En uppföljning på det jag tidigare skrev om kund-/centrumparkeringen bakom Consum i Albir.
Har kollat parkeringen ett antal gånger de senaste veckorna. Det har hela tiden stått över 30 bilar på parkeringen, rekordet var 39 en dag, då var det knökfullt. Säkert minst 10 av bilarna har stått på samma plats under de veckor som jag har kollat.
På senare tid har man börjat att ta ut stolar, bord och solsängar, men inte rullat ut markiserna, vad jag sett. Däremot luktar det i området, det luktar inte gott och jag undrar vad som hälls i dagvattenbrunnen som finns strax nedanför parkeringen?
![P2197222.JPG P2197222.JPG](https://cdn.husbilsklubben.se/data/attachments/124/124657-30d8bf8586928508940ca2544916aaa0.jpg)
Det är otroligt provocerande, när man kör upp till parkeringen så passerar man skylten till höger som knappast kan missförstås.
Väl upp på parkeringen är det som en enda stor europeisk förbrödring.
Registreringsskyltarna har alla den blå EU randen, sedan står det GB, D, NL, F, S, NO, DK, osv. men faktiskt inte en enda E på det här stället.
Resultatet.
Ja, nu har man satt igång ett byggnadsprojekt i och kring parkeringen. Spännande vad månne det bliva?
I den norska gratistidningen "SI Spania i dag"
SPANIA I DAG - Seneste papirutgave
här hittar jag förklaringen, med rubriken "Tar grep mot bobilinvasjon".
Här kan jag nu läsa att kommunen murar in hela parkeringen och sätter upp "höjdhopparställning" vid den enda ut-/infarten. Det blir den andra parkeringen i Albir som nu utrustas med höjdhinder för oss med husbilar.
Tidningen möter en granne till parkeringen som säger att hon nu är lättad, "vissa helger har det bara varit plats för ett par personbilar här på parkeringen. Men det värsta har varit de hygieniska förhållandena och lukten som den har fört med sig", säger källan som vill vara anonym.
Häromdagen var vi förbi och hälsade på "Eva & Hasse 9" på en ny och trevlig ställplats i Calpe. Hasse nämnde då att att det inte längre stod några fricampare kvar i Calpe.
Det måste bero på att fricampingen i Calpe har flyttat på sig, eftersom när vi sedan åkte hem ifrån Calpe så såg vi gator helt fulla med just fricampare, man stod kofångare mot kofångare! Måste varit över 100 bilar.
Synd, snart finns det inte en enda plats i Albir för oss och hur länge dröjer det tills Calpe också visar en annan attityd mot oss? Altea, där vi bor, här rullades de stora stenbumlingarna ut och stängde vägen till stranden redan för ett par år sedan.
Synd, men vems fel......nej det är inte campingägarna!
Faktiskt så ser jag vissa likheter med dessa samlingar utav fricampare, som de så illa sedda irländska asfaltläggarnas tillfälliga läger som uppstår lite varstans i Sverige under sommaren.
Lokalbefolkningen som är granne med dessa läger med fricampare, de har i alla fall sin syn på saken helt klart.
För att 30 - 40 husbilar skall stå tillsammans över tid, på en begränsad yta så krävs vissa förberedelser. Sånt som regel är ordnat på platser som är speciellt avsedda för oss med husbil. Vi har tankar som inte bara skall fyllas, de skall tömmas också och ibland kan den där förhatliga elstolpen vara bra att ha vid dåligt väder.
Sverige tror jag är ett av de bästa länderna att fricampa i, framförallt området norr om Dalälven som vi kallar Norrland. Där är stort, vi klumpar inte ihop oss och husbilsresandet är verkligen mobilt, dvs. vi rör på oss, vi stannar kanske bara någon eller några nätter på en plats.
Även i Spanien fungerar det på vissa platser och ofta inte alls några problem när man är på väg ner eller upp och stannar till någon natt. Problemet uppstår nere vid kusterna när man står länge och det blir väldigt många på de populära platserna.
Har stor förståelse för övervintrare som är ute kanske 100 - 150 nätter, varken vill eller kan betala dyra campingplatser. Men i t.ex. Spanien finns det billiga alternativ och man bör nog räkna med att det kostar kanske minst 7 - 12 Euros per natt när vi gästar de här sydeuropeiska länderna.
Kom ihåg vi är gäster här nere.
TommyD