F
F.d. 29620
Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Jag använder blybatterier fortfarande och det vet du nog eller hurmlaajanen : Hur länge har du haft dina LiFePo4? Vilka laddningsnivåer anser du är bäst, enligt din erfarenhet?
Det er helt ok å benytte et godt balansert lukket batteri uten bms, men en må regne med at levetiden kan være redusert i forhold til om en har bms. Lukket batteri med bms er normalt en god løsning, løse celler og bms gir mulighet for valg av bms type og kontroll med hver enkelt celle. En fordel med løse celler er at en kan lett lage et langt smalt batteri om det passer bedre inn i innredningen. Husk og at LFP kan monteres liggende om det passer bedre. Winston sinne celler er velprøvd.
Med en cell menar du ett 12V batteri gissar jag, isåfall ja det går inte att montera en BMS i syfte att balansera på ett 12V batteripacket detta då det består av 4(Li) eller 6(Bly) celler och du normalt ej kommer åt polerna på de indviduella cellerna.Ahh, nu klarnar det lite, tack! Så bms är värdelöst om man bara har en cell, har man däremot 4 st som han rekommenderade så kan man använda det,har jag uppfattat det ordentligt?
Vet någon vilken typ av isolator man behöver till en LiFePO4, om man vill att den skall laddas under körning?
Hur/när aktiveras BMS map balansering i era batterier?Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.
Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.
Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.
Svar: tyvärr Mikael, vet ej hur den inbyggda BMS fungerar, men du som är tekniskt lagd kanske kan hitta svaret hos Skanbatt? ...eller under Tekniske data för våra batterier. Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat med den yttre "övervakningen", dvs att hålla batterier inom verkningsramen och undvika under/överspänning.Hur/när aktiveras BMS map balansering i era batterier?
Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.
Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.
Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.
Hmm, som jag förstår det så gäller följande, dvs att man skall ha en slutspänning på 14,4-14,8 volt. 14,6 volt enligt tabellen 2 nedanSvar: tyvärr Mikael, vet ej hur den inbyggda BMS fungerar, men du som är tekniskt lagd kanske kan hitta svaret hos Skanbatt? ...eller under Tekniske data för våra batterier. Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat med den yttre "övervakningen", dvs att hålla batterier inom verkningsramen och undvika under/överspänning.
Jag skrev till företaget i England och frågade om jag hade någon garanti, men har inte fått ett svar ännu. Så kan det vara när man handlar dyra prylar på nätet. Att köpa samma pryl här hemma kostar det dubbla, rena rama Robin Hood förfarandet, men kanske bättre ur garantisynvinkel(?) Kommer aldrig att ta reda på det. Jag är glad att ha hittat en billig variant för 80:-/st.(köpte 2), tack vare en snäll medlem som hjälpte mig via mejl! Även hans Cyrix hade pajat, troligen "bränt" under stresstester...Fö trist med ert dyra relä, vad hände med det och garanti?
"Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V
Viktigt alltså att man når denna 14,6V 2A annars så kopplas inte balanseringen in. Så tolkar jag detta!
Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.
Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.
Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.
Så här har vi gjort (efter massor med läsning och överväganden):Jag kikar lite på deras hemsida, det verkar ju vara ett realtivt bra pris ändå, om BMS är inkluderat. Deras solceller är dock dyra, hur är det möjligt att få en mono solcell på 300w från https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...0-cells-MPPT-32V-full-black-EUFREE.html?cur=1för mindre än halva priset?Man skulle ju kunna köpa batteriet från dem och allt annat från ev-power tex.
Skeppar de till sverige, samt tillkommer moms/tull? Kan vi dra av momsen?
Jag kan inte ändra leveransland på deras hemsida, vad fick du betala?
Så här har vi gjort (efter massor med läsning och överväganden):
1) solcellspaneler: hellre 2 st. än en gigantisk, hellre A-klass monokristalin (funkar även vid ljus, måste inte vara sol) även om dubbelt så dyrt. Hellre det än billiga polykristalina paneler.
2) Hellre 2 x 100 Amp LiFePO4 med inbyggd BMS än 400 Amp utan BMS. Tänk på att alla Ampere ska tryckas in också, oftast OCH helst enbart via solceller.
3) Skaffa bra DCDC, eller B2B (samma sak) med 25A - 45A för effektiv laddning under färd
4) Sen kan du börja fundera över "överkurs" tillbehör med t.ex. egen kontroll och batteriförbrukning/laddning genom avstängning vid under/överspänning (90% - 95% laddat).
5) Vad har du tänkt dig att ha som batteriövervakare? En Voltmeter duger också om du kan använda den på "rätt" sätt.Vi har BMV-702 för trådlös övervakning av start & bodelsbatterier, men det finns flera alternativ att välja på som jag tyvärr inte är bevandrad med.
Mellan tummen och pekfingret så skall det kosta ca:
1) solceller 2 x 100 W = 6 000 - 7 000:- = OK pris!
2) 2 x 100 Amp Li för 8 000:-/st. är OK pris idag (tycker jag)
3) Ett måste! Vår Li-laddare var nedsatt med 1 000:- förra året och gick på 3 000:-. Fundera gärna på den trippla varianten (8 000 om du inte har något alls idag!
4) Lite kablar och 2 reläer, ca 700:-
5) Kolla själv på nätet vad som passar din plånbok. Våra grejer är inköpta på nätet och har kostat oss ca 2 600:- inkl. bluetooth uppkoppling mot paddan.