Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är intresserad och försöker begripa och förstå lite om Litium-batt. men är långt ifrån "el-ingenjör". Hittade en länk om BMS, som kanske kan vara något för den vetgirige och som kanske vill testa att bygga egen batteribank?
lithium & solar power LiFePO4
Aha, men laddaren ska enligt vad jag förstår ha en sense, det är kabel som rekommenderas att använda om den finns!Den känner inte av spänningen vid batteriet?? På pluspolen sitter temperaturkännaren som minskar laddningen vid kyla.
Jordkabeln är utbytt mot 16mm2. Lite isolering runt pluspolen har också kommet till samt fastsättning och uppstrappning av kablarna så det ser snyggt ut.
Hoppa inte över dom, det kommer att skapa problem vad det lider att inte använda ändhylsor. Tången kan vara dyr tyvärr men det är värt att få till en bra anslutning.Jo, kollade i manualen och det finns uttag för dra separata kablar för att mer noggrant läsa av batterispänningen,
Har inte använt ändhylsor, någonstans måste ge upp pedanteriet och se till att få det klart
Snyggt Jonas med tanke på utrymmet du har. Jag har samma problem och måste montera vertikalt min Votronic 1212-25 Li laddare (s.k. B2B "booster" för Euro 6 & D+ anslutning). Du har den redan i din "allt-i-ett" Li-laddare.
Ser en blå kabel på Batteri Protectorn som måste vara den som går till dina förbrukare. Har du säkrat den?
Hoppa inte över dom, det kommer att skapa problem vad det lider att inte använda ändhylsor. Tången kan vara dyr tyvärr men det är värt att få till en bra anslutning.
Och Sense, tråden som visar att dom tog sitt jobb på allvar anslut den
Snåljåp, inte kosta på 0,75m2 kabel till en så fin laddareSpänningsavkännarkabeln borde inte behövas eftersom det är så korta och kraftiga kablar till batteriet. Däremot så står det så här i manualen:
"Ohne Fühlerleitungen, bei Kabelbruch oder Sicherungsdefekten wird auf Normalbetrieb mit Ladekabel- Kompensation, d.h. berechnetem Ausgleich der Spannungsverluste auf den Ladekabeln innerhalb der Werte der Tabelle 1 umgeschaltet."
Förstår inte riktigt tyskan här men tror de menar att vid kabelbrott så gör "sense" nytta eftersom laddaren inte försöker överkompensera spänningsfallet ???