Sv: Säkerhetslås förardörr
Hejsan !
Har en Hymer camp 56 -91. Har läst på hemsidan om många hemmagjorda larm-system i husbilar och kan inte låta bli att beskriva min kombi-larm.
Har monterat 2 st rörelse-dedektorer (Clas Ohlson) en på var sida. dessa aktiverar från 0,5 till 12 meters radie beroende på vilken vinkel man ställd in dem.
Dessa detektorer styr 3 olika tillvals-möjligheter.
Första tillvalet är en signal typ dörrklocka (Clas Ohlson)
Andra tillvalet är för stora blixt-ljus som är monterade innanför sido-fönstren i alkov-delen (Clas Ohlson).
Tredje tillvalet är en högljud siren (Clas Ohlson)
Både andra och tredje tillvalet har en extra brytare i serie så jag kan aktivera dessa från två håll. Vidare har jag gjord en annordning för förar-hytten som består av tillbockade plattjärn som passar runt hantagena och från dessa är det monterade kättingsdelar som jag låser ihop med en hänglås.
Har också monterat 2 st föreglingar för bodels-dörren (övre och nedre delen av dörren) samt ovan dörren en vibbrations-larm.
Denna montering har tagit i anspråk många timmars arbete då jag varit tvungen att montera en del extra kabelkanaler vilket i många fall är svårt att kombinera med inredningen så det ser vettigt ut.
Innan man börjar med själva installationen så är man tvungen att göra en komplett kopplings-chema med tillhörande komponenter. Har testat denna sommar på resan och den verkar vara idiotsäker.