• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brobizz

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Hej

Hur är det egentligen.
Jag har svårt att se detta i färjeprislistorna, om man har Brobizz, blir det billigare på färjelinjerna Rödby-Puttgarden och Gender-Rostock då?

Eller är det bara smidigt att betala?

mvh
Anders:)

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Brobizz

Ganska säker på att det är samma pris med bizz som utan.
Stod i en tråd här ganska nyligen att man kan lämna bizzen i luckan och betala den vägen. Klart lättare än att behöva vika sig dubbel genom rutan för att slå in sin pin-kod.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Förra året var det lite billigare när man betalade med brobizzen i Rödby. minns inte exakt hur mycket men lite var det....... och smidigt
/Cecilia

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Åkte i förra veckan från Rödby med bizzen och fick 40kr i rabatt.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Ganska säker på att det är samma pris med bizz som utan.
Stod i en tråd här ganska nyligen att man kan lämna bizzen i luckan och betala den vägen. Klart lättare än att behöva vika sig dubbel genom rutan för att slå in sin pin-kod.

Pinkod?

Måste man slå pinkod när man använder sig av brobizz? trodde det bara var att köra på och räkning kommer senare.

Det skrivs så otroligt mycket om detta och många olika svar, kan man få det riktiga hur jag skall göra när jag kör över bron, har en som väger 3850kg hur gör jag när jag kommer till betalanläggningen?

Mvh
Pelle

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Pinkod?

Måste man slå pinkod när man använder sig av brobizz? trodde det bara var att köra på och räkning kommer senare.

Det skrivs så otroligt mycket om detta och många olika svar, kan man få det riktiga hur jag skall göra när jag kör över bron, har en som väger 3850kg hur gör jag när jag kommer till betalanläggningen?

Mvh
Pelle
Du behöver inte slå pinkod! Du knyter din Brobizz till en betalkort/kreditkort..fäst bizz insidan av vindrutan..välj en av dom vänstra (gröna) filer på betalstationen..sakta ner till 30 km/h och kör mot bommen som går upp..bingarna dras från dit konto..

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Du behöver inte slå pinkod! Du knyter din Brobizz till en betalkort/kreditkort..fäst bizz insidan av vindrutan..välj en av dom vänstra (gröna) filer på betalstationen..sakta ner till 30 km/h och kör mot bommen som går upp..bingarna dras från dit konto..

Perfekt!

Tack så mycket för informationen.

Mvh
pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Förtydligande, de tidigare inläggen gällde Rödby-Puttgarden och där skall du köra i manuell bana och räcka över Brobizzen i luckan. Numret som finns på baksidan noteras och betalningen dras via Öresundsbro.

Du anvisas kön för bokade fordon vilket kan vara ett plus när det är många resenärer.

Vid Öresundsbron gör du som anges i förra inlägget.

Mer info: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73479/

D

Deleted member 11118

Guest

Här finns svaren på alla frågor i tråden. Bara leta upp dem.

Öresundsbron | Välkommen

Öresundsbron | Betalstationen (Här kan du se vilken bana du skall välja)

Om du redan har en BroBizz till Öresundsbron eller Storebältsbron, kan du också använda denna på Scandlines linjer Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden samt Gedser-Rostock. Observera att din BroBizz endast kan användas för personbil (max 6 m lång) hos Scandlines. Se priset på överfarten Helsingborg-Helsingör i aktuell prislista under priser för EasyGo, för priser vid överfart till Tyskland läs mer på Välkommen till EasyGo | EasyGo.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Något förvånad blev när jag läste följande på Öresundsbrons hemsida:

Tänk på att EasyGo-priserna kan vara högre än ordinarie priser hos Scandlines!

Jappe

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Pinkod?

Mvh
Pelle

Nä, så skrev jag inte!
Jag skrev att det är lättare att använda bizzen (i manuell bana) än att betala med kort. För då måste man knappa in pinkoden:cool:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.............................Observera att din BroBizz endast kan användas för personbil (max 6 m lång) hos Scandlines..................

Detta stämmer inte!!!!

Det går alldeles utmärkt för alla husbilar oavsett längd om man kör i manuell bana.
Husbilar under 6 meter har däremot även möjlighet att köra i automatisk bana.

Har själv passerat många gånger med vår husbil Carthago, 7,8 meter och 5 ton.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EasyGo pris över Öresundsbro är dobbel så dyr en Brobizz.

Delvis rett, du kan registrere din EasyGo, Easygo+ eller Autopass hos Øresundbroen og få Brobizz pris. Kjører du uten en slik avtale/registrering så belastes normal passeringspris = kontantprisen.

D

Deleted member 11118

Guest

Detta stämmer inte!!!!

Det går alldeles utmärkt för alla husbilar oavsett längd om man kör i manuell bana.
Husbilar under 6 meter har däremot även möjlighet att köra i automatisk bana.

Har själv passerat många gånger med vår husbil Carthago, 7,8 meter och 5 ton.

Gunnar scrolla ner i texten ( under rubriken "Jag har redan en BroBizz") så står där vad jag skrev om bilar över 6 m, kan ju vara fel men jag citerade bara vad Scandlines själv skriver.

AutoBizz - Scandlines.se - Färjor till Danmark och Tyskland

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Gunnar scrolla ner i texten ( under rubriken "Jag har redan en BroBizz") så står där vad jag skrev om bilar över 6 m, kan ju vara fel men jag citerade bara vad Scandlines själv skriver.

AutoBizz - Scandlines.se - Färjor till Danmark och Tyskland

Eftersom jag har förhandlat med Öresundsbron för HBK:s räkning och fått relevant information den vägen så är det de uppgifter som gäller. :)

Jag medger att informationen på olika hemsidor kan vara motsägelsefull, därför är det viktigt att kolla vad som är fakta.

Hänvisa istället till: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73479/

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nu blir jag lite förvirrad.
Lassej skriver att brobizz inte gäller på Scandline om husbilen är över 6 meter.
Gunnar skriver att han kör i automatisk bana. Någon sådan har jag inte sett vid incheckning till färjan. Har jag missat något?

F

F.d. 25023

Guest

Kör aldrig på färjan Puttgarten-Rödby med BroBizz.

Priset blir en Business Class biljett, mycket dyrare än en vanlig som nan betalar i kuren med sitt egna kreditkort.

Som tur märkte jag detta och hann springa tillbaka tull kuren där de annullerade BroBizz betalningen och tog betalt med mitt vanliga MasterCard.

hälsning fr sydspannnien
jyrki

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Kör aldrig på färjan Puttgarten-Rödby med BroBizz.

Priset blir en Business Class biljett, mycket dyrare än en vanlig som nan betalar i kuren med sitt egna kreditkort.

Som tur märkte jag detta och hann springa tillbaka tull kuren där de annullerade BroBizz betalningen och tog betalt med mitt vanliga MasterCard.

hälsning fr sydspannnien
jyrki

Samma hände oss...det var med fika och allt....upptäckte inte det förrän i båten men skrev till dom efter att vi kom hem och fick tillbaka pengarna..

Toppen