• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördel, nackdel ?

F

F.d. 3605

Guest
Vore kul att höra vad ni tycker.
Vad tycker ni det är för nackdel-fördel kontra halv o helintrigerad modell ???

:) :)

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fördel, nackdel ?

Tja,jag måste fråga då finns det några??Vissa gillar det ena och vissa gillar det andra..för det behöver väl inte vara några fördelar eller nackdelar!
mvh/Zlatko

F

F.d. 14352

Guest

Hej! Håller med föregående talare. Det är nog mer en smaksak.

F

F.d. 2549

Guest

Hej Husse!
Jag har varken hel- eller halvintegrerad husbil och kan därför inte uttala mig angående din fråga. Men, det intressanta i din fråga är att du inte beskrev vad för objekt det rörde sig om. Du skrev ”modell”, vilket även kan inbegripa personer, och när du (som jag förmodar) lät fingrarna dansa lite för fort över tangentbordet – vilket jag själv ofta gör – och fick ihop ordet intrigerad istället för integrerad, då började jag att fundera.
Intrigera halvt eller helt är ganska illa vilket som, men det är vad man ibland kan skönja i vissa inlägg och jag ser det som en klar nackdel i båda fallen. Detta var min kommentar om frågan gällde personer. Om det gällde husbilsmodeller, så var din fråga vad vi tyckte och inte vad det var för nack- eller fördelar rent generellt. Detta förbisågs i ett par av kommentarerna på din fråga. Om detta berodde på missuppfattning av frågan eller på intrigeringsvilja, det står utanför min bedömning.
Sammanfattningsvis hoppas jag att du Husse inte blev illa berörd av kommentarerna och att du inte tar detta inlägg som något annat än att du och jag står eniga, eller som man kan uttrycka det: Vi är integrerade.
Hälsningar från farbror Claes.

F

F.d. 673

Guest

När jag kollat runt en del på nyare bilar under senare år har jag gillat att vara inne i helintegrerade bilar. Det blir som ett stort, ljust härligt vardagsrum i många av dem!

Däremot har jag blivit förtjust i många halvintegrerade från utsidan, för de ser mycket nättare ut.

Att sedan verkligen bo i dem vet jag inget om! Om uppvärmning/avkylning möjligen är mer problematisk i den helintegrerade? Vad vet jag!? Skorven är ju för all del halvintegrerad, men kanske inte ska jämföras med större, nyare, finare bilar...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Min drömbil är nog en helintegrerag utan säng över framsätena. Den ger en betydligt större känsla av rymnd än den halvintegrerade. Speciellt om de har vändbara framstolar så att dessa stolar blir en integrerad del av sittgruppen. Det negativa med halvintegrerade med vändbara stolar enligt ovan är dessutom att de ofta har begränsade fönster och den som sitter i den vända förerstolen får ett mycket begränsat synfält utåt. Övergången mellan hytt och bodel tar ju ganska mycket plats.

Däremot kan den halvintegrerade ge ett intryck av nätthet till skillnad från den integrerades stora volym.

Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2025

Hej..
Har en ny -07 Home Car husbil modell C601 med alkov. Fastnade direkt för den bilen:yes: och modellen..och vi har nog tittat på de flesta märken o modeller men ej fastnat för ngn så där på riktigt förrän då.Vi har alkov med fönster på varje sida, alkoven är bara att skjuta uppåt är träundersida så det ser snyggt ut och man slår inte i huvet då.
Sen har vi vridbara höga stolar fram , dubbelsäng bak.stor kyl med frys i 180l, gasolugn och vinkelkök.men framför allt stora överskåp med 1 hyllplan i..man får rum med sååå mkt saker.där..kanonbra.och mkt fönster alla öppningsbara. dubbelgolv ,Truma 6002,toa med separat duschkabin, helt suveränt bak och sen mkt annat så klart..

Är nog inte så många som sett HomeCar husbilar inuti kanske..men titta gärna ni blir inte besvikna..vi stortrivs med våran, igår körde vi in på vårt 1000 mil.. redan:wideeyed: :D ...allting funkar såå bra..bara tuta o köra. :twitcy:

Så det är nog bara ens egen smak som avgör vad man vill ha för modell osv..det finns ju en hel del att välja på..alla har vi olika smak o tycke..:yes:

HomeCar hälsn från Lotta & Stefan

Senast ändrad:
F

F.d. 29756

Guest

;) Hej Husse!

