Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Orginaladdning ca 80% tar ctek dom sista 20% när de kommer ström från orginal med till samma pol,proffsen här som ja uppskattar säger att ctek int får känna ström från något annat håll då funkar den int
Visst går det, men det funkar inte som det är tänkt.
Det finns nog ritningar på nätet.
Arne.
Jag har dragit ny + kabel (16 mm2) till CTEK S250 Duo från startbatteriet med säkring 80A bredvid den 50A säkring som går till elboxen. Har dragit ur originalsäkringen och kör bara via CTEK. Om det skulle bli något fel är det bara att dra ur säkringen till CTEK och sätta tillbaks originalsäkringen. OBS: Ta inte bort den andra säkringen som brukar vara på 2-5, för den matar styrningen till elboxen när bilens generator böjar ladda och då styrs kylskåpet till 12 V vid körning om det är ett automatiskt kylskåp. Jag behöver inte bry mig om det går mer än 20A via CTEK för jag har en CTEK Smartpass kopplad också och behövs det så matar den upp till 80A och kopplar automatiskt över till CTEK S250 Duo när sista toppladdningen sker. Har solcellerna kopplade direkt till CTEK också. Fungerar ypperligt. Mycket snabbare och batterierna blir fulladdade. Stor skillnad mot originalkopplingen.
Hmm, men hur fungerar det om du inte har en - kabel från CTEK till chassit som är minst eller hellre mycket grövre än +?Jag har kopplat så här och haft i snart 5 år utan problem.