sig av---
Jag sitter fortfarande och väntar på en förklaring hur han bar sig åt. Får nog sitta och titta in i burken i flera dagar utan att få någon förklaring.

Nej, jag tänkte ju som så då att om jag kan köra och släppa ut hur mycket skit som helst från bilen så kan jag minska detta på ett annat sätt.
Man skulle nog blivit Politiker!!??
:confused: :confused: Eller använder han sig av den populära "Thailandsmodellen" D.V.S. ---Att jag hade tänkt att resa till Thailand men eftersom jag redan har rest till Stockholm så avstår jag från denna resa och har då "sparat" på avgaserna "på annat sätt"
hls Kurt.
;) :D

Nej, nu blev det förlångt inlägg, hoppas att Ni har ork att läsa det, hls Kurt.

F

F.d. 673

Guest
Sv: Att husbilar ger avgaser.

Du kan titta på alla varor och tjänster du konsumerar och på hur och var de produceras. Genom att göra miljövänliga val där kan du spara in en del av din "utsläppskvot". Jag har inte kunskapen att ge närmare råd. Det har däremot Al Gore med flera, så är du verkligen nyfiken är det bara att leta på så hittar du info. Jag är allergisk mot galor och kampanjer, men jag är helt övertygad om att massor av tips och råd gavs under den kampanj (med tillhörande gala) som gick av stapeln för inte alltför länge sedan. Det här har ju liksom varit på tapeten ett tag...

Tillägg: Gissar att det kan finnas tips och tankar här, till exempel: .: Klimatsmart - Sveriges klimatsmartaste community :.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6424

Guest

Har det inte med utsläpps kvoter att göra? Ett land får en viss kvot att släppa ut och av denna kvot får företag lov att köpa utsläppskvoter. Om nu privat personer köper utsläpps kvoter blir det färre kvar till företagen.

Så tror jag i alla fall. Rätta mig om jag har fel.

Rickard

Se E24.se: Köp av rätter minskar inte utsläppen

F

F.d. 673

Guest

Vad jag förstår är utsläppsrätterna så generöst tiltagna/fördelade att de inte alls har den funktion de var tänkta att ha. Det finns så det räcker och blir över till nerskitande företag, till en tämligen billig penning.
Det gäller att ställa om "tänket". Hur mycket jag som enskild person kan påverka kan väl ses som tveksamt, men å andra sidan gäller väl "många bäckar små" även här. För egen del försöker jag leva tämligen miljövänligt, förutom mitt stora syndanden med husbilen (som ju dessutom är av äldre modell och en riktig miljöbov!).

F

F.d. 6238

Guest

Men det är det här jag menar.
Att om du tycker att du har en "miljöbov"" så varför kan inte du också använda dig av" Thailandsmodellen" då har ju DU RENT MJÖL I PÅSEN,

eller är jag i en uppförsbacke nu igen, undrar kurt:confused:

F

F.d. 673

Guest

För att jag är en ärlig människa! Jag har inte avstått från någon Thailands- eller annan resa för att köra min miljöbov.

Jag vet heller inte vad du menar med "också". Vem gör det? Vem är det vars exempel jag kan följa? "Den så berömda Thailandsmodellen" är något som gått mig förbi.

F

F.d. 6238

Guest

Jo, den så kallade Thailandsmodellen kommer ifrån att man har konstaterat att om 1 person (en) åker med flyg till Thailand (enkelresa) så motsvarar det ett års bilåkning. Alltså EN FLYGSTOL. (Ett års bilkörning=1500 mil.)

Vad eller var denna undersökning kommer ifrån kan jag inte med säkerhet verifiera men jag tror att jag har läst om detta på text TV.
Hls kurt.

F

F.d. 673

Guest

OK, då är jag md, Men nu är det inte så att man ska använda vad andra gör (åker till Thailand...) för att rättfärdiga sina beteenden. Det lär vi ju våra barn när de är små, och det gäller oss vuxna också. Så om JAG är miljöbov i ett avseende måste JAG kompensera med något annat. Skulle kanske kunna vara min bergvärme, mitt flitiga cyklande, lokalt ekologiskt producerad mat eller annat. JAG borde alltså se det som om JAG har en viss utsläppskvot och hålla mig inom den. (Vilket jag dessvärre lyckas dåligt med, då jag kommer på 2,2 jordklot när jag gör testet på Miljösmart...)

