Sv: Därför är vi inte populära på P-platser
Eftersom jag har åtminstone genpaketet utanför Sverige så ser jag lite anorlunda det här med integritet. Jag begriper inte den Svenska debatten alls.
Vadå för integritet? Skall skyddas till varje pris. Men inte alltid. Jag har en bekant som är överskuldsatt. Hans integritet är minsann inte skyddad. Han blev skuldsatt pga. sjukdom och skillsmässa, den vanligaste orsaken, inte överkonsumtion som folk tror. Han är i stort sett dömt till evig fattigdom med noll integritet. Mössan i handen får han tigga tandläkarepengar från kommunen med osäker framgång. Kronofogden antastar hans arbetsplatser (då han lyckas få ett jobb) och ingen vill hyra ut lägenhet till honom, inte ens mobilabonnemang.
Å andra sidan har vi folk som struntar i regler och lagar medans polisen står handfallen i brist på bevis. Om man gjorde som i GB med kameraövervakning i stor skala och automatiska ansiktsigenkänningsprogram så skulle de flesta brott klaras upp från skrivbordet. Men det går inte för intigritetsivrarna blir så upprörda. Jag undrar bara vad har de att förlora med det system? I England skulle de ha minst lika dålig uppklarningsprocent som här utan kamera övervakning. För att inte tala om terroristspårning. Är det svårt att se sambandet mellan någonlunda ordning i samhället eller inbillade stasi metoder?
Ju mer lönerna ökar, ju mer måste vi ha maskiner och automatik som sköter rutinjobbet. Tex datorer och kamera. Att hänga ut någon som brer ut sig på en P plats med bild (som man kan inte läsa regnr) är väl inte hela världen? Jag skulle inte bli upprörd om det var min bil i bilden. Möjligen skulle jag berätta varför det blev så, och lova bätring. (för platsen verkar ju övrigt tom) Men allt tyder ju på Camping på en P plats, så böta han bara.
Kan någon förklara den här typen av kortslutning i det logiska tänkandet som tycks vara allmänt spridd här? Ta tex. DNA debatten som blossar upp då och då. Polisen får inte samköra datorer mot det riksomfattande DNA registret pga integritets aspekter. Alltså skyddar man brottslingar medvetet. Systemet ger bara larm vid träff. Alla som vistas i Sverige borde lämna ifrån sig sin DNA bild vid gränsen, är min åsikt. Även jag.
Observera att det här är ingen provokation från min sida, utan jag är verkligen intresserad av itegritets skyddet och dess motivation. Speciellt hos ett folk som har knappt några egna tankar eller agenda, det mesta kommer ju uppifrån och vi tackar så ödmjukast, bortsett från "tippa och pippa" som engagerar alla. (det sista var ironi då jag fick förhöjd puls..)