• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växlingsrobot

F

F.d. 10697

Guest
Jag är på väg att köpa en husbil Sunlight som är utrustad med automatlåda som har en växlingsrobot. Är det någon som kan berätta hur en sådan fungerar

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Växlingsrobot

Om det är Fiats "automatlåda" Comfortmatic vi talar om, så betyder det att bilen är utrustad med en vanlig växellåda och lamellkoppling men också med en "robot" som sköter om växlandet.
För dig som förare är det nästan som att köra med automatlåda. Det finns dock vissa skillnader. Om du söker här på forumet på "automatlåda" eller "automatväxel" så kommer du att hitta massor med inlägg för och emot.

Jag har en sådan på min Burstner 2012 med 148Hk motorn och är mycket nöjd. Den är kanon...

Bifogar en manual till lådan

/ TommyQ

Bilagor

• Fiat Comfort-Matic_SE.pdf
    190,7 KB · Visningar: 331
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Skriver här då rubriken passar. För er som kör Renault Master med Easytronic Easytronic - Wikipedia, the free encyclopedia kan bli dyrt när det pajar redan vid 12000mil. Typiskt nog så pajade min vid 12120mil, iskallt från (gräns 12000mil) försäkringsbolaget då jag har maskinskada i försäkringen. Bara roboten på bilden kostar 21000:- kronor, felsökning och byte tillkommer.

Bilagor

• Easytronic-1.jpg
    Easytronic-1.jpg
    484,2 KB · Visningar: 23
  • Easytronic-2.jpg
    Easytronic-2.jpg
    406 KB · Visningar: 20

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Skulle köpa en beg lätt lastbil till firman, åkte till den första firman och vi fick inte testa bilen eftersom roboten hade precis gått sönder, åkte då till en annan firma och testkörde lastbilen men den slog in växlarna galet hårt så den ville vi inte ha..
Åker då till den tredje firman och den växlade bra men all kraft försvann i motorn, åkte tillbaka och sa att bilen är trasig och ni måste fixa den innan ni säljer den..

Efter 3 försök kommer jag aldrig någonsin ens tänka tanken att köpa en bil med robotlåda.
Vanlig växellåda eller en riktig automat är det som gäller för mig iallafall....

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Kan det tänkas handhavande fel?
Mvh. "Ps" jag är mycket nöjd m. min " Ds"

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

9000 mil 5 ton husbil , med robotlådan ,1300 kg släp efter , inga problem.Vid ett tidigare tillfälle hade vi en Real Lite på Ford + Dodge van båda lådorna rasade vid 10000 mil och det hände samma vecka.Då kunde man hålla sig för skratt , Sevallbo

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja og hva med alle Chevy G20 med for liten oljekjøler på veksellådan, normalt med havari på 8000 mil. G30 hadde samme låda men dobbelt så stor oljekjøler og holdt nesten evig.

Men tilbake til robot-lådorna og deres svakeste punkt - koplingen.
Logikken rundt broms og gas ved køkjøring er nesten umulig å løse på en god måte. Ved tradisjonelle automatlådor og oljekopling slurer denne så en kan justere hastigheten med bromsen (det som drepte G20 lådan) og varmen som oppstår fjernes med oljekjøleren. Med en tørrplate kopling sliter dette fort ut koplingsplaten, eneste hjelpemiddel er en temperaturføler som gir larm om at koplingen er blitt for varm.

Best kjøreteknikk for robotlådan i saktegående kø er full stopp - la det bli en luke på noen billengder og ta i gang og kjør så sakte det går til luken er tettet. Dette er og den enkleste måte med manuell låda.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Kan tillägga att tills den gav upp så gjorde den ett bra jobb med fina växlingar. Dock inte som konverterlådorna som satt i mina olika full size pickuper som jag körde i 23 år. Det gick knappt att se att kopplingslamellen var sliten så den åkte på igen. Kan tyckas dumt då det är rätt mycket jobb att riva ner allt. Men är den inte sliten så.

F

F.d. 53012

Guest

Köp o testa så vet du vem som har rätt i dessa två skolor det finns alltid nöjda medlemmar när det finns drabbade kan vara så att man tänker på andrahandsvärdet om det nu skulle mot förmodan vara så. Tips uppsök en tekniker på en verkstad och hör direkt om vad dom tycker där får man oftast ärliga svar.

lafoma

HBK Intresserad
Kommun
Landskrona

Har nyligen fått våran nya Hymer B 504 3500kg med lilla motorn och robotlådan. Otroligt nöjda med denna kombination, körde över GrossGlockner utan problem, nervägen gick lika bra. Finns en bra knapp till detta.
Låg bränsleförbrukning, mjuka växlingar ( kan vara lite seg mellan 1-2 ).
Lätt att låsa i växlar om man vill lura roboten mm.
Skulle inte vilja ha tillbaka gamla manuella lådan.

Bengt o Nada
Landskrona

Toppen