F

F.d. 55256

Guest

Har aldrig förstått att vi i lilla Sverige skall vara värst i välden på att bekämpa klimathot och miljöförstöring. det vi släpper ut i förhållande till USA, Kina, Indien och andra "underutvecklade" länder är som en myggpiss i havet. Visserligen ska väl nån kunna gå först och röja väg men varför ska det vara de minsta staterna som ska visa vägen? Jämför med EUbidrag där vi skickar bidrag till EU som utbetalas för att bygga vägar och fabriker i Spanien så att de kan konkurrera bort våra jobb genom att tack vare bidrag kan producera billigare än oss. Kalla mej gärna miljöbov, bakåtsträvare eller rasist men jag tycker att när de stora tunga länderna visar sitt intresse och verkligen gör något radikalt åt sina utsläpp ska jag också börja med det.
Ove.G ;)

F

F.d. 673

Guest

Jaha, så ursäkten "men de andra är ju värre" är plötsligt godtagbar?! Det accepterar vi som jag tidigare sagt sällan när våra barn och tonåringar argumenterar med oss, men själv får vi använda det. Egendomligt!

F

F.d. 6052

Guest

Bra inlägg asawi!!!Det här med klimtafrågan är ju en het potatis nu och jag tycker att ALLA, även vi svenskar, ska göra allt för att minska utsläppen. Tycker det är mycket allvarligt när vi vuxna som skall vara förebilder för våra barn rannsakar vårt nonchalanta miljöbeteende genom att hitta ursäkter som t.ex uteblivna Thailandresor. Det är ju inte vi som lever nu som kommer att drabbas utan våra barnbarnsbarn. Jag är nu inte heller guds bästa barn och min stora last är just husbilen. Men i övrigt försöker vi leva så "rent" vi kan. När vi blev med husbil i våras sålde vi vår enda bil, en Volvo, och köpte cykelkärra att ha vid handling och skjuts till och från dagis. Cyklingen känns faktiskt toppen när man kan få motion gratis samtidigt som man inte belastar miljön alltför mycket.Tack för mig.

F

F.d. 4879

Guest

Intressant att ni alla talar om pengar, skatter, utsläpp mm. Om man nu betalar för att få släppa ut lite skit, blir luften och miljön bättre av det då? Det finns bara ett sätt att få en bättre miljö, och då ska man veta att vi i Sverige är VÄLDIGT små i det hela även om vi har fått ögona på oss för vårt miljöarbete. Man måste kanske tänka lite längre än bara att se till hur mycket bil man kör. Hur varmt är vattnet i ditt hem? Håller det 85 gradet även om det råäcker med 65? Tvättar du dina kläder varjegång du har använt dom (gäller inte underkläder och strumpor) eller kan du använda dom två, eller tre gånger kanske? Måste du tvätta bilen varje helg vare sig den är skitig eller inte? Allt drar energi av det vi gör, att vi har fått se blien som en symbol för miljöförstöringen idag och vilket ger en del människor dåligt samvete, det beror bara på att det är något som är registrerat (nummerskylt) och kan därned punktbeskattas. Min personliga reflektion på att köpa sig utsläppsrätt är så j-a dum så att klockorna stannar..

F

F.d. 4879

Guest

Kan tillägga att flyget släpper också ut en hel del skit, fick höra hur mycket det var igår på stämman och det var faktiskt mindre än jag trodde. Nu håller man i alla fall på med en motor inom det stora flyget som kan gå på miljövänligt bränsle och får en tillverkare det hela att fungera så kommer säkerligen de andra att följa efter. Slusatsen av det hela blir att vi får mindre skit i luften men antagligen samma värmeutveckling som värmer upp jordklotet, energi går inte att ta död på, den ändrar bara sin form, oftast till värmeenergi.

