Sv: skitviktigt
Vi måste få ha, och har, olika uppfattningar om vad som är ett passande beteende i denna vår gemensamma värld. Därför tillåter jag mig att här och nu, presentera mina kanske unika tankar kring ämnet ”Att skräpa ner.”
Vid ett flertal gånger har jag; när så givits tillfälle, lämpat tillbaka tomma ölburkar i de bilar där de har kastats ut ifrån. Vid ett tillfälle kastade en man, på torget i Eslöv, ut från bilen de papper som blev över efter det att han, hans hustru och tre barn hade slickat i sig sina glasstrutar. Resolut tog jag upp allt pappersskräpet, knackade på dörren till förarsätet och när mannen hade vevat ner rutan, kastade jag in allt avfallet i bilen. Mannen hoppade ur bilen och ett handgemäng var nära förestående. Jag ropade då, som jag brukar i liknande situationer, ”Lystring, lystring”. Därefter berättade jag kortfattat och med kraftfull stämma, för den lyssnande allmänheten på torget, vad som hade tilldragit sig. Mannen hoppade utan ett ord snabbt in i sin bil och for iväg.
I lördags iakttog jag en man som kastade en tillknycklad påse under sin bil när han parkerade på en parkeringsplats. Den påsen är nu tillsammans med ett brev om mannens oansvariga handlande på väg till bilens ägare – förmodligen mannens hustru.
Om jag skulle ha sett någon som medvetet släppte ut illaluktande vatten på en parkeringsplats … Ja, mina vänner (och kanske ovänner) då skulle jag ha agerat på liknande sätt som ovan.
Sommarhälsningar från farbror Claes.