• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägeriförsök.

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
I går kväll hände följande. En kille från en husbils firma ringde och berättade att vår husbil låg ute på Blocket för 349.00. Vi gick in på Blocket, där var den med bild och reg nr. Kunderna började ringa. Samtliga berättade att handpenning eller full likvid skulle betalas i förskott. Anledningen till det låga priset var det varit att det hade varit hundar i bilen. Alternativt mannen hade blivit sjuk.
En bekant till oss provringde numret och påpekade att den bilen inte var till salu.Svaret blev, det var min son lagt ut annonsen och råkat lägga ut fel bild.
De själva hade en precis likadan, men var på verkstad. Konstigt tt man inte vet sitt eget reg nr och har någon aning om prisnivån.
Nu hoppas vi innerligt väl att ingen stackare betalt in pengar.
En annan bekant ringde upp numret. Hen ställde frågor som personen inte kunde svara på och ombad "säljaren" att ta bort annonsen. Den blev borttagen efter ca 3 timmar.

F

F.d. 24550

Guest
Sv: Bedrägeriförsök.

Det är ju inte trevligt att bli indragen i sådant här. Vet du var bilden kom ifrån? Är bedragarna ute och fotograferar?

Jag har sett många som lägger ut bilder på sin husbil på Facebook eller i bloggar utan att först dölja registreringsnumret. Det bör man vara försiktig med.

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Bilden finns på Husbilsklubben!
Den finns ingen annanstans.
Man undrar om det är någon klubb medlem.

Lantvallen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023

I går kväll hände följande. En kille från en husbils firma ringde och berättade att vår husbil låg ute på Blocket för 349.00. Vi gick in på Blocket, där var den med bild och reg nr. Kunderna började ringa. Samtliga berättade att handpenning eller full likvid skulle betalas i förskott. Anledningen till det låga priset var det varit att det hade varit hundar i bilen. Alternativt mannen hade blivit sjuk.
En bekant till oss provringde numret och påpekade att den bilen inte var till salu.Svaret blev, det var min son lagt ut annonsen och råkat lägga ut fel bild.
De själva hade en precis likadan, men var på verkstad. Konstigt tt man inte vet sitt eget reg nr och har någon aning om prisnivån.
Nu hoppas vi innerligt väl att ingen stackare betalt in pengar.
En annan bekant ringde upp numret. Hen ställde frågor som personen inte kunde svara på och ombad "säljaren" att ta bort annonsen. Den blev borttagen efter ca 3 timmar.
Vi råkade ut för precis samma sak för 3 veckor sedan. Då var det "dottern" som fått uppdrag att sälja då min fru blivit svårt sjuk.
Tre intresserade köpare ringde. Dom hade blivit uppmanade att betala in 100000 kr som handpenning. Blocket plockade bort annonsen och sedan har det varit lugnt. Husbilen står tryggt vinterförvarade inför nya trevliga resor.

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

För vår del var det en dam man skulle ringa.
Anledningen till att vi tror att det är en medlem är att det krävs lösenord för att komma in på klubben. Kan vem som helst gå in och in och titta på medlemmarnas bilder?

F

F.d. 24550

Guest

Bilden finns på Husbilsklubben!
Den finns ingen annanstans.
Man undrar om det är någon klubb medlem.

Det låter inte bra. Såg att det finns en länk "Visa min husbil" som några av er har tillsammans med användarnamnet. Testade att klicka på den, och man kan faktiskt se bilderna utan att vara inloggad, så de är ju faktiskt helt offentliga.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025

Det låter inte bra. Såg att det finns en länk "Visa min husbil" som några av er har tillsammans med användarnamnet. Testade att klicka på den, och man kan faktiskt se bilderna utan att vara inloggad, så de är ju faktiskt helt offentliga.

Då är mitt tips att antingen ta bort möjligheten att "Visa min husbil" alternativt att redigera bilderna så att reg.numret inte syns....

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Hej jag tagit bort bilderna . Det är tråkigt att man inte kan ha ett bra forum .

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har aldrig förstått den där oron för att folk skall se regnumret på ens bil??!! Det är ju knappast någon hemlig information samtidigt spelar det ingen som helst roll för den här typen av bedrägeriförsök.

Det är ju t.o.m. bättre för alla om det syns på bilderna för då får ju eventuella spekulanter faktiskt möjligheten att snabbt kontrollera mot bilregistret och sen kontrollera att telefonnumret stämmer. Kanske även ringa ett kontrollsamtal innan en handpenning förs över.
Själv riskerar man bara att råka hjälpa någon från att bli lurad.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Är det någon som frågat polisen hur dom ser på detta med att annonsera ut andras bilar? Åtal, böter & att detta uppmärsammas i media skulle kanske få slut på ofoget. Enda sättet att skydda sig mot detta är ju att köra omkring utan reg.skyltar men det är ju förbjudet.

Bennie

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Polisen sade att inget brott var begånget.
Det var ingen ide att ringa numret för det var säkert ett kontant kort.

Alf o Rosita

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2026

I bland så undrar man , fick ett hanskrivet brev härom dagen .Peter Gustavsson i Örebro AB, Hej Mitt namn är Peter Gustavsson och driver ett AB i Örebro som köper och säljer transportbilar, husvagnar, och husbilar.
Jag har genom Transportsstyrelsen fått kännedom om att ni har en äldre husbil/husvagn och därmed undrar jag om det är något som ni funderat på att sälja, eller framtida försäljning. i så fall får ni gärna kontakta mig. Jag köper alla typer av objekt även o besiktade eller fuktskadade.

Jag har F-skattsedel och vid eventuellt affär bestämmer ni hur ni vill ha er betalning, vi kan tillsammans gå till banken , eller göra dataöverföring eller kontanta pengar.
Jag ser fram emot ert samtal: Detta citerat av brevet.

Jag kände obehag av detta brev gick ut och tittade om min husbil fanns kvar, och vad håller transportsstyrelsen på med. Den här Peter kan sä.kert vara seriös

Toppen