• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så här mycket ström drar...

F

F.d. 14324

Guest
Välkommen till min serie med mindre och större undersökningar om vad elektriska saker tar ur mitt bodelsbatteri.

Jag en plan med några saker jag ska testa och som intstrument används min batterimonitor som kan logga saker.

Först ut i den här serien är den kylbox jag köpte för ca 5 år sedan, den användes under en sommar i vår dåvarande resebil, ett bra smeknamn på kylboxen är batterimördaren, det är en enkel kylbox från Waeco och om jag minns rätt heter modellen Mobicool och är av typen Peltier.

Interaktivt diagram

Förklaringar:
Grön linje: Amperetimmar i mitt batteri
Gul linje: Omgivningstemperatur (ej kylboxtemp)
Blå linje: Batterispänning
Röd linje: Belastning i Ampere

Slutsats:
På fem timmar har kylboxen förbrukat 13,4 Amperetimmar (Ah)
Genomsnitt per timme: 2,68 Ah
Inledningsvis belastade den batteriet med ca 3A och efter fem timmar ca 2,6A.
Tempen inne i boxen startade på 21-22 grader och efter fem timmar var den nere i 13 grader. (har ingen möjlighet att logga det bra)

Kommentar: Den här testen skulle kunna göras mer omfattande, men kylboxen i sig är helt ointressant för mig att använda så jag är nöjd.

Den här testen och även de kommande är varken vetenskapligt perfekta eller utförda i laboratorium, testplatsen är helt enkelt i vår husbil som vi lever och reser med. :)

Tråden stängs tillfälligt då jag vill ha med de följande testerna i toppen av tråden, om ett par dagar eller ett par veckor borde jag vara klar men om någon är sugen att diskutera redan nu så går det bra att starta en kommentarstråd under tiden så ska jag göra mitt bästa att svara på frågor.

mvh jocke

Tillägg, jag mindes lite galet och modellen heter Coolfun.

IMG_4013.JPG

IMG_4014.JPG

En bild på diagrammet, trycker man på länken ovan man kan dra muspekare/finger för att flytta info-fönstret:

Namnlös.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Så här mycket ström drar...

Nu är det dags för del två.

I den här omgången av mitt batteriplågande så har jag gjort en test på 12 timmar med den kybox vi använt de senaste åren, en Isotherm TB32.
Det handlar om en kompressorkylbox på 32 liter som drivs av en kompressor från Danfoss och modellen heter BD35F.
Den var bäst i test för några år sedan och saknar det mesta av moderna krusiduller, en lampa tänds i den när man öppnar locket och det finns ett vred för temperaturkontroll, mer eller mindre kyla.

Av någon konstig anledning var det verkligen varmt i husbilen i går kväll och kylboxen fick jobba länge innan den kom ner i temperatur och kunde övergå till till sitt mer normala tempo som normalt beskrivs så här:
"Den går väl ett par gånger i timmen och den kanske går några minuter varje gång"
Just den frasen har varit min standardkommentar länge angående min kylbox och det visade sig nu att jag inte varit ute och cyklat fullständigt:

Interaktivt diagram

Förklaringar:
Grön linje: Amperetimmar i mitt batteri
Gul linje: Omgivningstemperatur (ej kylboxtemp)
Blå linje: Batterispänning
Röd linje: Belastning i Ampere

Slutsats:
På 12 timmar har kylboxen förbrukat 9 amperetimmar
Snittförbrukning per timme: 0,75 Amperetimmar (Ah)
Tempen inne i boxen startade på ca 25-26 grader och efter tolv timmar var den nere i 7-8 grader.
Snittförbrukningen innehåller även, den i mitt tycke onormalt långa nedkylningsfasen och jag tror att drygt femtio minuter är ett nytt rekord, vid svalare väder har jag "tyckt" att den brukar klara av nedkylningen på 10-20 minuter men helt ärligt så har jag nog aldrig engagerat mig i frågan hur lång tid det har tagit!

1802-1.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Pausunderhållning

Här kommer pausunderhållningen medans jag funderar ut formerna för nästa test.

Man kan ju inte bara misshandla batterier i all evighet, eller det kan man väl egentligen men det brukar straffa sig i slutändan.
Även om jag var nyfiken på att provocera fram var gränsen går när inte kylboxen startar längre på grund av för låg spänning så taggade jag ner och passade på att ladda batteriet.
Efter en 24 timmarscykel med kompressorkylboxen (där minneskortet ballade ur, på grund av mig...) :oops:
Ett femtimmarspass med batterimördaren och slutligen ett pass på 12 timmar med kompressorboxen så var det 40 amperetimmar kvar i batteriet och jag såg ett tillfälle att ta reda på hur laddkurvan ser ut för min 220V-laddare, batteriet var inte fullt när jag startade det här projektet så nu kör vi:

Inblandade spelare är min M300 och mitt för året nya Agm-batteri från Biltema på 95 Ah.

Interaktivt diagram, igen!

Image 1.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Så här mycket ström drar...

Del 3
Nu är det slut på pausen och här kommer nästa test:

Mobiltelefonen

Vad tar de egentligen under laddning och är det något man behöver bry sig om?
Tja, spana in siffrorna i diagrammet, multiplicera siffrorna med antalet mobiler i husbilen och dra dina egna slutsatser, vi har normalt 4-5 mobiler med oss på resorna.

Spelare i den här omgången:
Oneplus one telefon, 3100mAh batterikapacitet
Biltema Usb-uttag 12-5V (43221)

Interaktivt Diagram

Förklaringar:
Blå linje: Batterispänning
Röd linje: Belastning i Ampere

Slutsats:
En laddcykel från 5% kapacitet till 100% tog mig strax över två timmar med de här förutsättningarna.
I början ligger strömuttaget på ca 0.9 A och höll sig ungefär där i drygt en timme, därefter minskade belastningen.
Testen tog 1,3 amperetimmar ur mitt bodelsbatteri

IMG_4018.JPG

Tanken var nu att ordna en test med en laptop för att se hur mycket ström de vill ha under laddning och även under användning, dessvärre får jag inte ihop det riktigt för jag har tappat bort alla adapters som följde med laddaren, (12-20 v) vi får ta det en annan gång.

Jag har några olika ledlampor i husbilen men jag vet inte om det ger något att köra en test på dem, det står ju oftast på dem hur mycket effekt de tar.

Skulle någon ha en idé om vad mer jag kan testa så är jag öppen för förslag, om det är möjligt att genomföra får visa sig. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Pausunderhållning (igen)

Hej igen, jag har inte hunnit med att plåga mina batterier under organiserade former på ett tag, så det är dags för ytterligare pausunderhållning. :)

En test för några dagar sedan, jag stoppade in minneskortet och kopplade bort alla förbrukare, kopplade in solpanelerna strax efter lunch för att... tja, för att det helt enkelt gick att göras så.

Interaktivt diagram

På återseende när jag plågat batteriet mer, det kanske även kommer fler laddartester, jag såg en AGM-knapp på en ny laddare på jobbet, det kan bli dyrt... :wink:
Tänk om det blir så att cteks nya agm-laddare är bättre, då har jag en M300 och en dual som måste ersättas, det handlar nog nästan om samma pengar som Lithium... puh!

Mvh Jocke.
 
Toppen