• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel! Är detta något att ha?

J

Jarmo

Guest

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Solpanel! Är detta något att ha?

OBS! Det är faktiskt TRADERA vi pratar om och absolut inte slutpriset om jag har förstått rätt (om 1 vecka och 5 dgr from idag vet vi slutpriset). Annars är det väldigt, väldigt billigt och enormt "lockande"...

F

F.d. 25802

Guest

Olof, om det är typ "A" (högsta verkningsgrad), då är jag tacksam för länk till sidan, om du har den.

Hur mycket högre verkningsgrad är det på en typ A, jämfört med tex de som jag köpte för runt 800kr/styck i Tyskland.
Kan det verkligen skilja så mycket så att 1100kr är väldigt billigt?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hej Simon! Högsta verkningsgraden vad jag kan förstå ligger på 20,4% för dagens solcellsteknik. Kommer man upp till 18% är det ganska bra. "A" klassade solceller verkar röra sig i den intervallen och klarar av "mindre" soliga dagar bättre än solceller med lägre verkningsgrad. Sedan är det så att den bästa effekten uppnås genom "rätt" vinkel mot solen.
Jag är ingen expert på området men försöker få ihop en optimal lösning (för mig själv) pga det begränsade takutrymmet på en plåtis. Här kan du läsa mer om Top-10 med olika verkningsgrad.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Så det skiljer sådär 3 %... Istället för 100 W får jag ut 97 W med en "sämre" panel. Inget att bråka om, tycker jag. Då sparar jag hellre ett antal hundralappar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Så det skiljer sådär 3 %... Istället för 100 W får jag ut 97 W med en "sämre" panel. Inget att bråka om, tycker jag. Då sparar jag hellre ett antal hundralappar.

Med all respekt kenjon, men jag betalar hellre ett antal hundralappar extra för några extra % i verkningsgrad (förutom ljuskänslighet, även övrig kvalitet följer med), för något som ska sitta fast och inte kan bytas så där hux-flux. Litar inte 100% på kinesernas produkter, köper helst europeiskt (Svenskt eller Tyskt) där man tar betalt även för alla sina tester. Kolla gärna hur Amerikanarna testar sina solceller (tryck på "tester" och bläddra lite).

J

Jarmo

Guest

Prevent har kvalitet på sina. Typ ABC, kan kvitta för vårt bruk, men se till att där finns dioder.

Hej!
Men se till att där finns dioder!?? Jag förstår inte, kan du förklara.

Jag ska koppla panelerna till en D250S Dual (Ctek) laddare som jag har fått installerad i bilen. Jag är inte elektriker, men jag trodde att panelerna kan kopplas direkt till laddaren + och -.

Mvh: Jarmo

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Dioderna är inbyggda i solpanelen, men alla har inte såna. Enkelt uttryckt, så försvinner inte hela elproduktionen om ett större löv lägger sig på panelen.

CTEK klarar endast 12v solpaneler, inte 24v eller seriekopplade 2*12v. Men jag tror inte det var aktuellt i ditt fall. Ladda o njut!

F

F.d. 24476

Guest

Jag har också beställ paneler där idag, är du nöjd med dem? Hur lång tid god det att dem levererade? /Per

F

Flow

Guest

OBS! Det är faktiskt TRADERA vi pratar om och absolut inte slutpriset om jag har förstått rätt (om 1 vecka och 5 dgr from idag vet vi slutpriset). Annars är det väldigt, väldigt billigt och enormt "lockande"...

Slutpriset blev visst 1096kr, är det billigt/rimligt/dyrt?

Min enda solpanel som jag nu tänkt bygga har väl fem år på nacken. Frågan är om det är bäst att byta ut och köpa nya likadana för att parallellkoppla (antar jag) eller om det inte splar någon roll om de är olika så jag kan låta den befintliga sitta kvar?

F

F.d. 25026

Guest

Skillnaden kan många gånger vara högre än några enstaka procent.

Om vi jämför den bästa panelen Sunpower med den sämsta panelen Zytech i länken i inlägg 9 så ger Sunpower 21% högre effekt än Zytech, om de båda panelerna upptar samma yta.

Anta att solen strålar med 1000W på varje panel, då kommer Sunpower med verkningsgrad 20,4% att ge 204W och Zytech med 16.84% att ge 168W. 204W delat med 168W blir omkring 1,21.

På samma yta som en 100W Zytech-panel får man alltså plats med en 120W Sunpower-panel.
I tabellen jämfördes bara de bästa panelerna, så skillnaden mellan en sekunda billighets-panel och en Sunpower-panel är förmodligen ännu större.

F

F.d. 25026

Guest

Vilken tabell refererar du till? Om den finns på nätet, kan du i så fall lägga in länken?
Bennie

Javisst, jag förtydligar uttrycket "länken i inlägg 9":
Marianne & Ranko har i inlägg 9 - http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/622716 - en länk till en sida: Här kan du läsa mer om Top-10 med olika verkningsgrad.

På denna sida finns en tabell strax under rubriken: "Top 10 World's Most Efficient Solar PV Modules (Mono-Crystalline)", tabellen lär tydligen lista tio av de mest effektiva solpanelerna på marknaden per den 2012-06-30.

---- Redigerat: Hoppsan, det blev fel årtal. Rättade till från 2013 till 2012!

Senast redigerad av en moderator:
Toppen