Sv: Bodelsbatterier laddas till 100% ?
Om man vill få maximal kapacitiet och livslängd på elsystemet i husbilen skall man välja fritidsbatterityp på alla och parallellkoppla dem till en enda bank. Sen sätter man på ett batteriskydd, t.ex. Battery Brain, för att skydda mot så djup urladdning att motorstart skulle äventyras. Systemet gör att man inte ens av slarv kan djupurladda batteribanken, den skadas ju permanent av detta.
En annat nyttigt tillbehör är en nogrann digital voltmeter där man lätt kan se spänningen på batteribanken.
I princip skall man undvika att ladda ur en batteribank under 50%. Annars kommer batterierna att sufatera (åldras) snabbare. Sulfatering kallas det när det blysulfat som sätter sig på batteriets elektrodyta vid urladdning börjar ombildas till färre, större kristaller. Konsekvensen blir att motsvarande kemikalier inte längre kan deltaga vid upp-urladdning. Man kan säga att batteriet "krymper" samt att kristallerna sitter i vägen för strömmen så att det blir stort spänningsfall av stor ström.
Om man alltså låter alla batterier man släpa omkring med deltaga i att laddas upp och ur, så behöver man ju inte ladda ur så djupt, och då ökar livslängden betydligt. Dessutom så är det lättare för generatorer och laddare att "hälla tilbaka" ström i batterierna om de är flera an om de är färre, för det blir mindre totalt motstånd inne i flera batterier an det blir för färre.
2 eller fler fritidsbatterier ger lika eller mera startströmskapacitiet än ett enda startbatteri, även vid kallt väder. En normal motor som startar på några startförsök utnyttjar egentligen bara någon procent av ett startbatteris kapacitet, så ett batteriskydd för en bank på flera batterier som bryter vid en nivå som motsvarar minst 20% kapacitet kvar på ETT batteri, ger massor av kapacitet för motorstarter.
www.batteknik.se