Vi föredrar en bil strax under 6 meter för den är så smidig i tätorter, är lätt att parkera och spar lite av våra magra ekonomiska resurser på färjor och broar. Sen blir ju inköpspriset vanligen något lägre. Sen beror det väl av hur många personer som ska åka med? Vi är ju bara på två.
Betydligt knepigare är frågan om sängplatser. Här kan man konstantera, på tämligen säkra grunder att en dubbelsäng är mest praktiskt eftersom de äktenskapliga förmånerna (plikterna) kan hänga med långt upp i åldrarna. Denna fakta måste stå över all diskussion. Kanske inte lustan på äldre dar ens överlever en förflyttning mellan alkoven framme och dubbelsängen där bak på bilen?
Ursäkta mig Husse om min penna svängde till lite beträffande sängar å sånt. Det var ju inte direkt Din fråga?
Jag fortsätter med 6 metersbilen och ger den uppfällbar alkov samt svängbara framstolar. Den ska ha dubbelsäng på tvären bak och så stort garage som bara är möjligt och som kan öppnas helst från båda sidor och en femte växel som medger "skogvaktarlunk" (70 km/h)
Jag känner sympatier för helintegrerad bil men tror att marknaden i framtid kommer att tillhandahålla både hel, delintegrerad och alkovbilar

Husse! Lycka till med ditt bilval !

Bästa hälsningar

Palle;) ;) ;) ;) ;) ;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest

Nu gällde väl frågan mellan hel- och halvintegrerade, men om vi ska ta med alkovbbilarna också så har ju de fördelen att man kan få en ganska kort bil med fast sängplats om man tycker det är OK att klättra up och ner ur alkoven nattetid.

F

F.d. 29756

Guest

Asawi!

Du har så rätt. Frågan gällde hel eller halvintegrerat.
Det är mening att hålla sig så nära frågeställningen som möjligt eljest sväller frågan över alla gränser.
Jag ska tänka på detta i fortsättningen.
Jag känner sympati för helintegrerat och då min bil inte bör överstiga 6 meter så känns en nedfällbar säng i framdelen som praktisk.

Bästa hälsningar Palle;) ;) ;)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Se dock upp med bäddmåtten på den nedfällbara sängen fram i helintegrerade bilar. Är man lite längre än medellängd kan det bli lite problem med kuddar som hamnar utanför madrassen och tår som också hamnar där, men i motsatta änden. I en bil vi tittade på var maxvikten 150kg vilket kan vara lätt att överskrida för två välbyggda vuxna. Lite bökigt kan det också vara att klättra upp och ner från en dylik säng. (Detta bygger på erfarenhet från vår första bil som var helintegrerad.)

F

F.d. 673

Guest

150 kg?! Då får man inte vara värst välbyggd om man ska få in två pers inom det!

F

F.d. 29756

Guest

Det är nog många som inte vill ha bädd över framsätena och jag kan förstå invändningarna.
För oss som ska åka på enbart två personer och vill ha en bil som inte överstiger 6 meter där jag trots mina 71 år inte känner av problem med att äntra den nedfällbara sängen så är detta vårat val. Den är lika lång som bilen är bred så mina 186 cm får plats.
Jag somnar som en blunddocka och vaknar arla, glider ned till spisen, kokar kaffe och då doften av detta når min älskade hustru i våningssängen bak så är det "coffetime".
Jag väger 81 kg utan emballage!

Kvarstår mitt intresse av helintegrerat. Denna bilen känns så "luftig.