F

F.d. 24280

Guest

Alla snackar om miljön,men få gör nåt ått den.Har lite funderingar på det där...använder inte bilen under veckorna och går mycket..men man träffar sällan på gående människor på våra gång och cykelvägar...ibland tror man att man har hamnat på månen,men visst blir man uttittad av alla bilister:wink: så visst tror mera på det där mycket snack men lite verkstad.Så utsläppen dom åstadkommer jag själv efter brunabönner intaget.:) :)

F

F.d. 17034

Guest

Miljö är allas ansvar , små som stora . Tack för ditt inlägg Kölis bra sagt . Vi har
alla ett personligt ansvar . Hela miljödebatten är sjuk , köpa sig till att släppa ut skit !
Trots allt har jag en tro på mänsligheten , att det kommer att ordna sig .
Men det är inte lätt när girighet och penningen styr .
Vill inte påstå att jag är någon miljökämpe , men blir mer o mer medveten
om hur jag lever och tänker på miljön .
Mvh
Bosse
:confused:

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024

Är det fler än jag som har reagerat över hur mycket lastbilstrafiken ökat under dom senaste 10 åren. Jag kör i mitt jobb 5000 mil om året och kan ibland möta långa karavaner med långtradare. Jämför man sen med kontinenten så är det ännu värre. Ibland tror man att det är en enda lång kö av lastbilar från Hamburg ner till Barcelona då vi färdas söderut för vår sommarresa. Detta borde vara en stor utsläppskälla. Inget verkar idag transporteras på järnväg vilket måste vara det absolut bästa sättet. Jag minns att vi för ett antal år sedan tvingades köra i 90 km/h på motorväg "av miljöskäl". Tänk vad vi måste ha sparat utsläpp på detta. Hur transporteras godset på våra vägar egentligen? Jag var på Arla i Visby och jobbade mycket för några år sedan. Jag blev då informerad om att alla mejeriprodukter som producerades gick till Falköping och där packades om för transport till butik. Det betydde att all mjölk, fil och smör går via Falköping och tillbaks till Gotland för transport till butikerna. Ett exempel på vansinnig transportväg. Liknande historia hör man på många olika ställen. Ica-butiken mitt emot Önos fabrik i Mörbylånga fick sina varor ifrån Tollarp i skåne. Det finns mycket att tjäna på sunda transporter. Idag är det pengarna som styr hur och var tilverkningen ska ligga. Är det sunt att köpa granit ifrån Kina?
:confused: :confused: :confused:

F

F.d. 673

Guest

Intressant att ni alla talar om pengar, skatter, utsläpp mm. Om man nu betalar för att få släppa ut lite skit, blir luften och miljön bättre av det då?
Meningen med utsläppsrätter är väl att det ska finnas en begränsad mängd, och man ska alltså inte kunna få släppa ut skit utan vidare. Kostar det så kanske man tänker efter en extra gång. Dessvärre har, vad jag förstår, prsiet på utsläpprätterna satts så lågt så det inte blivit så.

Hur varmt är vattnet i ditt hem? Håller det 85 gradet även om det räcker med 65?

Självklart inte!

Tvättar du dina kläder varjegång du har använt dom (gäller inte underkläder och strumpor) eller kan du använda dom två, eller tre gånger kanske?

Självklart inte!

Måste du tvätta bilen varje helg vare sig den är skitig eller inte?

Eeeeeh... tvättar bilen varje helg???? Du skojar!!

Man måste kanske tänka lite längre än bara att se till hur mycket bil man kör.

Exakt vad jag hävdar. Eftersom jag nu trots mitt miljömedvetande kör en icke miljövänlig bil MÅSTE jag försöka kompensera på andra vis! Alltså att försöka ha synsättet att jag har en kvot jag ska försöka hålla mig inom. Slösar jag bort den på onödig bilkörning bara för mitt höga nöjes skull får jag betala med något annat!

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Vart tog den personliga friheten vägen?
Jag bara undrar VEM som har rätt att bestämma över, vad den ena eller andra skall göra med sin personliga åsikt om dom (problem med miljön)om nu det är något problem.
Det jag menar är ju att inte alla har en uppfattning att det förhåller sig så nämligen.
Att två mäniskor ser olika på ETT problem det är väl inte så konstigt enligt min mening,
MEN vem av dom två har rätt att sätta sig över den andra,och tycka och tänka för dennes räkning, DET kan jag inte förstå.
Ett problem uppstår nämligen bara när TVÅ människor har olika uppfattning av en företeelse som man inte har en gemensam lösning på.
Men den obestridda rätten att tycka och tänka fritt för var och en, det måste vara en grudläggande frihet för var och en.

Toppen