Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Lätt att avfärda p g a en felskrivning? Då borde en stor andel av inläggen på detta forum inte har något värde. På många ställplatser är även husvagnar välkomna. Campingfordon som campingfordon.
Följde länken och kunde konstatera att dom inte kan skilja på en husvagn och husbil. Paret på bilden sitter utanför en husvagn och i texten lite längre ner så påstås det att dom sitter utanför sin husbil. Så fel det kan bli när man inte riktigt vet vad man skriver om.
En journalist bör väl kunna skriva korrekt. Ska väl inte jämföras med andra fritidsskribenter på ett forum.
När det gäller att välkomna HV på ställplatser så är lagstiftning och regelverk olika i olika länder. I Sverige och Tyskland är HV välkomna på en del ställplatser men inte på andra. I Frankrike är HV inte tillåtna på ställplatser och det kan vara så i en del andra länder också, men det känner jag inte till.
I Frankrike får endast HB stå på ställplatser. Men det finns begränsningar i vad du får göra på en ställplats även med HB. Du kan parkera, laga mat, äta och sova i husbilen, men du får inte veva ut markis, inte ta ut bord och stolar eller grill. Detta förekommer ofta ändå, men man skall vara medveten om att gör man detta så bryter man mot lagen. Detta gäller alltså i Frankrike.
Du bör läsa på lagstiftningen innan du gör sådana uttalande.
I Sverige finns inte något som enligt lag heter ställplats utan det är en parkeringsplats för PBII. Här får inte några husvagnar vara uppställda. En husvagn som är uppställd över en natt och det bor folk i klassas som camping. På många parkeringsplatser PBII står det skyltar att camping är förbjuden, det finns till och med många som skriver på deras hemsidor att dom inte tillåter husvagnar för just det skälet att då är det camping. För en camping gäller helt andra bestämmelser än på en parkering för PBII. Detta gäller i Sverige, utomlands är bestämmelserna ungefär lika.
Jag har inte uttalat mig om lagstiftningen i Sverige. Jag har bara noterat att i Sverige och Tyskland så tillåter många ställplatsägare både HB och HV. Det kan man se i ställplatsguider såsom Bordatlas och Husbil & Husvagn t ex. Vi har många gånger sett husvagnar på ställplatser i både Sverige och Tyskland. Finns skyltning på platsen så gäller naturligtvis denna, likaså gäller ställplatsägarnas bestämmelser.
Kan du vara vänlig och förklara hur ett begrepp som ställplats som du säger inte finns definierat i lagen kan vara reserverat för PBII om inget anges? Finns det något stöd för detta eller är det känslomässiga argument p g a HV- och campingskräck?
Begreppet ställplats är ett samlingsbegrepp där vi parkerar våra husbilar. Ofta är ordet Nattparkering mera korrekt.
Vi parkerar! Sedan kan det vara utanför ICA eller på annan parkeringsplats, där det finns lämplig plats (jämför hur man parkerar personbil).
I en utökad betydelse kan ställplatsen/nattparkeringen vara anpassad för husbilar och erbjuda t.ex. el, tömning, vatten etc. I vissa fall kan det vara tillåtet att ställa ut möbler och grilla, men detta är ingen självklarhet.
Så svaret på din husvagnsfråga, finns det inga speciella restriktioner på P-platsen, så kan du parkera där.
På bilden nedan är markerat att det är för enbart husbilar (se skylten)