Robert-110
FD HBK Medlem
Vi närmar oss ett roamingfritt EU.
Då kan man undra varför varje land har eller kommer att ha en nationell miljöplakett och nationell väg/motorvägs-Vignette eller e-dosa.
Inom EU har man enats om en gemensam klassificering av motorer i miljösammanhang, varför kan man då inte enas om en gemensam syn på en miljöplakett?
Att köra bil genom EU kräver en Vignette eller e-dosa som är unik för så gott som varje land. Varför kan man inte enas om en och samma teknik/hantering?
Detta har fått mig att skriva en insändare som jag skickat till bransch-tidningar.
För att få fart på debatten vill jag även sända den till en svensk EU-delegat som hanterar transport- och/eller turist-frågor. Denna fråga är inte partibunden.
Vet du namnet på en sådan delegat och gärna e-mail-adressen så skicka mig ett meddelande.
Bifogar insändaren.
Visa bilaga Insändare miljö-motorväg.pdf
Då kan man undra varför varje land har eller kommer att ha en nationell miljöplakett och nationell väg/motorvägs-Vignette eller e-dosa.
Inom EU har man enats om en gemensam klassificering av motorer i miljösammanhang, varför kan man då inte enas om en gemensam syn på en miljöplakett?
Att köra bil genom EU kräver en Vignette eller e-dosa som är unik för så gott som varje land. Varför kan man inte enas om en och samma teknik/hantering?
Detta har fått mig att skriva en insändare som jag skickat till bransch-tidningar.
För att få fart på debatten vill jag även sända den till en svensk EU-delegat som hanterar transport- och/eller turist-frågor. Denna fråga är inte partibunden.
Vet du namnet på en sådan delegat och gärna e-mail-adressen så skicka mig ett meddelande.
Bifogar insändaren.
Visa bilaga Insändare miljö-motorväg.pdf