S
suneAl
Guest
Har roat mig att studera vilka som gör BODELEN till våra kära HUSBILAR.
1. Vi börjar med BILDELEN "Chassit", här använder BODELSBYGGARE av följande CHASSIN.
FIAT, PEUGEOT, CITROÈN dessa chassin byggs på en och samma fabrik i ITALIEN "IVECO-Fabriken" och har samma chassi + drivlina utom motorn "FIAT med IVECOs common Rail sedan mitten av 2002 "JTD 2,8" därföre FIAT:s TDI 2,5,
Nu har FIAT Multijet (MJT 100,MJT 130 och
MJT 160) "Andra generationens Common Rail"
PEUGOT/CITROÈN är samma bil och motor
"Common Rail HDI" + drivlina tillhör PSA GROUP.
Det är utöver endast märket och något fronten som skiljer åt dessa.
RENAULT, NISSAN, OPEL har också samma chassi och byggs på samma fabrik i FRANKRIKE "har jag för mig "
Då RENAULT är en dominerande ägaren av NISSAN så har dessa samma motor + drivlina, OPEL har en egen motor men drivlinan ????, här skiljer det också endast märket + fronten något.
Detta år ej något märvärdigt för går vi till personbilar så är det endast skalet som skiljer.
Att utveckla ett fordon med dagens krav KOSTAR ENORMA SLANTAR. " Har för mig att jag har läst om nya V70 har kostat 67 miljarder att utveckla", som Ni förstår är dagens bil en avancerad plåtlåda.
Utöver dessa chassin används; IVECO, WOLKSVAGEN, FORD, MERCEDES, AL-KO- Kober samt i dom större chassina används: IVECO, MAN, MERCEDES.
2. Bodelen byggs av ett flertal stora koncerner.
SEA-GROUP:
Elnagh, Sharky, Mobilvetta, Miller, Mclouis, JOINT, dream, SEA, Orian, Marquis, Autosleepers.
TRIGANO GROUP:
ARCA, AUTOSTAR, AUTOTRAIL, Benimar, CI, CALLANDER, CHAUSSON, EURA MOBIL, KARMANN MOBIL,
ROLLER - TEAM.
HYMER AG:
HYMER, Niesmann-Bischoff, BURSTNER, LAIKA, Dethleffs, T.E.C. Carado, Sun Light, ERIBA.
KNAUSTabbert Group:
Knaus, WEINSBERG, Eifelland.
PILOTE GROUP:
Pilote, FRANKIA, Bavaria, Levoyageur, RMB,MOOVÉO.
SWIFT GROUP:
ACE, SWIFT, BESSACARR.
TRIUS GROUP:
CABBY, CRISTALL, HOME-CAR, LUNAR.
HOBBY GROUP ingår FENT Caravan
Som värmekälla användes av samtliga mycket välkända produkter:
TRUMA "Luftvärme", ALDE "Media (Vatten)",
WEBASTO "Luftvärme"
Toalett: Thetford, Kyl/Frys: "Elecktolux" Dometic, Waeco, Spis: CRAMER, SMVE, Takfönster: HEKI, Markis och Cyckelställ: OMINISTOR, FIAMMA, Trappa: OMINISTOR,
Man kan fortsätta utforska hur mycket som helst i detta ämne. Detta är de större koncernera som jag har funnit, sedan finns ett antal som enbart har ett märke på sin lyra bl.a de SVENSKA. KABE, NORDIC, SMC, VIKING, HUGOS och ett antal ITALIENSKA, SPANSKA, FRANSKA och TYSKA.
SOLIFER Husbilar byggs av HYMER och tidigare av KARMANN MOBIL.
1. Vi börjar med BILDELEN "Chassit", här använder BODELSBYGGARE av följande CHASSIN.
FIAT, PEUGEOT, CITROÈN dessa chassin byggs på en och samma fabrik i ITALIEN "IVECO-Fabriken" och har samma chassi + drivlina utom motorn "FIAT med IVECOs common Rail sedan mitten av 2002 "JTD 2,8" därföre FIAT:s TDI 2,5,
Nu har FIAT Multijet (MJT 100,MJT 130 och
MJT 160) "Andra generationens Common Rail"
PEUGOT/CITROÈN är samma bil och motor
"Common Rail HDI" + drivlina tillhör PSA GROUP.
Det är utöver endast märket och något fronten som skiljer åt dessa.
RENAULT, NISSAN, OPEL har också samma chassi och byggs på samma fabrik i FRANKRIKE "har jag för mig "
Då RENAULT är en dominerande ägaren av NISSAN så har dessa samma motor + drivlina, OPEL har en egen motor men drivlinan ????, här skiljer det också endast märket + fronten något.
Detta år ej något märvärdigt för går vi till personbilar så är det endast skalet som skiljer.
Att utveckla ett fordon med dagens krav KOSTAR ENORMA SLANTAR. " Har för mig att jag har läst om nya V70 har kostat 67 miljarder att utveckla", som Ni förstår är dagens bil en avancerad plåtlåda.
Utöver dessa chassin används; IVECO, WOLKSVAGEN, FORD, MERCEDES, AL-KO- Kober samt i dom större chassina används: IVECO, MAN, MERCEDES.
2. Bodelen byggs av ett flertal stora koncerner.
SEA-GROUP:
Elnagh, Sharky, Mobilvetta, Miller, Mclouis, JOINT, dream, SEA, Orian, Marquis, Autosleepers.
TRIGANO GROUP:
ARCA, AUTOSTAR, AUTOTRAIL, Benimar, CI, CALLANDER, CHAUSSON, EURA MOBIL, KARMANN MOBIL,
ROLLER - TEAM.
HYMER AG:
HYMER, Niesmann-Bischoff, BURSTNER, LAIKA, Dethleffs, T.E.C. Carado, Sun Light, ERIBA.
KNAUSTabbert Group:
Knaus, WEINSBERG, Eifelland.
PILOTE GROUP:
Pilote, FRANKIA, Bavaria, Levoyageur, RMB,MOOVÉO.
SWIFT GROUP:
ACE, SWIFT, BESSACARR.
TRIUS GROUP:
CABBY, CRISTALL, HOME-CAR, LUNAR.
HOBBY GROUP ingår FENT Caravan
Som värmekälla användes av samtliga mycket välkända produkter:
TRUMA "Luftvärme", ALDE "Media (Vatten)",
WEBASTO "Luftvärme"
Toalett: Thetford, Kyl/Frys: "Elecktolux" Dometic, Waeco, Spis: CRAMER, SMVE, Takfönster: HEKI, Markis och Cyckelställ: OMINISTOR, FIAMMA, Trappa: OMINISTOR,
Man kan fortsätta utforska hur mycket som helst i detta ämne. Detta är de större koncernera som jag har funnit, sedan finns ett antal som enbart har ett märke på sin lyra bl.a de SVENSKA. KABE, NORDIC, SMC, VIKING, HUGOS och ett antal ITALIENSKA, SPANSKA, FRANSKA och TYSKA.
SOLIFER Husbilar byggs av HYMER och tidigare av KARMANN MOBIL.
Senast ändrad: