Verka för Ställplatser
De flesta av oss saknar nog ibland ställplatser där vi råkar befinna oss - "här skulle det ha funnits en plats att övernatta på" - och kan vi få upp ögonen på kommuner och näringsidkare att det faktiskt finns ekonomiska fördelar med ställplatser kanske vi kan få fler fina platser att stå på.
Om vi hjälps åt att sprida information om vad en husbil behöver kan det vara den väckarklocka som behövs för att det ska börja hända saker och printar man ut den bifogade filen i några ex och har med sig i husbilen kan man dela ut informationen till de strategiskt lämpliga personer man möter ute på resorna.
Väl mött varhelst vi möts!
Detta Informationsblad om husbilsplatser kan du ladda ner för utskrift här:
Visa bilaga Husbilsplatser.pdf
[BREAK=Husbilsplatser, ett nytt fenomen i Sverige?]
Att semestra med husbil blir allt vanligare, både i Sverige och utomlands. Nyregistreringarna av husbilar ökar stadigt och det märks ute på våra vägar.
Husbilslivet skapar dock nya behov och det viktigaste är bra platser – ställplatser (tyskarna säger ”stellplatz”) – där man kan parkera husbilen vid besök inne i tätorten.
Det har visat sig att det finns ett informationsbehov om de nya önskemål som husbilsturisterna har och som skiljer sig lite från husvagnscamparnas behov.
Som det är nu så har alla campingfordon hänvisats till campingplatser och för övrigt mötts av förbudsskyltar.
Är det inte bättre då att hälsa husbilarna välkomna i stället för att sätta upp en förbudsskylt?
Husbilsfolket är som regel en köpstark grupp och finns det möjligheter för dem att stanna till och parkera i närheten av butiker och restauranger ökas väsentligt möjligheterna till inkomster från turistande husbilar.
Finns ingen lämplig P-plats för husbilen stannar man inte och handeln på andra platser gynnas i stället.
[BREAK=Kan vem som helst anordna en husbilsplats?]
Ja, alla de som har en lämplig yta på sin tomt för en ordentlig P-plats har i princip redan en husbilsplats, husbilarna behöver inte en större P-plats än en personbil i de flesta fall.
Turismen betyder allt mer för näringsidkare i Sverige och när nu husbilarna ökar i antal och campinglivet ökar i popularitet gäller det att locka till sig dessa turister och det är stora pengar det handlar om som vi ska se längre fram.
[BREAK=Vad är en husbil?]
Husbilar är inregistrerade som Personbil klass II eller som Lätt lastbil och har bostadsinredning.
Med lite fantasi kan man säga att husvagnen har fått en inbyggd motor och den är tack vare detta smidigare att hantera än en vanlig personbil med tillkopplad husvagn.
Och som nämnts tidigare klarar sig husbilen med en vanlig, lite större P-plats.
Fordonen är utrustade med tankar för dricksvatten och spillvatten, ingenting släpps ut på marken och en husbil är alltså en självförsörjande bostadsmodul med egen kraft, värme, sovutrymme, kök, dusch, toalett och sophink och klarar flera dagars boende tack vare sina uppsamlingstankar.
För att tömma tankarna och fylla på färskvatten finns på kontinenten speciella platser för detta, platserna är tydligt skyltade och en del är utrustade med myntautomat för betalning av tjänsten men oftast är det gratis.
[BREAK=Hur kan en husbilsplats se ut?]
Det enda som egentligen behövs är en plan P-plats eller ett annat område där man kan parkera och övernatta.
Vanligtvis gäller 24 timmar som max parkeringstid på en vanlig P-plats utan tilläggsskyltar men om P-platsen är privat eller tillhör ett företag bestämmer markägaren hur länge man får stå där.
Har P-platsen möjligheter att tömma tankarna, fylla på färskvatten och kanske även ett eluttag blir den genast attraktivare och med ett centralt läge i tätorten utgör då husbilsplatsen en utmärkt bas för utforskandet av utbudet från butiker och restauranger m.m. i närheten.
[BREAK=Men vad kostar det att göra i ordning en husbilsplats?]
Detta är starkt beroende av de lokala förutsättningarna men med en så måttlig ekonomisk satsning som detta ändå innebär relativt sett så ger det en hög avkastning i form av en ökad omsättning hos de näringsidkare som finns i närheten.
Förutsättningarna för turister att hitta något av intresse ökas med bra information och husbilsplatsen är en mycket bra annonsplats.
Den kan innehålla reklam för ortens hela närings- och upplevelseutbud, kartor till sevärdheter och andra platser av intresse, tidtabeller för de lokala kommunikationerna och alltsammans gynnar näringslivet och turismen på orten.
Anläggningskostnaderna är alltså måttliga och de avgifter som de europeiska husbilsresenärerna är vana att betala för sig betalar på kort tid kostnaderna, för husbilen 2 € till 10 € per natt är vanligt, vatten och elförbrukning tillkommer.
[BREAK=Betala, måste vi anställa extra personal för detta?]
Nej, extra personal är inte nödvändig, det finns automater till nästan allt.
Lite olika exempel på automater för ställplatser:
Holiday Clean
Sani-Station
Euro-Relais
ST-SAN
EVA
Campolino
[BREAK=Fördelarna med husbilsplatser.]
Ett tyskt räkneexempel visar att en större husbilsparkering med plats för mer än 50 husbilar i en tätort ger förutsättningar för en mycket god avkastning.
Under högsäsong hade denna husbilsplats omkring 50 husbilar per dygn.
Antar man att varje husbil som stannar ett dygn spenderar 600 kronor på mat, bränsle och andra inköp blir detta under en tremånaders period c:a 2,7 miljoner kronor.
Ingen dålig omsättningsökning för köpmännen!
Dessutom en lysande affär på annars oanvänd mark!
[BREAK=Var ska husbilsplatserna ligga?]
Många städer har obebyggda tomter, industriområden, festplatser, hamnar och andra outnyttjade markytor som skulle kunna användas som husbilsplatser.
En permanent plats är naturligtvis att föredra men även markytor som kortvarigt kan användas för husbilsplatser innan en ev byggnation eller annan planerad markanvändning är användbara och välkomna.
Längs kajen i Köpenhamn har man på detta sätt tillåtit husbilsparkering på fria ytor innan dessa har bebyggts och husbilsplatserna har sedan flyttats allt längre söderut vartefter husen har skjutit upp.
Man kan också göra en avskärmad, markerad husbilsplats på en hörna av en större offentlig parkering vid sevärdheter, havsbad eller andra utflyktsmål.
Kustnära områden används ofta som rekreationsområden och iordninggjorda P-platser bör då ingå i struktureringen av dessa områden.
[BREAK=Husbilsplatsen och campingbegreppet.]
Husbilsplatser kan förutom inne i själva tätorten också finnas på andra ställen och det är mycket måttliga krav på utformningen som gör platserna användbara för husbilar.
Många – både privata och föreningar - kan därför med små ekonomiska insatser åstadkomma utmärkta husbilsplatser om inte kommunen anser sig kunna stödja tätortens näringsliv med anläggandet av dessa husbilsplatser.
Husbilarna hör alltså inte nödvändigtvis hemma på en campingplats. Endast när det blir frågan om en uppställning under längre tid än 24 timmar på en P-plats kan det i Sverige bli en tolkningsfråga om det är parkering eller camping.
Det är dock alltid ev. skyltning på P-platsen som bestämmer max parkeringstid, typ av fordon och andra tilläggsbegränsningar.
[BREAK=Budskapet!]
Ser man på Europa så har de i stor utsträckning insett husbilarnas behov.
Flera tusen orter i Tyskland, Frankrike och Italien har inrättat husbilsplatser. Det finns en tysk turistguide - Europaguiden - med över 3400 angivna ställplatser ute i Europa.
Europaguiden utkommer årligen sedan 1996, den används av de flesta tyska husbilsresenärer och det är alltså 400 000 till 500 000 husbilsfamiljer som har kommit i kontakt med den.
Sverige skulle kunna locka många fler turister från kontinenten om vi i Europaguiden hade kunnat presentera en lista på ett ordentligt antal ställplatser.
Många näringsidkare är alltså direkt beroende av turister för sin överlevnad och av de 191 miljarder kronor som turister spenderade i Sverige år 2005 svarar svenska turister för omkring tre fjärdedelar, man köpte prylar för 75 miljarder, bodde och åt för 61 miljarder och reste för 44 miljarder kronor och i genomsnitt kostade svenska fritidsresenärer på sig 372 kronor inklusive övernattning per person och dygn.
De utländska turisternas del i omsättningen i Sverige var samma år (2005) c:a 62 miljarder kronor, varje utländsk turist spenderade i genomsnitt 626 kronor per dygn och den utländska turismen i Sverige ökar snabbare än den inhemska turismen.
Turismen är alltså en allt viktigare näring i Sverige, bara den summa som utländska turister årligen spenderar i Sverige är större än den årliga svenska personbilsexporten, se nedan.
Följande diagram visar hur många anställda det faktiskt finns i turistnäringen och alltså hur många som till viss del är beroende av de pengar som husbilsturister och andra spenderar!
[BREAK=Sammanfattning.]
Hälsar vi husbilarna välkomna med många och bra husbilsplatser får vi en ökad turism vilket ger ökade inkomster till turistnäringen och hela landet.
Kom ihåg att det i Europa finns c:a 1 miljon familjer som har husbil. Det är en köpstark grupp som omsätter betydande belopp på sina resor.
Det är därför viktigt att få dem att känna sig välkomna till oss och få dem att trivas i vårt land och i vår stad eller tätort. Vilket förstås även gäller för alla svenska husbilsresenärer.
Husbilarna ska ses som en resurs och en tillgång, inte ett problem.
Men sätter man upp en förbudsskylt så åker husbilsturisten vidare och spenderar sina pengar på en annan plats.
Kanske stannar man i stället på nöjesfältet Liseberg i Göteborg?
Med sina 3,2 miljoner årsbesök enligt tabellen på sidan 7 är nöjesfältet det ojämförligast populäraste resmålet i Sverige, dubbelt så många besökare som Kulturhuset och Globen i Stockholm och långt före våra stora kyrkor som förresten också får se sig passerade av olika äventyrsbad!
Barnfamiljernas val av resmål under semestern märks tydligt och att sälja glass en varm sommardag på
[BREAK=Liseberg är säkert en lysande affär !]
De flesta av oss saknar nog ibland ställplatser där vi råkar befinna oss - "här skulle det ha funnits en plats att övernatta på" - och kan vi få upp ögonen på kommuner och näringsidkare att det faktiskt finns ekonomiska fördelar med ställplatser kanske vi kan få fler fina platser att stå på.
Om vi hjälps åt att sprida information om vad en husbil behöver kan det vara den väckarklocka som behövs för att det ska börja hända saker och printar man ut den bifogade filen i några ex och har med sig i husbilen kan man dela ut informationen till de strategiskt lämpliga personer man möter ute på resorna.
Väl mött varhelst vi möts!
Detta Informationsblad om husbilsplatser kan du ladda ner för utskrift här:
Visa bilaga Husbilsplatser.pdf
[BREAK=Husbilsplatser, ett nytt fenomen i Sverige?]
Att semestra med husbil blir allt vanligare, både i Sverige och utomlands. Nyregistreringarna av husbilar ökar stadigt och det märks ute på våra vägar.
Husbilslivet skapar dock nya behov och det viktigaste är bra platser – ställplatser (tyskarna säger ”stellplatz”) – där man kan parkera husbilen vid besök inne i tätorten.
Det har visat sig att det finns ett informationsbehov om de nya önskemål som husbilsturisterna har och som skiljer sig lite från husvagnscamparnas behov.
Som det är nu så har alla campingfordon hänvisats till campingplatser och för övrigt mötts av förbudsskyltar.
Är det inte bättre då att hälsa husbilarna välkomna i stället för att sätta upp en förbudsskylt?
Husbilsfolket är som regel en köpstark grupp och finns det möjligheter för dem att stanna till och parkera i närheten av butiker och restauranger ökas väsentligt möjligheterna till inkomster från turistande husbilar.
Finns ingen lämplig P-plats för husbilen stannar man inte och handeln på andra platser gynnas i stället.
[BREAK=Kan vem som helst anordna en husbilsplats?]
Ja, alla de som har en lämplig yta på sin tomt för en ordentlig P-plats har i princip redan en husbilsplats, husbilarna behöver inte en större P-plats än en personbil i de flesta fall.
Turismen betyder allt mer för näringsidkare i Sverige och när nu husbilarna ökar i antal och campinglivet ökar i popularitet gäller det att locka till sig dessa turister och det är stora pengar det handlar om som vi ska se längre fram.
[BREAK=Vad är en husbil?]
Husbilar är inregistrerade som Personbil klass II eller som Lätt lastbil och har bostadsinredning.
Med lite fantasi kan man säga att husvagnen har fått en inbyggd motor och den är tack vare detta smidigare att hantera än en vanlig personbil med tillkopplad husvagn.
Och som nämnts tidigare klarar sig husbilen med en vanlig, lite större P-plats.
Fordonen är utrustade med tankar för dricksvatten och spillvatten, ingenting släpps ut på marken och en husbil är alltså en självförsörjande bostadsmodul med egen kraft, värme, sovutrymme, kök, dusch, toalett och sophink och klarar flera dagars boende tack vare sina uppsamlingstankar.
För att tömma tankarna och fylla på färskvatten finns på kontinenten speciella platser för detta, platserna är tydligt skyltade och en del är utrustade med myntautomat för betalning av tjänsten men oftast är det gratis.
[BREAK=Hur kan en husbilsplats se ut?]
Det enda som egentligen behövs är en plan P-plats eller ett annat område där man kan parkera och övernatta.
Vanligtvis gäller 24 timmar som max parkeringstid på en vanlig P-plats utan tilläggsskyltar men om P-platsen är privat eller tillhör ett företag bestämmer markägaren hur länge man får stå där.
Har P-platsen möjligheter att tömma tankarna, fylla på färskvatten och kanske även ett eluttag blir den genast attraktivare och med ett centralt läge i tätorten utgör då husbilsplatsen en utmärkt bas för utforskandet av utbudet från butiker och restauranger m.m. i närheten.
[BREAK=Men vad kostar det att göra i ordning en husbilsplats?]
Detta är starkt beroende av de lokala förutsättningarna men med en så måttlig ekonomisk satsning som detta ändå innebär relativt sett så ger det en hög avkastning i form av en ökad omsättning hos de näringsidkare som finns i närheten.
Förutsättningarna för turister att hitta något av intresse ökas med bra information och husbilsplatsen är en mycket bra annonsplats.
Den kan innehålla reklam för ortens hela närings- och upplevelseutbud, kartor till sevärdheter och andra platser av intresse, tidtabeller för de lokala kommunikationerna och alltsammans gynnar näringslivet och turismen på orten.
Anläggningskostnaderna är alltså måttliga och de avgifter som de europeiska husbilsresenärerna är vana att betala för sig betalar på kort tid kostnaderna, för husbilen 2 € till 10 € per natt är vanligt, vatten och elförbrukning tillkommer.
[BREAK=Betala, måste vi anställa extra personal för detta?]
Nej, extra personal är inte nödvändig, det finns automater till nästan allt.
Lite olika exempel på automater för ställplatser:
Holiday Clean
Sani-Station
Euro-Relais
ST-SAN
EVA
Campolino
[BREAK=Fördelarna med husbilsplatser.]
Ett tyskt räkneexempel visar att en större husbilsparkering med plats för mer än 50 husbilar i en tätort ger förutsättningar för en mycket god avkastning.
Under högsäsong hade denna husbilsplats omkring 50 husbilar per dygn.
Antar man att varje husbil som stannar ett dygn spenderar 600 kronor på mat, bränsle och andra inköp blir detta under en tremånaders period c:a 2,7 miljoner kronor.
Ingen dålig omsättningsökning för köpmännen!
Dessutom en lysande affär på annars oanvänd mark!
[BREAK=Var ska husbilsplatserna ligga?]
Många städer har obebyggda tomter, industriområden, festplatser, hamnar och andra outnyttjade markytor som skulle kunna användas som husbilsplatser.
En permanent plats är naturligtvis att föredra men även markytor som kortvarigt kan användas för husbilsplatser innan en ev byggnation eller annan planerad markanvändning är användbara och välkomna.
Längs kajen i Köpenhamn har man på detta sätt tillåtit husbilsparkering på fria ytor innan dessa har bebyggts och husbilsplatserna har sedan flyttats allt längre söderut vartefter husen har skjutit upp.
Man kan också göra en avskärmad, markerad husbilsplats på en hörna av en större offentlig parkering vid sevärdheter, havsbad eller andra utflyktsmål.
Kustnära områden används ofta som rekreationsområden och iordninggjorda P-platser bör då ingå i struktureringen av dessa områden.
[BREAK=Husbilsplatsen och campingbegreppet.]
Husbilsplatser kan förutom inne i själva tätorten också finnas på andra ställen och det är mycket måttliga krav på utformningen som gör platserna användbara för husbilar.
Många – både privata och föreningar - kan därför med små ekonomiska insatser åstadkomma utmärkta husbilsplatser om inte kommunen anser sig kunna stödja tätortens näringsliv med anläggandet av dessa husbilsplatser.
Husbilarna hör alltså inte nödvändigtvis hemma på en campingplats. Endast när det blir frågan om en uppställning under längre tid än 24 timmar på en P-plats kan det i Sverige bli en tolkningsfråga om det är parkering eller camping.
Det är dock alltid ev. skyltning på P-platsen som bestämmer max parkeringstid, typ av fordon och andra tilläggsbegränsningar.
[BREAK=Budskapet!]
Ser man på Europa så har de i stor utsträckning insett husbilarnas behov.
Flera tusen orter i Tyskland, Frankrike och Italien har inrättat husbilsplatser. Det finns en tysk turistguide - Europaguiden - med över 3400 angivna ställplatser ute i Europa.
Europaguiden utkommer årligen sedan 1996, den används av de flesta tyska husbilsresenärer och det är alltså 400 000 till 500 000 husbilsfamiljer som har kommit i kontakt med den.
Sverige skulle kunna locka många fler turister från kontinenten om vi i Europaguiden hade kunnat presentera en lista på ett ordentligt antal ställplatser.
Många näringsidkare är alltså direkt beroende av turister för sin överlevnad och av de 191 miljarder kronor som turister spenderade i Sverige år 2005 svarar svenska turister för omkring tre fjärdedelar, man köpte prylar för 75 miljarder, bodde och åt för 61 miljarder och reste för 44 miljarder kronor och i genomsnitt kostade svenska fritidsresenärer på sig 372 kronor inklusive övernattning per person och dygn.
De utländska turisternas del i omsättningen i Sverige var samma år (2005) c:a 62 miljarder kronor, varje utländsk turist spenderade i genomsnitt 626 kronor per dygn och den utländska turismen i Sverige ökar snabbare än den inhemska turismen.
Turismen är alltså en allt viktigare näring i Sverige, bara den summa som utländska turister årligen spenderar i Sverige är större än den årliga svenska personbilsexporten, se nedan.
Följande diagram visar hur många anställda det faktiskt finns i turistnäringen och alltså hur många som till viss del är beroende av de pengar som husbilsturister och andra spenderar!
[BREAK=Sammanfattning.]
Hälsar vi husbilarna välkomna med många och bra husbilsplatser får vi en ökad turism vilket ger ökade inkomster till turistnäringen och hela landet.
Kom ihåg att det i Europa finns c:a 1 miljon familjer som har husbil. Det är en köpstark grupp som omsätter betydande belopp på sina resor.
Det är därför viktigt att få dem att känna sig välkomna till oss och få dem att trivas i vårt land och i vår stad eller tätort. Vilket förstås även gäller för alla svenska husbilsresenärer.
Husbilarna ska ses som en resurs och en tillgång, inte ett problem.
Men sätter man upp en förbudsskylt så åker husbilsturisten vidare och spenderar sina pengar på en annan plats.
Kanske stannar man i stället på nöjesfältet Liseberg i Göteborg?
Med sina 3,2 miljoner årsbesök enligt tabellen på sidan 7 är nöjesfältet det ojämförligast populäraste resmålet i Sverige, dubbelt så många besökare som Kulturhuset och Globen i Stockholm och långt före våra stora kyrkor som förresten också får se sig passerade av olika äventyrsbad!
Barnfamiljernas val av resmål under semestern märks tydligt och att sälja glass en varm sommardag på
[BREAK=Liseberg är säkert en lysande affär !]