När jag letar på nätet så finner jag solpaneler med olika priser, höga och låga. Jag har blivit rekommenderad att köpa en dyr panel eftersom de bl.a. bibehåller effekten i många år. Vilka erfarenheter har ni? Ska jag välja en dyr eller en billig?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Även en enkel solföljare är ett tillskott.
Egen "höftad" beräkning kring en automatisk (har haft) är bortåt 3x effekten. (40W= 120W)
Ibland t.o.m. mer då morgon/kvällssol kan vara det som ger mest!
Vänl. Magnus
Min vikbara kopplar jag in i serie med de fasta. Funkar bra, speciellt när takpanelerna ger dålig effekt pga tex träd eller lågt stående sol
Köpte själv en portabel vikbar solpanel 60 W för ett tag sedan men har inte använt den än. Jag undrar törs man koppla in den direkt i ett 12 V-uttag (står nämligen att man inte skall göra det i instruktionsboken)? Skall jag koppla direkt till bodelsbatteriet istället?
Parallell antar jag....
Inga problem. Regulatorn är intelligent och känner av om det finns andra laddare inkopplade.
En annan fråga:
Många påpekar att man skall välja en MPPT regulator? Varför man skall göra så hittar jag dock inget svar! Vad är skillnaden mot andra regulatorer?
Rolf