Sv: Inverters
Hej!
Eftersom jag sannerligen inte är någon tekniker ska jag försöka att uttrycka mig utan att använda den typen av uttryck. Jag har i många år (minst tio) använt mig av en liten inverter för att huvudsakligen ladda/driva min dator, telefon och diverse andra batterier. Jag har ingen som helst aning om vågen är fyrkantig, rak eller vågformad, men det har alltid fungerat perfekt. Ja, jag visste faktiskt inte om att det fanns en sådan skillnad mellan olika inverters. När jag nu skulle köpa en ny platt-TV till bilen valde jag att köpa en som går på såväl 230 som 12 V. Men, vid detta köp upplyste mig försäljaren på Net on Net att jag borde köpa en medföljande inverter (enligt honom specialanpassad till TV:n) som gjorde om den inkommande 12 V - strömmen till 230 - som sedan åter förvandlas till 12 V. Anledningen till detta var enligt honom att jag då inte skulle riskera att förstöra TV:n om jag av misstag exempelvis skulle starta bilmotorn. Då, enligt honom, finns det nämligen en risk att TV:n kan gå sönder på grund av en mycket kraftig variationen i strömtillförseln. Invertern verkar i detta fall som en utjämnare av strömtillförseln. En kunskap som jag under alla tidigare år varit totalt ovetande om, då jag drivit TV:n direkt från 12 V - nätet. Dock utan att någon gång starta bilen under TV-tittandet - varför man nu ska göra det.
Jag har ingen aning om det nu är som försäljaren säger, men det är det säkert någon av er alla kunniga som vet. Det kan ju vara så att jag gått på en nit - och köpt en extra inverter som jag egentligen inte behöver. Och egentligen, strunt samma, jag har gjort dummare affärer än det. Jag funderar bara på om det ligger någonting i det försäljaren säger.