• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Joint husbilar

F

F.d. 426

Guest
Hej! Jag heter Anders och min fru Olga. Vi funderar på att sälja våran gamla cheva van husbil och köpa något annat. Vi reser på somrarna till Spanien /portugal så vi behöver en lättkörd och bra sommarbil. Av en tillfällighet fick vi syn på Joint Husbilar, en halvintegrerad modell som heter T650,Är det någon som har någon erfarenhet av detta märke? Väldigt bra priser. Allt vi vet är att de byggs i Spanien och att det inte finns någon återförsäljare i Sverige. (bara strö-import). Hittade däremot en tysk firma som tydligen exporterar dessa till Sverige
Anders

F

F.d. 1883

Guest
Sv: Joint husbilar

Hej AndersOlga, jag slog på skoj på Google och hittade nämnda bil på
Autohandel Syd AB, Kolla får du se!
Märkesoberoende handlare.

F

F.d. 24299

Guest

Vi är minst två i klubben som har förra årets model Joint 146 ( WMT 588) och mycket riktigt så köps dom in av Palmomobil i Tyskland och utrustas för att sedan exporteras till Sverige. Jag köpte min i Rolsberga av autohandel syd och fick den efter sedvanlig fördröjning förra sommaren, vi kom precis tillbaka ifrån Skottland och bilen har funkat mycket bra. Vill du ha mera detaljerad information så skica mej ett meddelande.

Med vänlig hälsning

F

F.d. 2025

Guest

Det enda man kan säga säkert om dem är att de som Mclouisblir är mer svårsålda.
Man kan ju vilja bli av med en bil som man köpt på sig också en dag.
Sedan så undrar man om dom som har gett den namnet "Joint" haft ordentligt hjärnsläpp.

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej Andersolga!
Först och främst välkommna till sidan.
När det gäller Joint (husbilsmärket) har jag inga erfarenheter
(ingen annan joint heller föresten ) men det är nog lite som Dennis skriver.
Det KAN vara svårt att bli av med lite "udda" märke den dan man skall byta. Men det är ju därför som priset på dem är lägre från början?! Är man bara medveten om det när man köpper bilen och tycker att det är en bra modell, planlösning mm, så är det ju bara att slå till.
Lycka till med ert husbilsbyte!

/Thomas

F

F.d. 426

Guest

Hej tack för alla svar vi fått!
Nu till mina funderingar;
Jag köpte en chevy van 1989 (ny) , byggde om den till husbil 1992, senaste resan är till Spanien/Portugal 2007,(900 mil ) Jag har kört ca 20.000 mil med denna bil.
Det som har hänt genon åren är bilens "samarabete " med ombyggnaden.
1) Att alltid köra med maxlast : renoveering av växellåda efter 15000 mil.
2) Renovering av AC 2007.(Torkade packningar)
3)Icke anpassade stötdämpare/fjädring till ombyggnad.= (Vingligt , och alltid körsa med maxlast,
4)byte av bromsskivor pga av ökad belastning (gjort detta 2 ggr).
5) bytt generator 2 ggr.
Så mina problem genom åren har varit relaterade till bilen,inte "skalmans hus"
Därför grunnar jag på vad som är problemet med att köpa en "Udda Modell".
Bilen är ju densamma ovasett "märke".
Vi har nästan 20 års "husbilsvana", men då vi har varit hos husbilsfirmor, verkar andrahandsvärdet vara viktigare än syftet med bilköpet.
Det är lite Volvo/SAAB attityd; köp här ,så får du bra pris du du byter.
Anders

F

F.d. 3581

Guest

Hej, vi har erfarit att uddabilars inbytespris är lägre än kända märken.
Vår första bil var en McLouis - 2002, 690G som vi köpte på mässan i sept -02.
Oerfarna som vi var kollade vi inte upp handlaren eller märket i förväg, utan föll pladask för bilen på mässan.
Den var stor, många sittplatser, o stort garage.

Vi körde 5200 mil med bilen innan vi fick nog av allt krångel, garantifel som handlaren struntade i, osv.

Bilens nypris var 460.00 och levererades i sept -02. Vi sålde bilen som ett inbytesobjekt mot en Adria Van i april -05, och fick 330.000:- för McLouisen. Ca 120.000 i mellanskillnad.

Mvh
Ds

F

F.d. 13007

Guest

du har ju haft förhållandevis..inga problem. alls.20,000mil .bevisar att ,,,bilen din har hög kvalitet..joint.har ju fiat som dom flesta andra märken använder sig av..tror att det är en klart pris värd bil.att dömma av dom man pratat med,,både handlare o användare..

F

F.d. 10180

Guest

Hej! jag har jont husbil köpt i Rolsgerga vi är mysket nöjda med husbilen vi är 2st i Roslagen som ägare av Jont var i tyskland till Hymer i Bielefeld som tar hem dom där fick jag kanonservice hade problem med dörren det fixade dom på en gång fick övermatta på dear utställningsflats med vatt och el kaffe på morgon med färk bröd och äppelkaka fick rabatt på tillbehör vi är nöjda var i Portugal Spanien Frankrike inte enda problem men det tog lång tid innan motorn blev blev inkörd sedan gick det undan att rek: till köp
Olof
:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 426

Guest

Hej! tack för infon; men du var tvungen att åka till agenten i tyskland för att fixa din dörr? Kunde inte säljaren i Sverige ordna detta (förmodar att du har köt bilen via Autohandel Syd
Anders

F

F.d. 426

Guest

M.a.o , bästa affären är att köpa en inbytesbil av något "udda märke",, under förutsättning att alla fel och brister är tillrättade ..

F

F.d. 10180

Guest

Hej Andersolga !
Dörren var svår att stänga det hände syd Hamburg så det var närmare till Bidelfelt än Rolsberga annars hade Autohandel syd fixat det
Olof

Senast redigerad av en moderator:
Toppen