Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du får en ganska liten bil. Du måste vara utan viss utrustning och ändå hela tiden tänka på vikten. Vinsten är färre besiktningar. Inga krav på gobox i österike. Inga speciella körkortskrav. Högre fartgräns i vissa länder. Lägre driftskostnad då du inte frestar på bilens drivlina över vad den är byggd för.
Om jag skulle köpa en 3,5 ton bil skulle det bli en välutrustad plåtis. Större bilar fungerar ofta inte som 3,5 tonnare utan får för låg lastvikt eller är skrapade från utrustning.
En stor bil är värt extrakostnaden om man inte kör runt hela tiden och kräver maximal smidighet då gäller plåtis
Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.
Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.
Vad menar du med detta?? Skall vi bara leva till 55 i fortsättningen eller????
Så vitt jag vet är det rätt många som kör stora bilar högt upp i åren.
Vi funderar på nyare husbil. Hur stor nackdel upplever ni det är att köra med HB över 3,5 ton ? Avgifter, begränsningar, annat. Vi kan bortse från aspekten att slipp överlast.
Förstår inte problemet om tung/lätt husbil. Man lever nu och här. Inte köper man väl en husbil nu för att göra en bra affär om några år? Man köper väl efter det behov man har och ekonomi vid köptillfället.
Köper man en tung husbil i dagsläget och det blir som en del tror att marknaden minskar för dessa så måste man ju ha ekonomi för den affären. Även ha i åtanke att det blir vissa restriktioner var man får köra.
Finns ju paralleller som tex räntan på eget boende idag mot mitten på -80 talet. Hemsk tanke.
Köper man det man har råd med så finns inga problem. Spekulation i husbilar lär man aldrig bli rik på förutom en rik fritid.
Sedan är det ju så att det finns fördelar både med tung och lätt husbil.