Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK
8.
Jag hoppas du har läst avsnitten 1 – 7 för nu är det dags att ”knyta ihop säcken”.
Svaret på frågan om vi utöver ett Mobilabonnemang också bör ha ett avtal om Mobilt Bredband är
nej.
Vi löser det behovet genom att ha ett Mobilabonnemang som
Huvudabonnemang och sedan eventuellt komplettera det med olika tilläggstjänster allt efter ditt behov.
Att använda mobilen som Internetdelare är ett alternativ men är inte särskilt praktiskt.
Du bör ha en router för att skapa flexibilitet och oberoende.
Du kan köpa router eller modem via den operatör som Husbilsklubben.se förhoppningsvis får ett avtal med. Enheten är då bunden till just den operatören och något billigare än att köpa den utan bindning till någon operatör.
Vill du ha full frihet att byta operatör med 1 månads uppsägningstid bör du köpa utrustning som inte är bunden till någon operatör.
Exempel:
Mini-router Huawei E5577, bunden till operatör ca 850kr, obunden ca1200kr.
USB-modem Huawei E3372, bunden till operatör ca 500kr, obunden ca 800kr.
Ett exempel:
Så här skulle jag vilja att en lösning ser ut för mig. Jag har inte fiber hemma, vi är två personer med var sin telefon. En stationärt placerad router i bostaden. En mini-router att ha med på resan. Ett Huvudabonnemang med ett antal valda tilläggstjänster.
Alltså:
Ett Huvudabonnemang.
Ett familjeabonnemang dvs. ytterligare ett SIM-kort med separat telefonnummer men kopplad till Huvudabonnemanget.
Ett extra datakort som placeras i den stationära routern i bostaden.
Ytterligare ett datakort som placeras i en mini-router att användas på resa.
Sedan val av surfvolym.
Efter den 15 juni planerar jag att gå vidare med följande önskemål på operatören i kommande förfrågning:
A. Huvudabonnemang
Ett mobilabonnemang.
Följande tilläggstjänster, optioner
B. Familjeabonnemang
Ett eller flera separata SIM-kort för telefoni, separat telefonnummer men knutna till huvudabonnemanget för styrning-fördelning och faktura.
C. Datakort
Ett eller flera datakort för placering i platta eller i en eller flera routrar.
Datakortets surf skall vara en del av Huvudabonnemangets surfvolym och förutom att kunna användas inom Sverige också kunna användas inom EU/EES på samma sätt som huvudabonnemangets surfmöjlighet.
D. Fria samtal, sms/mms enligt operatörens standardvillkor.
E. Valfri surfvolym som du väljer bland operatörens olika surfvolymer.
F. Vald surfvolym skall till 100% kunna användas inom EU/EES.
G. Ej använd surfvolym en period skall överföras som möjlig surfvolym till nästa period. (Ev. en maximerad volym som får överföras till ny period). Huvudabonnemangets surfvolym kan inte överskridas av sådan överföring.
H. Obegränsad tid att använda vald surfvolym utanför Sverige men inom EU/EES.
I. Bindningstid, ingen.
J. Uppsägningstid, 1 månad.
K. Rabatt. Medlem i Husbilsklubben.se skall efter styrkt medlemskap erhålla en rabatt på XX%.
Operatören kommer att uppmanas att föreslå alternativ för de punkter som de inte kan uppfylla enligt begäran.
---------------------------------------------------------------------------------------
Följande kommer inte operatören känna till:
B. Kan innebära separata abonnemang.
C. Kan innebära en extra kostnad per extra datakort.
F. Operatören kan vilja sätta en max.-volym för förbrukningen utanför Sverige men inom EU/EES.
G. Kan bli svårt att få igenom.
H. Vi får vara beredda på alternativ, t.ex. att en begränsad volym gäller eller visst antal månader
K. Kan bli 0, ensiffrigt eller tvåsiffrigt.
Nu avvaktar vi 15 juni då operatörerna positionerat sig enligt de nya EU-reglerna. Jag gör en sammanställning av utbudet och presenterar det här.
Hoppas du har haft någon nytta av avsnitten 1-8 som en förklaring till hur vår förfrågan kommer att se ut.
Forstättning följer...