Bästa hälsningar till alla läsare av denna tråden!;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er.
Svårt det där som ni säger att ge råd vad som är bäst, eller för och nackdelar det handlar ju mycket om tycke och smak samt vad som passar var och en.
Kan bara bidra med vad vi tycker ialla fall så får ni ta det för vad det är....
Våran husbil, vilket för övrigt är vår första, en Solifer 5500 -88 helintegrerad föll oss i smaken och efter snart 2 års åkande tycker vi den passar oss utmärkt.
Det vi fastnade för var rymden invändigt då den känns mycket luftig och stor, bägge framstolarna är snurr/vändbara vilket ökar känslan av STOR husbil, vi var lite tveksamma till planlösningen från början med köket bak och dinett och lång soffa på mitten, men det visade sig vara en trevlig lösning som passar oss i dom flesta lägen.
Är vi ensamma ute jag och frugan är det bara att fälla ner sängen och lägga sig samt att när någon vaknar kan denne gå upp och koka kaffet utan att "störa" den andre.
Är hela familjen med, vi har två tonåringar 13 o 16 år, får man bädda ner alltihop men det funkar det med.
Vi stortrivs i denna helitegrerade husbil, men som sagt vi har inte provat någon annan modell, men våra kompisar har en alkovbil som är 1,2m längre och den känns mindre invändigt än vår
detta är inga rekomendationer bara vad vi tycker och har upplevt, så mitt råd prova, titta känn, knacka på hos bilar ni ser/möter eller campar bredvid och prata lite, det gjorde vi innan vi skaffade husbil och vi tyckte redan då att integrerad skulle nog passa oss bäst, lycka till
mvh Claes m familj

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Visst är helintergrerad luftigare, men jag undrar om inte en halv är säkrare att färdas i. Den har ju en hytt som krocktestats eller hur.......

Mvh Delfin

F

F.d. 4972

Guest

Hymermobile är nog de enda som har krocktestade helintegrerade modeller. Håller med Palle att det är mycket praktiskt att ha en nedfällbar säng över stolarna fram. På en helintegrerad bil kommer dessutom sängen så pass lågt ned så det blir mycket lätt att ta sig i och ur, och avståndet mot taket blir tillräckligt högt för de flesta att sitta upprätt. Dessutom så blir nog inbrottsrisken mindre ty det är mycket svårt att ta sig förbi stolarna när sängen är nedfälld.
Vi ser bara fördelar med denna modell. Rymlig, bra utsikt även för passagerare, bättre isolering av ljud än bilar med lastbilskaross fram, kortare chassie mm.
mvh/Lars

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Hej alla i cyberrymden!
Vi köpte vår första husbil för 3 år sedan, en halvintegrerad Dehleffs T6105B 2004 som vi har varit och är nöjda med.
Men hur som helst så börjar man att titta mer på andra modeller och en helintegrerad modell är vi klart intresserade av just nu.
Dels, och det har inte med hel/halv att göra, vill vi ha långbäddar, långbäddarna ska gå att sammanfoga till en dubbelbädd.... ;-) .
Sedan blir onekligen hyttdelen i helintegrerat luftigare/rymligare i dessa bilar.
Vi är två personer som (+en liten jycke) som nyttjar bilen men att ha en nerfällbar säng ovan i hyttdelen är inte fel de gånger som barnbarnen (tvillingflickor 4 år) vill följa med under en helg.
Bilen som vi överväger att köpa är en Hymer B675SL (om någon har efarenhet, delge gärna erfarenheter från denna bil).,
Så detta svar på tråden blir varken bu eller bä, för nuvarande delintegrerat sedan kanske helintegrerat.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, vi har haft alla tre varianterna på husbilar och upplevt dessas för o nackdelar.
För att nu nämna den helintegrerade så är fördelarna att man har en underbar sikt runt om, samt även rätt högt uppåt om man tex vill kolla in alptopparna.
Gott om plats mellan stolarna o lätt att svänga runt.

Våra upplevda nackdelar med Integrerade är:

Svårt att hålla rutorna imfria vid temp under +5.
Renault originalvärme är inte tillräcklig, vid så stora fönsterytor.
Samma vid varmt väder - Renaults AC är inte tillräcklig för att kyla pga de stora fönsterytorna.

Mer vindbrus än tidigare bilar.

Vi lånade en alkovbil när vår Integrerade var på verkstad - men det kändes som att köra ubåt. Dvs man blir lätt bortskämd med komforten i en helintegrerad.

ds

F

F.d. 4879

Guest

Jag misstänker att en halvintegrerad bil (orginalhytten kvar) är betydligt krocksäkrare än en helintegrerad vilket inte för mej i alla fall känns helt oviktigt om man färdas ett par tusen mil om året med bilen. Se en annan tråd från idag om en olycka med husbil och vad som fanns kvar efteråt..

Toppen