• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har många gånger ställt mig samma fråga som Malin Wollin.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Har många gånger ställt mig samma fråga som Malin Wollin.

Köpcentret var kanske inget bra exempel. Där gäller kanske närheten till centrum, men OM man vill nattparkera vid soptunnan, så är det ok för mig. Då blir det en ledig plats på trevligare ställe:)

F

F.d. 29775

Guest

Det här inlägget blir nog som att kasta in en handgranat.......

Men måste tillstå att Malin och vi, många gånger, har ställt oss samma fråga. Har inte mysfaktorn någon betydelse om det bara är gratis?

Malin Wollin | Fotbollsfrun-bloggen

Tommy
Njaa - ingen granat direkt.
Ganska kul skrivit faktisk - och ironi är alltid välkommet :spinny:
Har själv många gånger funderat över samma beteende:)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det här inlägget blir nog som att kasta in en handgranat.......

Men måste tillstå att Malin och vi, många gånger, har ställt oss samma fråga. Har inte mysfaktorn någon betydelse om det bara är gratis?

Malin Wollin | Fotbollsfrun-bloggen

Tommy

Jag tycker fotbollsmamman har skrivit helt underbart provocerande mot oss husbilister.:wink: Och hon har ju naturligtvis rätt. Det var ju inte vår dröm när vi köpte våra bilar att stå vid soptippar och dyl. Många av oss har nog tappat bort sig själva i sin egen husbilsdröm och står på ställen man inte har tänkt sig från början.

Visst kan det hända att man sent på natten hamnar utanför drömmen pga jäkt eller stängda platser. Men jag lever fortfarande min dröm och där jag planerar att stå ska uppfylla mina kriterier som kan variera.

- Natur
- Restaurang
- Festival
- Bad/sol
- m.m.

Javisst ja GRATIS:D. Inget krav men jag kan inte sticka under stolen att GRATIS:D är gott. Men trots det bor jag gärna i Bua hamn, Degerhamn, Västerås gästhamn, Trosa, Strängnäs, Vinön m.m.. Trots kostnader runt 100-200 kr..:):):)

2015-07-17 00.03.03.jpg

F

F.d. 22215

Guest

Själv tar jag hellre in på campingplats med en bra gräsplats samt bra toaletter och duschar. Betalar hellre 200-300 kr för detta än en ställplats för 100-200 kr. På vår senaste resa i Sverige (kom hem för två veckor sedan), totalt 13 övernattningar, bodde vi 10 nätter på campingar, en natt på en ställplats och sedan fricampade vi naturskönt två nätter.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jadu! Don Jappé.

Nu ska vi diskutera fotot du tog på min bil 10 mil söder Lyon. Jag hade gjort upp med dig att vi skulle träffas uppe i bergen den 7-8 maj. Men du åkte dit och ratade den härliga bergsbyn och föreslog denna ställplats (betal) vid stationen. För den hade så bra betyg!!!:confused:

98816d1431091797t-2015-05-08-14.05.38.jpg

98839d1431116281t-2015-05-08-20.16.50.jpg

För min del var det ingen drömplats, men jag hade ivarjefall trevligt sällskap.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Sanningen är den att du lurade upp mig i bergen och tyckte att vi skulle träffas där. Jag for dit. Det var den hemskaste by jag varit i i hela mitt liv.

by.jpg

Allting lutade åt alla håll - samtidigt! Ni kom aldrig.

Bro på vägen dit:

bro.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

- Natur
- Restaurang
- Festival
- Bad/sol
- m.m.

[/SIZE][/FONT]

Äter man på restaurang så blir ju ställplatskostnaden i jämförelse som en fis i rymden.
:cool:

Då är det närheten till restaurangen som räknas, inte priset.

Men för att återgå till ordningen. Jag håller med Los Suecos i detta att när man gick och tittade på sin första husbil. Då var ju inte tanken att man skulle bo på soptippar och stormarknadsparkeringar. Då tänkte man säkert på frihet ute i naturen.

Men man kan ju se lite avarter lite överallt. På Gran Canaria stod jag ofta på Playa de Ingles vid Cita Center, Amadores och Mogan shopping, men det var ju bara för att det var nära till både krogen och Playan.:D

94481d1421690509t-2015-01-19-16.33.21.jpg

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Sanningen är den att du lurade upp mig i bergen och tyckte att vi skulle träffas där. Jag for dit. Det var den hemskaste by jag varit i i hela mitt liv.

Visa bilaga 101525

Allting lutade åt alla håll - samtidigt! Ni kom aldrig.

Bro på vägen dit:

Visa bilaga 101524

Synd att jag missade den bron. Den var ju häftig.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Vi stog faktiskt vid soptunnan inatt!:D

1. Vi skulle storhandla. Kunde ju åkt vidare efteråt.
MEN,
2. Pizzasug. Robertos pizzeria med underbar pizza, starköl + Jäger. Och nära tillbaka till husbilen. :D

Dessutom fick vi uppleva en fantastisk solnedgång över det bästa med Kalmar - Ölandsbron :cool:

Men annars förstår vi inte dom som mer eller mindre "campar" på denna parkering när det finns så många fina platser att stå på.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Man kan hitta annat än soptunnor att stå gratis vid oxå,

Hårkan i Föllinge bara en som ville bada

Kostade inte en krona men en otrolig upplevelse och mysfaktor 100%

Glömde den bästa från Stekenjokk

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    681,5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Här följer ett sortiment av nattparkeringar som väl speglar vår dröm om husbilslivet. Alla dessa råkar dessutom vara gratis vilket inte var någon nackdel.

Newbridge.jpg
Dartmoor, UK

Newbury.jpg
Newbury, UK

Wenlock.jpg
Much Wenlock, UK

20130815-014.jpg
Hällingsåfallet, Sverige

20130815-156.jpg
Stekenjock, Sverige

20140619-007.jpg
Snowdonia, UK

20140619-104.jpg
Norra Wales, UK

20140628-068.jpg
Dartmoor, UK

Senast ändrad:
F

F.d. 55665

Guest

Mikael. andra och tredje bilden från slutet. Skottland? Ser ju fantastiskt ut!

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Huvudsaken är väl att vi själva kan fatta beslut var vi vill stå, så det behöver väl i princip ingen annan irritera sig på. Sålänge det är tillåtet.

/M

F

F.d. 22595

Guest

Hela detta forum innehåller enligt min mening falska och kraftigt överdrivna platser särskilt nere i Europa. Den ena fantastiska byn efter den andra beskrivs och när man väl kommer dit är det rena skiten. Jag körde 450 mil nu i sommar mycket efter berättelser från detta forum och det var sista gången jag litade på folks beskrivningar. Överfulla och dåliga campingar, dåliga vägar, brist på mataffärer i närheten, stränder fulla av skräp och skit, svindyra priser på campingarna, de gratis ställplatserna var i realiteten parkeringar utanför ICA etc. Nä det blir att sila i fortsättningen.

F

F.d. 55665

Guest

Tja, alla värderar saker olika :). Jag kan tycka att i Italien vill jag gärna stå på en bergstopp i Toscana, men en restaurang på 500m avstånd. Så är jag nöjd. Men det kan ju vara det tråkigaste i världen för någon annan. Även vilken tid man åker påverkar ju upplevelsen. Är det 40 grader varmt tar jag kanske bilen från min bergstopp upp till Alperna. Eller om det kommer 20 tyska ungdomar som vill liva upp stan. Alla är vi olika.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Geniet Ingemar Stenmark sade på sjuttiotalet "He lönsch int förklar för den som int begrip"
Vissa saker är svåra att förklara helt enkelt.. Säger jag som för tillfället står en vecka på en SCR-camping, bara för att jag vill ha ström och bekvämligheter under Emmabodafestivalen.
Billigare alternativ finns, men för dagen så är detta det bästa tänkbara av alternativen som bjuds :)
12.000 campar i tält intill, men det lockar inte ett dugg när man just duschat och tappar upp lite vin och ser lite tv efter frukosten i väntan på dagens första artister.:music-icon:

Toppen