JANKRO
HBK Hedersmedlem
Hejsan, under vinter/vår skall jag byta koppling m.m. i min bil, och när tid finns fram till den skall igång igen så tänkte jag gå igenom växellådan när den ändå är bortplockad.
Den är nog rätt ok. Bara det vanliga, trög att växla, speciellt när den är kall, klassiskt malande ljud när bilen står på tomgång och lådan snurrar fritt, Lite oljeläckage framåt kopplingen och sist men inte minst en lätt vibration som har börjat att höras från växelspaken sista året på femmans växel ibland. Vilket borde tyda på slitna/glappa ingreppskugg på femman, så ingreppsringen fladdrar under gång.
Det har ju funnits sönderplockade lådor här förr. Så för att inte bara upprepa tidigare inlägg så tar jag lite i taget under vintern i stället, och inriktar mig lite mera på hur det ser ut inne i lådan och vad som kanske kan vara orsaken till att vissa saker i lådorna bråkar eller låter ibland.
Det är ju ingen exakt vetenskap, och jag går bara på lite tidigare erfarenhet, vilket innebär att jag tänker skriva "tror", "troligen", "är nog"..... och lite andra diffusa ursäkter ibland, för att hålla ryggen fri
.
Men det kan nog ändå vara till hjälp för de som är intresserade och kanske funderar på om man törs ge sig in i lådan eller inte. Jag vet i alla fall en del saker som är bra att veta och kunna hålla reda på i förväg om man börjar skruva.
Lådorna är dessutom inte helt lika inuti med "klicklägen" för växlarna m.m. En del är lite enklare i utförandet och jag vet inte om det beror på årsmodell, olika tillverkare av delar eller billigare utförande ibland. Jag tror att min har det enklare utförandet på klicklägen för då är det troligen
större risk att växelspaken vibrerar.

Återkommer snart. JANKRO.
Den är nog rätt ok. Bara det vanliga, trög att växla, speciellt när den är kall, klassiskt malande ljud när bilen står på tomgång och lådan snurrar fritt, Lite oljeläckage framåt kopplingen och sist men inte minst en lätt vibration som har börjat att höras från växelspaken sista året på femmans växel ibland. Vilket borde tyda på slitna/glappa ingreppskugg på femman, så ingreppsringen fladdrar under gång.
Det har ju funnits sönderplockade lådor här förr. Så för att inte bara upprepa tidigare inlägg så tar jag lite i taget under vintern i stället, och inriktar mig lite mera på hur det ser ut inne i lådan och vad som kanske kan vara orsaken till att vissa saker i lådorna bråkar eller låter ibland.
Det är ju ingen exakt vetenskap, och jag går bara på lite tidigare erfarenhet, vilket innebär att jag tänker skriva "tror", "troligen", "är nog"..... och lite andra diffusa ursäkter ibland, för att hålla ryggen fri
Men det kan nog ändå vara till hjälp för de som är intresserade och kanske funderar på om man törs ge sig in i lådan eller inte. Jag vet i alla fall en del saker som är bra att veta och kunna hålla reda på i förväg om man börjar skruva.
Lådorna är dessutom inte helt lika inuti med "klicklägen" för växlarna m.m. En del är lite enklare i utförandet och jag vet inte om det beror på årsmodell, olika tillverkare av delar eller billigare utförande ibland. Jag tror att min har det enklare utförandet på klicklägen för då är det troligen

Återkommer snart. JANKRO.
Senast ändrad: