• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stänkskydd

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej
Köpte för många år sedan ett stänkskydd bak som sitter på amerikanska husbilar, är som en borste, någon som vet var man kan köpa dessa?
Jag minns inte var jag köpte det.
MVH KEJO

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Stänkskydd

Var de eventuellt kan köpas kan jag inte hjälpa till med.

Jag kommer ihåg att dessa borstar var lite vanligare förr än vad de är numera. Jag har alltid undrat vad de är till för, att hindra smuts på egna bakgaveln eller hindra stenskott på bakomvarande bilar eller någon annan anledning?

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Jag hade ett sådant på både Hobbyn och Concorden och dom hjälper mycket mot smutts på baken av bilen, jag var mycket nöjd med dom.
MVH KEJO

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Detta är intressant, funkar den bra kan jag tänka mej att skaffa en.
Vi kommer inte att använda bilen på vintern (när dom börjar salta)
Själv har jag bara sett dessa på usa-bilar, undrar varför?

F

F.d. 50446

Guest

OK dessa stänkskydd är inte sådana ni önskar i tråden men jag tyckte rubriken ändå passar, hoppas det går bra.
Som nybliven ägare till en Delfin -06 T700 som endast gått 3000 mil men ändå blivit blästrad på bodelens främre hörn, tänkte jag att stänkskydd vore nog bra, så jag köpte stora skydd på Swedol och klippte till 4st och använde logotypen på bilen som modifierades lite, fräste en dryg mm djup och fyllde med vit fogmassa. Dom bakre hänger inte lika djupt och sitter mest där för "balansens" skull, tyckte det såg konstigt ut med skydd bara fram.

Hälsningar från Pär J i Torshälla

Stänkskydd01.jpg

Thomas.M

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021

Snyggt...kommer montera på min bil också.Det var väl lag att man skulle ha stänkskydd monterat?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Nu när du kör husbil igen så är du en bra människa och då skall jag hjälpa dig, ha ha.

Bilagor

• Reimo.JPG
    Reimo.JPG
    129,4 KB · Visningar: 60
  • Fiamma.JPG
    Fiamma.JPG
    83,3 KB · Visningar: 53
F

F.d. 50446

Guest

Jag tror säkert Kejo vet vad han talar om med sin erfarenhet, men ju större "vägg" man har ju mer baksug/turbulens blir det väl ? som håller skiten kvar, så det bästa vore väl att få luften även under bilen att "släppa" så snart det går, en "vindtunnel" som ökar lufthastigheten kraftigt sista halvmetern, men det brukar vara snålt med frigång till marken längst bak.

Hälsningar från Pär

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

OK dessa stänkskydd är inte sådana ni önskar i tråden men jag tyckte rubriken ändå passar, hoppas det går bra.
Som nybliven ägare till en Delfin -06 T700 som endast gått 3000 mil men ändå blivit blästrad på bodelens främre hörn, tänkte jag att stänkskydd vore nog bra, så jag köpte stora skydd på Swedol och klippte till 4st och använde logotypen på bilen som modifierades lite, fräste en dryg mm djup och fyllde med vit fogmassa. Dom bakre hänger inte lika djupt och sitter mest där för "balansens" skull, tyckte det såg konstigt ut med skydd bara fram.

Hälsningar från Pär J i Torshälla

Visa bilaga 90265

Mycket snyggt!!!

F

F.d. 53498

Guest

Jag känner en HB ägare till en stor Liner som är skitsur på dom som har en sån här borste bakom bilen. Han tycker att om man möter en HB med sån här borste så får man i den mötande bilen sin front sandblästrad av all skit som rivs upp av "borsten". Hans ord inte mina, men kanske det ligger något i det.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Defenitivt inte: Ingen sanning om att borsten gör att mötande Hb blir blästrad. Denna "matta" skall vara monterad ca 8-10 cm ovan marken.Syftet med mattan är att den skall släppa igenom luften. sedan fånga upp "skiten" så att bakdelen på HB intë blir så smutsig och även att bakomvarande fordon inte skall bli "träffade" av sten o grus. SEDAN ett ord om stänkskydd. Då alla husbilar är av modell "kjolade" fordon så för att skydda båda hörnen bak skall det sitta stänkskydd monterade, detta för att hindra vatten vid färd i regn att pressas upp i golvmaterialet längst bak i hörnet. När det gäller var man kan köpa borsten "splash stop", kontakta biskparts@telia.com. tror priset liggar ca 800 kr.
:mcride: MvH Sune

Toppen